Wednesday, December 30, 2009

Ikram Muslimin






Wow! Semalam balik dari amik anak2 di taska , sampai aje di rumah ada bau semacam. Rupanya hubby ikram masakkan nasi ayam :). Sebenarnya ana dah beberapa kali mintak hubby khidmat taam. Ye la asyik khidmat taam pada jemaah aje. Sesekali cuba la khidmat taam untuk ahliah tercinta ni ;). Nampaknya masakan hubby ada improvement. Sedap hubby masak semalam.

Ana : "Abah masak sedap tak?"
Anak-anak : "Seddddaaaapppp.."
Ana : "Siapa bagi sedap?"
Anak-anak : "ALLAH!"

Alhamdulillah..

Thursday, December 24, 2009

Nur Fatimah Azzahra

Salam, 22 Muharam ni genap la Fatimah setahun. Alhamdulillah Fatimah dah pandai jalan ketika umur dia 10 bulan setengah. Addin dulu jalan umur 11 bulan. Bermakna Fatimah telah pecah rekod. InsyaAllah bila mama & abah ada masa nanti plan nk buat majlis kenduri akikah & birthday Fatimah & Addin sekali. Addin lahir pada 4 Muharam. So boleh celebrate sekali :). Plan nk buat akikah dah lama tapi asyik tertunda aje. Maklumlah bizi memanjang dengan urusan dunia. huhuhu

Monday, December 21, 2009

Bagaimana kita hidup begitulah kita akan mati

Dalam Ramadhan yg baru berlalu kami terima berita tentang kematian Pak Usop Batu Pahat yg selalu khidmat dimasjid Sri Petaling. Beliau bukanlah org yg hebat bersyarah atau tinggi melangit ilmunya tetapi beliau seorang yg banyak khidmat utk agama dan ada beberapa perkara yg patut kita contohi beliau.

Beliau cuma seorang pemotong rumput dan pada waktu malam beliau akan mengambil upah memisahkan cili dari tangkainya lebih kurang 3 guni sehari. Upah bagi 1 guni ialah RM3.00 . 3 guni bermakna upahnya ialah RM9.00 ringgit. Ada seorang beritahu beliau upah itu adalah terlalu sedikit dan sangat tidak berbaloi berbanding dgn masa yg ambil utk menghabiskannya.

Kata beliau," Pada saya upahnya bukanlah keutamaan krn setiap kali memisahkan cili saya dapat habiskan satu zikir kepada Allah. Jadi dengan kerja ini saya dapat berzikir kepada Allah sebanyak 3 guni cili pada satu malam." Allahu Akbar...

Nabi saw beritahu." Tiada perkara perkara yg paling dikesalkan oleh manusia apabila masuk syurga kecuali masa yg berlalu didunia tanpa zikrullah."


Bagaimanakah dgn kita? NILAI DUNIA kita nampak tapi NILAI IMAN & AMAL kita buat tak endah. Bila kematian datang menjemput barulah kita faham nilai kehidupan yg sebenar. Itulah sebabnya bagi org yg dah mati kalau boleh nak kembali ke dunia walau sebentar sekadar nak sebut satu subhanallah. Tapi sudah menjadi sunnatullah setiap org hanya diberi sekali saja peluang utk hidup dan menggunakannya dgn sebaik-baiknya.

Jadi gunalah DIRI, MASA & HARTA dgn sebaik-baiknya dgn cara yg Allah kehendaki iaitu pengorbananan dijalan Allah & buat usaha agama spt Nabi saw. Tasykil.

Source : http://tokayahmotivasi.blogspot.com/

Thursday, December 17, 2009

Salam Maal Hijrah 1431H

FADHILAT BULAN MUHARRAM AMALAN PADA 1 DAN 10 MUHARRAM

Muharram (محرّم) adalah bulan pertama dalam Sistem Takwim Hijrah (Hijriah). Pada asasnya, Muharram membawa maksud 'diharamkan' atau 'dipantang', iaitu Allah SWT melarang melakukan peperangan atau pertumpahan darah. Namun demikian larangan ini ditamatkan setelah pembukaan Mekah (Al Baqarah: 91).

Sejak pemansuhan itu, umat Islam boleh melaksanakan tugas dan ibadat harian tanpa terikat lagi dengan larangan berkenaan. Rasulullah s.a.w telah menamakan bulan Muharram sebagai bulan Allah (shahrullahi).

Sandaran yang dilakukan oleh Baginda s.a.w kepada Allah s.w.t lantaran kemuliaan dan kelebihan bulan ini kerana sesungguhnya Allah s.w.t tidak merujukkan kepadaNya melainkan oleh golongan khowas (terkhas) di kalangan makhluk - makhlukNya.

Daripada Al-Hassan Al-Basri rahimahumullah; “Sesungguhnya Allah s.w.t telah membuka lembaran tahun baru di dalam takwim Islam dengan bulan Muharram. Tidaklah kedapatan bulan yang lebih mulia dalam takwim Islam di sisi Allah s.w.t itu selepas bulan Ramadhan melainkan bulan Muharram. Ianya dinamakan bulan Allah yang khas disebabkan besarnya kehormatannya.”

Khalifah Umar Al-Khattab menetapkan adalah hari pertama bagi setiap tahun baru Islam (Kalendar Hijriah).

Kelebihan Hari Assyuuraa' & Amalan Pada 30 Zulhijjah & 1 Muharram.

Abul-Laits Asssamarqandi meriwayatkan dengan sanadnya dari Ibnu Abbas r.a berkata: Nabi SAW. bersabda yang bermaksud;

Barangsiapa yang berpuasa pada hari Assyuuraa' yakni 10 Muharram, maka Allah akan memberikan kepadanya pahala 10,000 malaikat; dan barangsiapa yang puasa pada hari Assyuuraa', maka akan diberikan pahala 10,000 orang Haji dan Umrah, dan 10,000 orang mati syahid; dan siapa yang mengusap kepala anak yatim pada hari Assyuuraa', maka Allah akan menaikkan dengan rambut satu darjat. Dan barangsiapa yang memberi buka puasa orang mukmin yang berpuasa pada hari Assyuuraa', maka seolah-olah memberi buka puasa semua umat Muhammad SAW. dan mengenyangkan perut mereka.

Sahabat bertanya; Ya, Rasulullah, Allah telah melebihkan hari Assyuuraa' dari lain-lain hari.

Jawab Rasulullah: Benar!.

Allah telah menjadikan langit dan bumi pada hari Assyuuraa',
dan menjadikan Adam juga Hawa pada hari Assyuuraa';
dan menjadikan Syurga serta memasukkan Adam di syurga pada hari Assyuuraa';
dan Allah menyelamatkan dari api neraka pada hari Assyuuraa';
dan menenggelamkan Fir'aun pada hari Assyuuraa';
dan menyembuhkan bala Nabi Ayyub pada hari Assyuuraa'
dan Allah memberi taubat kepada Adam pada hari Assyuuraa';
dan diampunkan dosa Nabi Daud pada hari Assyuuraa';
dan juga kembalinya kerajaan Nabi Sulaiman pada hari Assyuuraa';
dan akan terjadi Qiyamat pada hari Assyuuraa'
Peristiwa 10 Muharram
10 Muharram - Dinamakan juga Hari Asyura. Pada hari itu banyak terjadi peristiwa penting yang mencerminkan kegemilangan bagi perjuangan yang gigih dan tabah bagi menegakkan keadilah dan kebenaran.

Bertanya para sahabat : "Wahai Rasulullah ! Apakah kelebihan 10 Muharram berbanding dengan hari-hari yang lain ?" Sabdanya :

1.ALLAH menciptakan alam, langit, bintang dan sebagainya

2.ALLAH menciptakan gunung-ganang pada 10 Muharram

3.Diciptakan lautan pada 10 Muharram

4.Diciptakan Qalam (pena untuk menulis amal manusia) pada 10 Muharram

5.Diciptakan Arasy, Luh Mahfuz pada 10 Muharram

6.Diciptakan Nabi Adam a.s. pada 10 Muharram

7.Dimasukkan Nabi Adam a.s. ke dalam syurga pada 10 Muharram

8.Dilahirkan Nabi Ibrahim a.s. pada 10 Muharram

9.Diselamatkan Nabi Ibrahim a.s. dari api Namrud pada 10 Muharram

10.Diselamatkan anaknya Nabi Ismail a.s. dari sembelihan pada 10 Muharram

11.Ditenggelamkan Fir'aun pada 10 Muharram

12.Diampunkan kesilapan Nabi Daud a.s. pada 10 Muharram

13.Dilahirkan Nabi Isa a.s. pada 10 Muharram

14.Dikeluarkan Nabi Yunus a.s. daripada perut ikan Nun setelah berada di dalamnya selama 40 hari 40 malam pada 10 Muharram

15.Disembuhkan penyakit Nabi Ayub a.s. pada 10 Muharram

16.Diangkat Nabi Isa a.s. ke langit pada 10 Muharram

17.Diterima taubat Nabi Adam a.s. pada 10 Muharram

18.Dianugerahkan tahta kerajaan kepada Nabi Sulaiman a.s.

19.Diciptakan Arasy pada 10 Muharram

20.Awal-awal hujan yang turun dari langit pada 10 Muharram

21.Awal-awal rahmat diturunkan pada 10 Muharram

22.Diselamatkan bahtera Nuh a.s. daripada tenggelam sesudah bumi ditenggelamkan selama enam bulan.pada 10 Muharram

Peristiwa lain

Allah menurunkan kitab Taurat kepada Nabi Musa.
Diangkat Nabi Idris a.s. ke langit pada 10 Muharram
Nabi Yusuf dibebaskan dari penjara.
Penglihatan Nabi Yaakob yang kabur dipulihkan oleh Allah.
Laut Merah terbelah dua untuk menyelamatkan Nabi Musa dan pengikutnya dari tentera Firaun.
Allah menjadikan 'Arasy.
Allah menjadikan alam.
Allah menjadikan Malaikat Jibril.
Abul-Laits meriwayatkan dengan sanadnya dari Ikrimah berkata; Hari Assyuuraa' ialah hari diterimanya taubatnya Nabi Adam. Dan ia pula hari turunnya Nabi Nuh dari perahunya. Maka ia berpuasa syukur; dan ia pula hari tenggelamnya Fir'aun dan terbelahnya laut bagi Nabi Musa a.s. dan Bani Israil. Maka mereka berpuasa; kerana itu jika dapat; engkau berpuasalah pada hari Assyuuraa'.

Abul-Laits meriwayatkan dengan sanadnya dari Muhammad bin Maisarah berkata; Bahawa siapa yang melapangkan pada keluarganya pada hari Assyuuraa', maka Allah akan meluaskan rezekinya sepanjang tahun itu.

Sufyan berkata; Telah kami cuba, maka rasakan kebenarannya.

Said bin Jubair dari Ibn Abbas r.a. berkata; Ketika Nabi SAW. baru hijrah ke Madinah, mendapatkan kaum Yahudi puasa pada hari Assyuuraa'; maka tanya kepada mereka tentang itu. Jawab mereka; "Hari itu Allah memenangkan Nabi Musa a.s. dari Bani Israil terhadap Fir'aun dan kaumnya. Maka kami puasa kerana mengagungkan hari ini". Maka sabda Nabi SAW.; "Kami lebih layak mengikuti jejak Musa dari kamu". maka Nabi SAW. menyuruh sahabat supaya berpuasa.

Abul Laits berkata; Dinamakan Assyuuraa' kerana ia jatuh pada sepuluh bulan Muharram. Ada lain pendapat yang mengatakan hari Assyuuraa' kerana Allah telah memuliakan pada Nabi-nabi dengan sepuluh kehormatan;

1.Allah telah menerima taubat Nabi Adam a.s.

2.Allah menaikkan darjat Nabi Idris a.s.

3.Hari berlabuhnya perahu Nabi Nuh a.s.

4.Nabi Ibrahim a.s dilahirkan pada hari Assyuuraa' dan diangkatkan sebagai kholilulLah juga diselamatkan dari api.

5.Allah menerima taubat Nabi Daud a.s.

6.Allah mengangkat Nabi Isa a.s. ke langit

7.Allah menyelamatkan Nabi Musa a.s.

8.Allah menenggelamkan Fir'aun

9.Allah mengeluarkan Nabi Yunus dari perut ikan

10.Allah mengembalikan kerajaan Nabi Sulaiman a.s.


Semua ini terjadi pada hari Assyuuraa'. Sebahagian lain berpendapat, dinamakan hari Assyuuraa' kerana ia kesepuluh dari kemulian-kemulian yang diberikan Allah pada umat ini. Bulan Rejab. Allah menjadikannya sebagai kemuliaan nagi umat ini dan melebihkannya dari lain-lain bulan bagaikan kelebihan umat-umat ini atas lain-lain umat.

Bulan Sya'baan Allah melebihkannya dari lain-lain bulan bagaikan kelebihan Nabi Muhammad SAW. atas semua Nabi.
Bulan Ramadhan Allah melebihkannya dari lain-lain bulan bagaikan kelebihan Allah terhadap semua makhluk.
Lailatul qadr yang terlebih baik dari seribu bulan yang lain.
Hari Idul Fitri sebagai hari pembalasan(penerimaan upah)
Hari-hari sepuluh (1 hingga 10 Zulhijjah) iaitu hari-hari untuk berzikir kepada Allah.
Hari Arafah yang dosanya dapat menebuskan dosa dua tahun.
Hari Idul Adha iaitu hari berqurban.
Hari Jumaat yang termulia dari semua hari.
Hari Assyuuraa' yang puasanya dapat menebus satu tahun dosa.
Dan masing-masing waktu yang tersebut itu ada kemuliaan dari Allah diberikan kepada umat ini untuk membersihkan dan menebus dosa-dosa mereka. Di bawah ini ada beberapa terjemahan hadith untuk panduan kita bersama;

Dari Abu Hurairah r.a. katanya Rasulullah s.a.w. bersabda, "Seutama-utama puasa sesudah puasa bulan Ramadan ialah puasa bulan Muharram dan seutama-utama solat sesudah solat fardu ialah solat malam". (Sahih Muslim)

Abu Musa Al Madani meriwayatkan dari Ibnu Umar r.a.; "Barangsiapa yang berpuasa pada hari Asyura adalah seperti berpuasa setahun dan siapa yang bersedekah pada hari Asyura adalah bagiku bersedekah setahun." (Riwayat Albazzar)

Dari Abu Qatadah Al-Anshari r.a. katanya Rasulullah s.a.w. ditanya orang tentang puasa hari arafah. Jawab baginda, "Semoga dapat menghapus dosa tahun yang lalu dan yang akan datang". Kemudian Nabi ditanya pula tentang puasa hari asyura. Jawab baginda, "semoga dapat menghapus dosa tahun yang lalu".(Sahih Muslim)

Dari Aisyah r.a. katanya "Biasanya orang Quraisy pada masa jahiliah berpuasa pada hari asyura dan Nabi s.a.w. pun berpuasa. Ketika Baginda tiba di Madinah, Baginda juga berpuasa pada hari asyura dan menyuruh orang lain berpuasa juga". (SahihMuslim)

Dari Ibnu Abbas r.a. katanya, ketika Nabi s.a.w. tiba di Madinah, Baginda melihat orang yahudi berpuasa pada hari asyura. Nabi pun bertanya, "Hari apa ini ?". Jawab mereka, "Hari ini ialah hari yang baik. Pada hari ini Allah melepaskan Bani Israil dari musuh mereka, kerana itu Nabi Musa berpuasa kerananya". Sabda Nabi, "Aku lebih berhak daripada kamu dengan Musa". Oleh itu Nabi berpuasa dan menyuruh orang lain berpuasa pada hari asyura.(Sahih Bukhari)

Rasulullah s.a.w. bersabda; "Berpuasa kamu pada hari ke sembilan dan sepuluh Muharam dan jangan meniru cara orang-orang Yahudi." - Riwayat Al Baihaqi

Friday, December 11, 2009

I WANT FREEDOM..

Aku dalam dilema menghadapi permasalahan seorang sahabatku. Aku tak pasti apa yg dicarinya atau yang dinginkannya apb dia mengambil keputusan untuk memohon cerai dari suaminya. Alasan yg diberikan terlalu rapuh..
1. Dia akui suaminya seorang yg baik tetapi dia dah tak sanggup lagi tinggal bersama dengan suaminya
2. Anak-anaknya tak dengar kata maka dia merasakan rumah bukan tempat yg aman lagi baginya
3. Dia inginkan kebebasan. Setelah berkahwin pergerakannya terbatas & hidupnya seperti dikongkong suami. Suami tak benarkan dia keluar bersama kawan-kawan.
4. Dia merasakan anak-anak menyusahkan hidupnya. Aduhai..kasihan sungguh pada anaknya
5. Dia tidak dapat menerima kehadiran anak bongsunya dan merasa amat benci sekali

Ketika dia meluahkan perasaannya aku turut menangis. Bukan kerana aku simpati pada dia tapi kerana aku terkenangkan anak-anaknya yg tentunya masih perlukan kasih sayang seorang ibu. Aku tahu dia juga mempunyai hubungan dengan lelaki lain tapi aku tidak mampu membuat apa2 selain dari menasihati dia.

Inilah akibatnya apabila seorang wanita tidak di usahakan agama atas dirinya.
Apabila wanita tidak di didik suami seawal usia perkahwinan tentang tanggungjawab isteri & ibu. Maka wanita tersebut tidak faham akan hakikat sebuah perkahwinan & redha pada jodoh yg telah ditentukanNya walhal dia sendiri yg memilih pasangan hidupnya itu.

Ya Allah..selagi hayat dikandung badan aku akan cuba untuk taat pada suamiku kerana aku tahu syurga itu di bawah tapak kaki suami. Aku akan cuba menjadi ibu yg paling baik sekali agar anak2 aku menjadi anak yg soleh & solehah. Jadikanlah rumahtangga kami aman & damai sehingga akhir hayatku. Amin..

Friday, December 4, 2009

Pesanan buat suami (Dr Fadzilah Kamsah)

A. Untuk lelaki yg bernama SUAMI dan buat rujukan utk kaum ISTERI – Dr Fadhilah Kamsah

1. Selalu menghargai usaha dan penat-lelah isteri, terutama isteri yang bekerja dan sama-sama terpaksa menanggung hutang suami.

2. Bila isteri bercakap, pandanglah mukanya dan buka telinga luas-luas. Biar apa yang dikatakannya masuk telinga kanan dan tersumbat di telinga kiri. Sambil tu otak suami kenalah memproses informasi yang diterima daripada isteri dengan bijak serta prihatin.

3. Jangan sekali-kali membandingkan masakan isteri atau cara isteri menghias rumah dengan mak anda kecuali masakan/cara menghias isteri anda lebih baik dan canggih dari emak anda..

4. Jangan demand sex sekiranya isteri tak ada mood atau letih. Agama suruh kahwin bukan semata-mata untuk penuhi nafsu syahwat saja. I thought wives are only supposed to provide that service, bukannya jaga anak, masak, mencuci dan sebagainya!

5. Kalau pasangan dah ada anak, sama-samalah menjaga anak. Benih dari awak juga.. Ada suami, isteri sedang makan disuruh cebok kencing n berak anak sedangkan suami duduk tersandar kekenyangan macam maharaja.

6. Jangan sekali-kali duduk tersandar depan TV atau relax-relax sedangkan isteri bila balik dari kerja, buka saja kasut terus masuk dapur, memasak, mengemas, membasuh, kejar anak dsbnya. Berbulu mata dan sayu hati isteri bila kami tak cukup tangan nak menguruskan rumahtangga s eda ngkan suami lepas tangan.

7. Sekiranya suami makan dahulu, tinggalkan sedikit lauk utk isteri. Jangan bedal semua sampai turn isteri yang tinggal cuma ekor ikan sekerat, janggut sotong dan ekor taugeh. Frust, tau tak!

8. Kalau nak ajak member bertandang ke rumah, beritau isteri dulu, kalau boleh sehari-dua in advance. Jadi bolehlah dia memasak yang best-best dan mengemas rumah cantik-cantik. Bayangkan perasaan isteri kalau tetamu datang terpacak s eda ngkan kain-baju masih berlonggok belum sempat dilipat, permainan anak masih berselerak dan isteri cuma masak mi maggi saja (bukan soal malas masak tapi nak tolong jimatkan
perbelanjaan keluarga)

9. Jangan sekali-kali menyakat isteri tentang saiz badannya yang semakin sihat atau semakin melidi. Tengok body sendiri dalam cermin dulu.

10. Jangan kentut depan isteri. Masa bercinta dulu kenapa boleh control kentut?

11. Hormatilah ibu-bapa dan kaum keluarga isteri walaupun anda Cuma main wayang, bodek mereka masa nak mengurat isteri anda dulu. Jangan sekali mencaci mereka walaupun secara bergurau.

12. Jangan kedekut dengan isteri serta keperluan rumahtangga.

13. Jagalah maruah anda sebagai suami dan lelaki. Selagi boleh, jangan bebankan isteri dengan masaalah kewangan anda. Selalunya perempuan ni, semakin suami "degil" tak nak minta pertolongan, selagi itulah dia rela nak tolong.

14. Jangan bersepah dan bersikap pengotor. Dah buka baju, letakkan dalam bakul baju kotor, dah cungkil gigi, buanglah dalam bakul sampah, bila dah guna ubat gigi bubuh balik penutupnya, dah ambil sesuatu barang simpan balik ditempat asal, dah berak flush. Susah sangat ke nak buat macam tu? Semua nak kena ajar ke?

15. Rajin-rajinlah bertanya isteri kalau dia perlukan bantuan anda dengan kerja rumah/menjaga anak. Tapi jangan tanya dua tahun sekali. Jangan tunjuk rajin bila ada tetamu di rumah saja.

16. Hormatilah isteri anda sebagaimana anda mahu dihormati. Isteri pun manusia. Allah berikan banyak keistimewaan kepada para isteri tapi diputar-belitkan tafsirannya oleh orang lelaki untuk kepentingan diri sendiri.

17.. Jangan main kayu tiga dengan perempuan lain. Main lain lagi tak boleh. Kalau isteri awak yang buat, tentu awak tak boleh tolerate, jadi mengapa isteri awak kena tolerate kalau awak buat?

18. Kalau tak menyukai sikap atau perbuatan isteri, tegurlah secara baik, jangan asyik nak menengking aja. Kalau awak sakit nak mati nanti, siapa yang kena jaga awak? Bai jual roti? Apek jual sayur? Jiran sebelah rumah awak?

19. Kalau isteri nampak tak sihat, cepat-cepatlah bawa jumpa doktor. Tunjuklah anda mengambil berat tentang dirinya. Jangan sampai isteri nak mampus pun tak perasan.

20. Berbincanglah dengan isteri sebelum sesuatu keputusan dibuat. Walaupun suami megah ada kuasa veto, tak jadi bapok kalau pendapat isteri diambil kira. Pokok pangkalnya ialah timbangrasa dan saling menghargai. Cubalah ketepikan ego yang keterlaluan. Bukannya laku bila dah mati nanti.

21. Dalami agama dan bimbinglah anak isteri dengan ikhlas seperti yang dituntut agama. Ingat, kalau seorang suami masuk syurga, besar kemungkinan isteri pun masuk syurga. Kalau suami masuk neraka belum tentu isteri juga masuk neraka. Kalau isteri masuk neraka, besar kemungkinan suami juga masuk NERAKA tapi kalau isteri masuk syurga belum tentu suami pun masuk syurga.Ini bukan rekaan saya tapi saya dengar dari seorang ustaz.

22. Berusahalah dengan ikhlas untuk mempertahankan keharmonian rumahtangga. Jangan buat apa yang isteri tak suka. Percayalah, kalau suami buat baik sekali dengan isteri, isteri balas sepuluh kali

23. Jangan buat donno kalau isteri merajuk atau berkecil hati. Kalau perlu minta maaf, minta maaf, kalau perlu dipujuk, pujuk. Hati orang pompuan ni sensitif. Kalau kami rasa suami tak ambil kisah, perasaan bagai dihiris-hiris. Perkara yang dipandang remeh oleh suami boleh menjadi kanser kepada isteri. Kepada para suami khususnya dan kaum lelaki amnya, janganlah dianggap masalah hati dan perasaan orang
perempuan ni enteng sahaja.


Allah s.w.t. berfirman

"Dan ketahuilah bahawasanya Allah mengetahui apa yang didalam hatimu, sebab itu berhati-hatilah dengan Tuhan"

Tuesday, December 1, 2009

Bayi menggigil di luar rumah

BATU PAHAT: Sangkaan mereka suara tangisan anak kucing kebasahan akibat hujan di luar rumah, namun sebuah keluarga di Lorong Naib Resam, Pekan Sri Gading di sini, sebenarnya dikejutkan dengan penemuan seorang bayi perempuan yang ditinggalkan di anjung rumah mereka, pagi semalam.
Lebih menyayat hati, bayi yang baru dilahirkan itu ditemui dalam keadaan menggigil dan kebiruan akibat kesejukan serta dibaluti dengan sehelai kain batik basah.
Kejadian kira-kira jam 6.30 pagi itu benar-benar menggemparkan keluarga Rohizad Kasman, 42, sebaik anak keduanya, Nurul Hazimah, 12, terdengar tangisan bayi berkenaan ketika bersiap untuk ke sekolah agama bagi menduduki peperiksaan.
Katanya, pada mulanya Nurul Hazimah memberitahu ibunya, Daing Maizaton Daing Ahmad, 40, bahawa dia terganggu dengan bunyi anak kucing yang mendayu seperti menangis meminta tolong memandangkan kawasan itu sering menjadi lokasi penduduk membuang haiwan itu.
“Bagaimanapun, timbul perasaan curiga di benak anak saya apabila mendapati suara anak kucing itu semakin lemah dan disebabkan ingin tahu, dia membuka pintu dapur rumah.
“Nurul terus ke depan anjung sebelum menjerit memanggil ibunya sambil berkata ada bayi ditinggalkan di hadapan rumah,” katanya ketika ditemui, semalam.
Menurutnya, isterinya terpaksa menangguhkan solat Subuh sekejap dan bergegas keluar rumah untuk mengangkat bayi berkenaan yang sedang dibasahi hujan.
“Apabila saya mengangkat bayi berkenaan, saya dapati tali pusatnya masih belum dipotong manakala urinya terjatuh. Saya terus memanggil seorang saudara yang bekerja di Klinik Kesihatan Sri Gading untuk dibawa ke klinik berkenaan bagi mendapatkan rawatan.
“Selepas mendapat suntikan dan dimandikan, saya mengazankan bayi perempuan seberat 3.1 kilogram itu sekali gus menyebabkan saya menitiskan air mata mengenangkan nasibnya yang hampir menjadi korban akibat kejahilan manusia,” katanya.


* Alhamdulillah bayi tersebut masih panjang UMUR..

Bayi ini telah pun dibuang di rumah sepupu ana. Ana baru tahu kisah ini semasa Hari Raya Haji yg lalu. Ana x mahu komen apa2 cuma ana doakan si ibu bayi ini akan insaf dan mendapat hidayah. Walaupun si ibu seperti tidak berperikemanusiaan tetapi syukur bayi itu tidak dibunuh atau dibuang ke dlm tong sampah atau dihumban ke dlm sungai. Ini bermakna ibu bayi itu masih lagi waras dan fikir bagaimana bayi ini akan selamat dengan diletak di anjung rumah sepupu ana yg rata2 penduduk kampung itu berbangsa cina. Bayi itu sekarang berada di ICU kerana infection & keadaannya kritikal. InsyaAllah sepupu ana nak ambil bayi itu sebagai anak angkatnya. Moga bayi itu akan menjadi anak yg solehah.

p/s: "Addin, tak ada pulak orang nak buang baby boy kat umah kita ek. Kalau ada, mama nak baby tu. Boleh dia jadi kawan Addin" :) Oh! betapa susahnya untuk mendapat sorang lagi anak lelaki. Kalau ada sesiapa nak bagi baby boy ana sedia terima. InsyaAllah.

Diam ketika Azan

ADAB MENDENGAR AZAN

Kematian itu pasti menjelma. Hanya masa Dan waktunya Yang tidak Kita ketahui.Coba Kita amati.. Mengapa Kebanyakan orang yg nazak, hampir ajal tidak dapat Berkata apa-apa.. Lidahnya kelu, keras Dan hanya mimik Mukanya yang menahan kesakitan ' sakaratulmaut' .
Diriwayatkan sebuah hadis yg bermaksud: 'Hendaklah Kamu mendiamkan diri ketika azan, jika tidak Allah Akan kelukan lidahnya ketika maut menghampirinya. '
Ini jelas menunjukkan, Kita disarankan agar mendiamkan Diri, jangan berkata apa-apa pun sewaktu azan Berkumandang . Sebagai orang beragama Islam Kita wajib
Menghormati azan Banyak fadhilatnya . Jika lagu Kebangsaan Kita diajar agar berdiri tegak Dan diamkan Diri. Mengapa ketika azan Kita tidak boleh mendiamkan diri?
Lantas siapa yang berbicara ketika azan, Allah Akan kelukan lidahnya ketika nazak . Kita takut dengan Kelunya lidah Kita semasa ajal hampir tiba maka Kita
Tidak dapat mengucap kalimah 'Lailahaillallah. .' yang Mana sesiapa yang dapat mengucapkan kalimah ini ketika Nyawanya akan dicabut Allah dgn izinNya menjanjikan
Syurga untuk mereka. Dari itu marilah kita sama-sama menghormati azan dan mohon kepada Allah supaya lidah ini tidak kelu semasa nyawa kita sedang dicabut.
'Ya Allah! Anugerahkanlah kematian kami dengan kematian yang baik lagi mulia, lancarkan lidah kami mengucap kalimah 'Lailahaillallah. .'semasa sakaratul maut menghampiri kami... Amin... amin.. amin Yarobbala'lamin. .'

Tuesday, November 10, 2009

IKHLAS


Didalam Hadith Qudsi, ada dinyatakan tentang bagaimana proses kejadian bumi oleh Allah SWT.

Pertama sekali Allah SWT telah liputi bumi ini keseluruhannya dengan air dan selepas dari itu telah keluarnya buih-buih dari air, maka telah terbentuknya tanah.

Kemudiannya bumi telah bergegar, maka Allah SWT telah menciptakan gunung-ganang sebagai pasak bumi.

Melihatkan kejadian ini maka para malaikat telah merasa takjub yang amat sangat. Malaikat telah bertanya kepada Allah SWT.

Malaikat : Ya Allah!! ada tak yang lebih hebat dari ini (gunung)?.
Allah SWT : Ya ada, besi.
Malaikat : Ada yang lebih hebat dari besi?.
Allah SWT : Ya ada, api.
Malaikat : Ada yang lebih hebat dari api?.
Allah SWT : Ya ada, air.
Malaikat : Ada yang lebih hebat dari air?.
Allah SWT : Ya ada, angin.
Malaikat : Ada yang lebih hebat dari angin?.
Allah SWT : Ya ada, amalan anak Adam yang sedekah dengan tangan kanannya, tangan kirinya tidak mengetahui (IKHLAS)*.

*Amalan ikhlas lebih hebat dari asbab-asbab dunia.

Semoga dapat ambil ikhtibar, amal dan sampaikan.

Monday, November 9, 2009

Solat Subuh di Masjid

Seorang pemuda bangun pagi2 buta utk sholat subuh di Masjid . Dia berpakaian, berwudhu dan berjalan menuju masjid . Ditengah jalan menuju masjid, pemuda tsb jatuh dan pakaiannya kotor. Dia bangkit, membersihkan bajunya, dan pulang kembali ke rumah. Di rumah, dia berganti baju , berwudhu, dan, LAGI, berjalan menuju masjid .

Dlm perjalanan kembali ke masjid , dia jatuh lagi di tempat yg sama ! Dia, sekali lagi, bangkit, membersihkan dirinya dan kembali ke rumah. Di rumah, dia, sekali lagi , berganti baju , berwudhu dan berjalan menuju masjid .

Di tengah jalan menuju masjid , dia bertemu seorang lelaki yg memegang lampu . Dia menanyakan identiti lelaki tsb, dan menjawab "Saya melihat anda jatuh 2 kali di perjalanan menuju masjid , jadi saya bawakan lampu untuk menerangi jalan anda..' Pemuda pertama mengucapkan terima kasih dan mereka berdua berjalan ke masjid .

Saat sampai di masjid , pemuda pertama bertanya kepada lelaki yang membawa lampu untuk masuk dan sholat subuh bersamanya, lelaki itu menolak. pemuda itu mengajak lagi hingga berkali2 dan, lagi, jawapannya sama. Pemuda bertanya, kenapa menolak untuk masuk dan sholat. lelaki itu menjawab

Aku adalah IBLIS (setan)

Pemuda itu terkejut dgn jawapan lelaki itu.

Setan kemudian menjelaskan,

'Saya melihat kamu berjalan ke masjid ,

dan sayalah yg membuat kamu terjatuh. Ketika kamu pulang ke rumah, membersihkan badan dan kembali ke masj id ,

Allah memaafkan semua dosa2mu .

Saya membuatmu jatuh kedua kalinya, dan bahkan itupun tidak membuatmu merubah fikiran untuk tinggal dirumah ,

kamu tetap memutuskan kembali masjid .
Karana hal itu, Allah memaafkan dosa2 seluruh anggota keluargamu .

Saya KHAWATIR jika saya membuat kamu jatuh utk kali ketiga , jangan2 Allah akan memaafkan dosa2 seluruh penduduk desamu ,

jadi saya harus memastikan bahwa anda sampai dimasjid dgn selamat....'

Jadi, jangan biarkan Setan mendapatkan keuntungan dari setiap aksinya.

Jangan melepaskan sebuah niat baik yg hendak kamu lakukan karena kamu tidak pernah tahu ganjaran yg akan kamu dapat

dari segala kesulitan yg kamu temui dalam usahamu utk melaksanakan niat baik tersebut.

Tuesday, October 20, 2009

Waktu gempa sama dengan ayat & surah dalam al-Quran

Bismillah
Allahummasolli'alamuhammad wa'alaalimuhammad
Salamun 'alaikum

“Gempa di Padang jam 17.16, gempa susulan 17.58, esoknya gempa di Jambi jam 8.52. Coba lihat Al-Qur’an!” demikian bunyi pesan singkat yang beredar. Siapa pun yang membuka Al-Qur’an dengan tuntunan pesan singkat tersebut akan merasa kecil di hadapan Allah Swt. Demikian ayatayat Allah Swt tersebut:

17.16 (QS. Al Israa’ ayat 16): “Dan jika Kami hendak membinasakan suatu negeri, maka Kami perintahkan kepada orang-orang yang hidup mewah di negeri itu (supaya mentaati Allah) tetapi mereka melakukan kedurhakaan dalam negeri itu, maka sudah sepantasnya berlaku terhadapnya perkataan (ketentuan Kami), kemudian Kami hancurkan negeri itu sehancur-hancurnya.”

17.58 (QS. Al Israa’ ayat 58): “ Tak ada suatu negeri pun (yang durhaka penduduknya), melainkan Kami membinasakannya sebelum hari kiamat atau Kami azab (penduduknya) dengan azab yang sangat keras. Yang demikian itu telah tertulis di dalam kitab (Lauh Mahfuz).”

8.52 (QS. Al Anfaal: 52): (Keadaan mereka) serupa dengan keadaan Fir’aun dan pengikut-pengikutnya serta orang-orang sebelumnya. Mereka mengingkari ayat-ayat Allah, maka Allah menyiksa mereka disebabkan disebabkan dosa-dosanya. Sesungguhnya Allah Maha Kuat lagi Amat Keras siksaan-Nya.”
Tiga ayat Allah Swt di atas, yang ditunjukkan tepat dalam waktu kejadian tiga gempa kemarin di Sumatera, berbicara mengenai azab Allah berupa kehancuran dan kematian, dan kaitannya dengan hidup bermewah-mewah dan kedurhakaan, dan juga dengan keadaan Fir’aun dan pengikut-pengikutnya. Ini tentu sangat menarik.

sumber; eramuslim

Monday, October 19, 2009

Hatiku berbunga gembira & syahdu

Salam,
Semenjak semalam hatiku berbunga gembira & syahdu. Kenapa ek? Sebabnya sekian lama buat usaha inilah kali pertama ana dapat tasykil seorang yg agak rapat dengan ana pergi taklim masturat. Selama ini ana banyak bgtau pada dia kelebihan usaha ini dan kelebihan menjadi seorang wanita yg solehah. Alhamdulillah lama kelamaan masuk juga apa yg ana katakan dalam hati dia. Dia sendiri yg sukarela nak join pergi taklim masturat. Siap janji dengan hubby dia malam minggu biar hubby dia ikut hubby ana pergi markas. Hari ahadnya pulak dia ikut ana pergi taklim. Lebih menggembirakan bila habis taklim dia puji ahliah2 karkun ni semua bagus2 & baik belaka. Minggu depan dia azam nk pergi lagi. InsyaAllah.

Begitulah juga dgn kita. Allah akan pilih sesiapa yg dia kehendaki untuk mendapat hidayah Allah. Samalah seperti ana. Dari zaman jahiliah, alhamdulillah Allah pilih untuk buat usaha ini. Jatuh cinta pada usaha yg murni ini walaupun ada sesetengah org kata macam2 tentang TABLIGH. Biasalah tu kan? Nabi saw dulu pun sebelum dia mendapat wahyu seluruh Mekah suka pada dia. Tapi apb dia mendapat wahyu & mula berdakwah ramai yg benci pada dia. Bacalah kisah baginda ketika dibumi Taif. Betapa kisah itu meruntun hati kita yg benar2 cinta pada Rasulullah. Yakinlah jika kerja dakwah ini benar pasti Allah akan pelihara. InsyaAllah.

Thursday, October 15, 2009

Apakah yg membezakan Ilmu & Iman?

Salam,
Hari ni ana terpanggil utk mengulas sedikit tentang apakah yang membezakan ilmu & iman. Sebenarnya sekian lama ana ingin menulis tentang tajuk ini tetapi baru hari ini Allah bagi kelapangan untuk ana menulis di dalam kesibukan harian.

Semalam, seorang teman yg agak rapat dengan ana berkata "aku ni sekolah agama tinggi tau. tapi ntah kenapa aku ni susah betul nak jaga solat. solat byk tinggal. rongak sana rongak sini". Ana diam aje. Ana memang perasan hamba Allah ni selalu culas tentang solatnya. Nk ana tegur rasa bersalah. Cara paling hikmah ana selalu kata kat dia, "engkau kalau nk solat pakai la telekung aku. telekung aku ada kat surau tu. pergi la solat...". sering aku kata begitu pada dia tapi akhirnya aku lihat dia tetap teruskan kerja dia sampai waktu zuhur berlalu dia masih tidak berganjak dr tempat duduk dia. aku faham, org perempuan ada masanya uzur tapi tentulah tidak uzur sentiasa kan?

Memandangkan semalam dia telah pun bukak cerita tentang dia culas menjaga solat dia maka sedikit sebanyak ana telah membawa fikir pada dia walaupun ana tau ana sendiri lemah & banyak kekurangan. nk jadi da'ieah tak perlu tunggu sampai diri kita perfect. Kalau nk tnggu sampai perfect, ajal dah tiba pun belum tentu sempurna iman & amal kita. Semua orang yg berilmu tahu akan kewajipan menunaikan solat. Hatta jika tanya pada budak tadika pun apa hukumnya menunaikan solat pasti sepantas kilat budak tadika tu akan jawab "WAJIB ustazah...". Apa pulak makna wajib? Sekali lagi kita yg berilmu akan kata wajib maknanya jika ditunaikan mendapat pahala, jika ditinggalkan mendapat dosa.

Tetapi kenapa kita yg berimlu ini tak amalkan?. Maksud ana kita tahu akan kewajipan solat tapi kita tak tunaikan solat itu? Sebab iman kita lemah. Kita kena usaha atas iman. Kalau nk kata kita tak beriman maka sama la taraf kita ni dengan org bukan islam. Jika kita beriman, pasti kita akan tunaikan solat. itulah yg membezakan antara ilmu & iman. Janji Allah, jika kita kembali padaNya dengan iman sebesar zarah sekali pun pasti Allah akan masukkan kita ke dalam syurga yg mana luas syurga itu 10 kali luas dunia ini. MasyaAllah..

Oleh itu usaha atas iman adalah penting. Bila kita khuruj ke jalan Allah, kita akan sentiasa perbaharui iman kita. bila kita lama tak keluar, mulalah lemah iman kita. Ana dah lama tak keluar masturat. Iman pun dah lemah. Nk caj balik kena tunggu Fatimah 2 tahun. Tapi itu bukan alasan. Walau tak keluar masturat still boleh nusrah jemaah & ikuti program masturat. Sekali lagi iman memainkan peranan. Jika kita ada iman tentu kita akan usaha bagaimana utk kita meningkatkan iman. Deepavali ni ana percaya ramai karkunah keluar masturat. Beruntunglah mereka yg Allah pilih untuk buat usaha agama ini lagi dan lagi sehingga kita tiada lagi. InsyaAllah.

Monday, October 12, 2009

Buah hati kesayangan hamba

Inilah buah hati kesayangan hamba. NUR FATIMAH AZZAHRA. Fatimah nak masuk 9 bulan pada 19 Oktober ni. Sekarang Fatimah dah pandai berdiri sendiri tak pegang apa2. Tak lama lagi pandai jalan la tu...


Tuesday, October 6, 2009

MV Doulos - Part 2

Mengisi masa lapang dengan mengunjungi pameran buku terapung di kapal MV Doulos menjadi agenda ana & anak2 pada last weekend. Ana pergi sekadar ingin membawa anak2 naik atas kapal sebab selama ni mama dia aje yg selalu turun naik kapal.
1st time ana naik kapal ni dengan kawan sepejabat rasa syok juga sbb tgk byk buku kanak2 & buku masak2. Teruja betul tgk buku2 yg murah tu espcially buku2 pasal kek. Tapi bila semakin lama menjelajah ke dalam kapal baru la ana perasan & yakin kapal ini berlabuh dengan agendanya tersendiri. Banyak buku2 kristian terdapat di sini.Dan misi mereka juga amat jelas dengan logo "Bringing knowledge, help & hope".

Misi halus mereka ini sama ada disedari atau tidak ternyata amat merunsingkan. Kanak2memang suka bila berada di atas kapal ini. Anda bole nikmati makanan & minuman dari kafe mereka & anda bole duduk2 di deck kapal. Terdapat juga segment "Discovery MV Doulos" selama 3 jam setiap ahad. Ana tak tengok la sebab time tu ramai orang datang dan keadaan kapal agak sesak.

Kapal ini berlabuh selama 12 hari di pelabuhan pasir gudang dan berakhir pada 6/10/2009. Kesemua krew kapal seramai 320 orang dikatakan adalah sukarelawan dari pelbagai negara. Kapal ini antara kapal tertua & terbesar di dunia iaitu semenjak 1914. Lebih kurang lahir sama dgn kapal Titanic tu.









Hubby beli buku ni - RM32
Bagus juga buku ni sebab ada details setiap negara seluruh dunia. Senang nanti kalau nk survey nk keluar BBNJ pulak.

Ana beli buku ni - RM40. Memang murah sebab ada 1001 macam resepi kek. Kertasnya pun berkualiti.



Buku untuk Aisyah & Yayah - Musical books cuma RM32 each

Buku bola untuk Addin cuma RM4 aje

Monday, October 5, 2009

MV DOULOS - Part1

Salam, anta semua layan dulu la gambar ni. Ana tengah sibuk ni. Nanti ana update story ok. InsyaAllah :)








Friday, October 2, 2009

Dahulukan puasa enam atau layan keluarga?

Soalan: Sempena hariraya, anak cucu saya pulang ke rumah. Selepas hariraya pertama ( 1 syawal) saya terus mula berpuasa enam. Isteri saya bersungut, katanya anak-anak balik dari jauh nak makan bersama-sama sedangkan saya berpuasa. Dia menyuruh saya berbuka sebab syawal masih banyak hari lagi, anak-anak pula cuti mereka pendek mereka hanya sempat beberapa hari sahaja bersama kami. Saya pula takut kehilangan fadhilat puasa enam syawal, apa yang patut saya lakukan. Jika saya berbuka nanti saya tidak dapat ‘raya puasa enam’. Minta huraian Dr..

Jawapan:

Ada beberapa perkara yang perlu disentuh mengenai soalan di atas;

Pertama: Adapun sunat puasa enam hari pada Bulan Syawwal, bukanlah terhad setakat enam hari berturut-turut selepas hariraya, sebaliknya enam hari pada Bulan Syawwal samada berturut-turut atau berselang-seli dalam bulan tersebut dianggap sebagai memenuhi maksud hadis:

من صام رمضان ثم أتبعه ستا من شوال كان كصيام الدهر

“Sesiapa yang berpuasa ramadhan, kemudian dia susulinya dengan enam hari dari Bulan Syawwal, maka ia bagaikan puasa sepanjang masa (tahun)” (Riwayat Muslim).

Walaupun di sana ada yang berpendapat yang afdalnya adalah berturutan selepas hariraya disebabkan ungkapan ‘ثم أتبعه’ (kemudian dia susulinya), namun fadhilat puasa enam ini tetap diperolehi oleh sesiapa sahaja yang berpuasa mana-mana enam hari dengan niat sunnah tersebut dalam Bulan Syawwal. Inilah yang disebut oleh al-Imam al-Nawawi (meninggal 676H) dalam Syarh Sahih Muslim.

Kedua: Seseorang yang berpuasa sunat dibolehkan berbuka apabila dia mahu. Bahkan, digalakkan berbuka jika itu dapat menguatkan hubungan kekeluargaan dan persahabatan atau menjaga perasaan orang lain. Ini seperti hadis Abi Sa’id al-Khudri, katanya:

صنعت لرسول الله صلى الله عليه و سلم طعاما فأتاني هو وأصحابه فلما وضع الطعام قال رجل من القوم : إني صائم فقال رسول الله صلى الله عليه و سلم : دعاكم أخوكم وتكلف لكم ثم قال له : أفطر وصم مكانه يوما إن شئت

(Aku telah menyediakan makanan untuk Rasulullah s.a.w. Maka baginda dan sahabat-sahabatnya pun datang ke tempatku. Apabila makanan dihidangkan, seorang lelaki dalam kalangan mereka berkata: “Aku berpuasa”. Rasulullah s.a.w pun bersabda: “Saudara kamu telah menjemput kamu, dan bersusah payah untuk kamu”. Kemudian baginda berkata kepada lelaki itu: “Bukalah puasa, dan berpuasalah satu hari lain sebagai ganti –jika mahu” (Riwayat al-Baihaqi dalam al-Sunan al-Kubra, dinilai hasan oleh al-Hafiz Ibn Hajar dalam Fath al-Bari).

Dalam riwayat lain oleh al-Tabarani dalam al-Ausad baginda mengkritik lelaki tersebut dengan bersabda: دعاكم أخوكم وتكلف لكم ثم تقول إني صائم (saudara kamu telah menjemput kamu, dan bersusah payah untuk kamu kemudian kamu berkata ‘aku berpuasa!!).

Ini menggambarkan betapa menjaga hubungan baik itu patut diutamakan sementara puasa sunat pula boleh diganti pada hari yang lain. Puasa enam Syawwal pun demikian. Maka untuk menjaga hubungan kaum keluarga, maka eloklah ditangguhkan puasa tersebut jika hari-hari pada Bulan Syawwal masih banyak. Pada zaman ini, cuti yang terhad, waktu pertemuan sesama keluarga juga terbatas oleh kesibukan dan urusan yang berbagai, maka amalkanlah galakan Nabi s.a.w ini ‘berbuka dan ganti pada hari yang lain jika mahu’. Dengan itu hubungan keluarga dapat dikuatkan atau dijaga, puasa enam juga dapat dilaksanakan.

Ketiga: tiada dalam Islam apa yang dinamakan dengan ‘hariraya puasa enam’. Apatahlagi jika ia diiringi dengan ibadat khusus seperti solat tasbih sempena hariraya puasa enam yang dibuat di sesetengah tempat. Ini semua perkara yang diada-adakan yang tidak pernah dilakukan oleh Rasulullah s.a.w dan para sahabat baginda. Sabda Nabi s.a.w.:

مَنْ أَحْدَثَ فِي أَمْرِنَا هَذَا مَا لَيْسَ مِنْهُ فَهُوَ رَدٌّ

“Sesiapa yang membuat perkara baru dalam urusan kami ini (Islam) apa yang bukan daripadanya maka ia tertolak”. (Riwayat Muslim).

Allah Lebih Mengetahui;

Saturday, September 26, 2009

Tragedi 1 Syawal 1430

Aidilfitri yg sepatutnya disambut meriah hanya dikecapi seketika apabila pada malam raya kedua Addin ditimpa kemalangan. Selepas berkumpul bersama-sama sepupunya Addin sibuk nk ikut akak ana balik rumah mertuanya sbb Addin tak puas jumpa & main dengan sepupu dia. Mulanya ana memang berat hati tapi bila Maisarah juga merajuk nk ikut sepupu dia balik maka ana terpaksa mengalah. Jam 9.45 mlm kak Teh call ...dan tetiba ana terdengar hubby kata;
"Addin??? Innalillah.... Cakap la dengan Anna sendiri..". Masa tu hati ana berderau. Kenapa? Siapa yang meninggal? Ya Allah...Janganlah Addin...satu-satunya anak lelaki mama..Di hujung talian terdengar suara Kak Teh,
"Anna, Addin terlanggar pintu sliding. Mulut dia koyak. Aku skrg kat hospital. Mulut dia kena jahit ni".
"Mulut dia koyak aje ke? Teruk tak? Habis macam mana?" tanyaku
"Teruk juga...errr ko nak refer doktor pakar atau doktor biasa? diaorang kata kalau doktor pakar mungkin dia jahit cantik sikit. Tapi doktor tu on call"
oh! nk jahit cantik ke tak. Masa tu ana dah blank kepala otak ni...
"Aku nak doktor pakar. Engkau suruh diaorang call doktor tu skrg. Kejap lagi aku datang sana"
Ana & hubby terus bersiap. Alhamdulillah ana mampu kawal perasaan & tak panik. Ana yakin Allah tetap pelihara Addin. InsyaAllah. Sampai kat hospital ana tgk Addin terbaring. Bila dia nampak ana, terus air mata dia meleleh sedangkan sebelum tu Kak Teh kata dia tak menangis pun.

Ana sangka cuma koyak sikit tapi bila doktor bukak kapas tu ana terkejut tgk mulut Addin yang koyak tu.

Ana cuba kuatkan hati. Terus cium & usap kepala Addin. Hubby terus menjauhkan diri. Dia tak sanggup tengok muka Addin. Ini bukan soal Addin nakal atau Kak Teh cuai tak jaga Addin betul2 tapi ini takdir Allah. Bagi ana yg terbaik ketika ini ialah memberikan kata2 perangsang supaya Addin tabah. Doktor pakar kata Addin kena masuk OT juga untuk jahit mulut dia tu. Addin masuk OT jam 11.15 mlm dan siap sejam selepas itu. Sebelum masuk OT ana pesan pada Addin sepanjang doktor jahit luka tu Addin jgn putus zikir pada Allah. Ingat pada Allah. Hanya Allah yg mampu membantu kita dalam apa juga keadaan. Ana juga tak putus zikir pada Allah moga Addin tak apa2.

Addin selepas lukanya dijahit. Ada la dalam 10 jarum kot. Kat kaki pun ada jahit juga. Jari tengah sebelah kiri pun ada luka tapi tak amik gambar. Doktor kata Addin kuat. Tahan sakit. Tak menangis pon. Anak mama tentulah setabah mama kan? :)


Makanya malam raya kedua ana & hubby tidor di hospital. Esoknya ana tanya Addin macam mana dia boleh langgar sliding door tu. Addin kata dia & sepupu2 dia main bunga api kat luar. Addin tak nak main tapi diaorang yg ajak. Kak Teh kata tiba2 dia nampak Addin terus berlari masuk dalam & langgar pintu tu. Rupanya asap bunga api membuatkan Addin tak nampak sliding door. Dan Addin nk masuk dalam sebab nk tgk Astro. Mlm tu MU lawan apa ntah..Hai Addin....sama la engkau dgn abah engkau ya. Peminat syaitan merah..sebab tu kat rumah kita ni tak ada TV. Apatah lagi pasang Astro. Sebab mama tahu kalau korang tgk bola memang tak ingat dunia. Namun, itu semua asbab. Allah jua yg tentukan. Doakan semoga Addin cepat sembuh. InsyaAllah.

Wednesday, September 23, 2009

Selamat Hari Raya...

Salam, harapnya masih belum terlewat untuk ana mengucapkan selamat hari raya maaf zahir & batin buat semua ahli keluarga, sanak saudara & kengkawan blogger. Lama tak online sebab agak sibuk membuat persiapan menyambut suami balik hehehe ;)

tak lupa juga duit rayanya..hehe..

Hari raya pertama semua keluarga berkumpul di rumah ana. Terasa amat gembira sekali kerana mempunyai keluarga yg bahagia...

Majlis doa selamat juga diadakan pada raya pertama selepas zuhur untuk ahli keluarga terdekat

Namun begitu, kemeriahan menyambut hari raya hanya dapat dikecapi seketika. Malam raya kedua keluarga ana ditimpa musibah. Takdir Allah tiada siapa dapat menolaknya. Musibah apa ya? ana akan ceritakan kemudian nnt. makanya tahun ni ana tak beraya..huhuhu...:(

Friday, September 4, 2009

4 bulan hampir berlalu..

Salam, pejam celik pejam celik hampir 4 bulan masa telah berlalu. Ini bermakna lagi seminggu hubby akan tangguh. InsyaAllah. Kali ni anak-anak pun tak byk tanya tentang abah mereka. Alhamdulillah mereka dah mula faham. Cuma Sumayyah aje yg kebelakangan ini bila menangis akan panggil abah dia. Rindu agaknya. Tak macam tahun lepas anak2 sibuk nak telefon abah mereka masa hubby keluar 4B IPB. Tapi tahun ni semua tak kisah pon. Semalam bila ana kata lagi seminggu abah balik, ADDIN siap cakap "Eh! cepatnya abah dah nak balik. Abah lagi rasa cepat kan mama sebab abah yg keluar". Nampaknya Addin pun dah mula faham maksud khuruj di jalan Allah. Bila abah tak ada, Addin jadi pengganti abah. Addin berpuasa seperti biasa. Bila masuk berbuka Addin dengan duduk cara sunnah menjamah sedikit je makanan lepas tu terus keluar rumah. Mulanya ana terkejut juga.."Eh, Addin nak ke mana tu?" tanyaku. "Addin nk g solat la kat surau" jawabnya. MasyaAllah...anak mama...baiknya kamu...Walaupun abah tak ada tapi rutin setiap hari ikut abah solat berjemaah di surau tetap kau ingin lakukannya. Sejuk hati mama. Harap2 Addin istiqamah solat berjemaah di surau walaupun sebenarnya hati mama bimbang membiarkan engkau jalan seorang diri menuju ke surau. Cuma mama yakin jika engkau melakukan sesuatu yg baik pasti Allah akan pelihara engkau. InsyaAllah.

Sehingga hari ini sepanjang ketiadaan hubby semuanya berjalan seperti biasa. Siapa kata susah kalau ditinggalkan suami?? Ana rasa ok aje. Semuanya berjalan lancar & Allah bagi mudah segala urusan malahan Allah bagi rezeki yg melimpah ruah. Terima kasih juga pada karkunah2 di halaqah ana sbb dtg ziarah ana & bawa bermacam2 buah tangan.

Addin, Sumayyah & Fatimah waktu nk bangun sahur :)

Friday, August 28, 2009

20 Amalan Murah Rezeki

Amalan-amalan ini menjadi sebab Allah limpahi hamba-Nya dengan keluasan rezeki dan rasa kaya dengan pemberian-Nya. Berdasarkan konsep rezeki yang telah diperkatakan, Allah memberi jalan buat setiap hamba-Nya untuk memperolehi rezeki dalam pelbagai bentuk yang boleh menjadi punca kebaikan dunia dan akhirat.

Diantaranya:

1. Menyempatkan diri beribadah
Allah tidak sia-siakan pengabdian diri hamba-Nya, seperti firman-Nya dalam hadis qudsi:

"Wahai anak Adam, sempatkanlah untuk menyembah-Ku maka Aku akan membuat hatimu kaya dan menutup kefakiranmu. Jika tidak melakukannya maka Aku akan penuhi tanganmu dengan kesibukan dan Aku tidak menutup kefakiranmu." (Riwayat Ahmad, Tirmizi, Ibnu Majah dan al-Hakim dari Abu Hurairah .a.)


2. Memperbanyak istighfar
Istighfar adalah rintihan dan pengakuan dosa seorang hamba di depan Allah , yang menjadi sebab Allah jatuh kasih dan kasihan pada hamba-Nya lalu Dia berkenan melapangkan jiwa dan kehidupan si hamba. Sabda Nabi s.a.w.:
"Barang siapa memperbanyak istighfar maka Allah s.w.t akan menghapuskan segala kedukaannya, menyelesaikan segala masalahnya dan memberinya rezeki dari arah yang tidak disangka." (Riwayat Ahmad, Abu Daud, an-Nasa'i, Ibnu Majah dan al-Hakim dari Abdullah bin Abbas .a.)


3. Tinggalkan perbuatan dosa
Istighfar tidak laku di sisi Allah jika masih buat dosa. Dosa bukan saja membuat hati resah malah menutup pintu rezeki. Sabda Nabi s.a.w.:
"… dan seorang lelaki akan diharamkan baginya rezeki kerana dosa yang dibuatnya." (Riwayat at-Tirmizi)


4. Sentiasa ingat Allah
Banyak ingat Allah buatkan hati tenang dan kehidupan terasa lapang. Ini rezeki yang hanya Allah beri kepada orang beriman. Firman-Nya:
"(iaitu) orang-orang beriman dan hati mereka menjadi tenteram dengan mengingati Allah . Ingatlah, hanya dengan mengingati Allah hati menjadi tenteram." (Ar-ra'd: 28)


5. Berbakti dan mendoakan ibu bapa
Dalam hadis riwayat Imam Ahmad, Rasulullah s.a.w. berpesan agar siapa yang ingin panjang umur dan ditambahi rezekinya, hendaklah berbakti kepada ibu bapanya dan menyambung tali kekeluargaan. Baginda s.a.w. juga bersabda:
"Siapa berbakti kepada ibu bapanya maka kebahagiaanlah buatnya dan Allah akan memanjangkan umurnya." (Riwayat Abu Ya'ala, at-Tabrani, al-Asybahani dan al-Hakim)
Mendoakan ibu bapa juga menjadi sebab mengalirnya rezeki, berdasarkan sabda Nabi s.a.w.:
"Apabila hamba itu meninggalkan berdoa kepada kedua orang tuanya nescaya terputuslah rezeki (Allah ) daripadanya." (Riwayat al-Hakim dan ad-Dailami)


6. Berbuat baik dan menolong orang yang lemah
Berbuat baik kepada orang yang lemah ini termasuklah menggembirakan dan meraikan orang tua, orang sakit, anak yatim dan fakir miskin, juga isteri dan anak-anak yang masih kecil. Sabda Nabi s.a.w.:
"Tidaklah kamu diberi pertolongan dan diberi rezeki melainkan kerana orang-orang lemah di kalangan kamu." (Riwayat Bukhari)

7. Tunaikan hajat orang lain
Menunaikan hajat orang menjadi sebab Allah lapangkan rezeki dalam bentuk tertunainya hajat sendiri, seperti sabda Nabi s.a.w.:
"Siapa yang menunaikan hajat saudaranya maka Allah akan menunaikan hajatnya…" (Riwayat Muslim)


8. Banyak berselawat
Ada hadis yang menganjurkan berselawat jika hajat atau cita-cita tidak tertunai kerana selawat itu dapat menghilangkan kesusahan, kesedihan, dan kesukaran serta meluaskan rezeki dan menyebabkan terlaksananya semua hajat. Wallahu a'lam.


9. Buat kebajikan banyak-banyak
Ibnu Abbas berkata:
"Sesungguhnya kebajikan itu memberi cahaya kepada hati, kemurahan rezeki, kekuatan jasad dan disayangi oleh makhluk yang lain. Manakala kejahatan pula boleh menggelapkan rupa, menggelapkan hati, melemahkan tubuh, sempit rezeki dan makhluk lain mengutuknya."


10. Berpagi-pagi
Menurut Rasulullah s.a.w., berpagi-pagi (memulakan aktiviti harian sebaik-baik selesai solat Subuh berjemaah) adalah amalan yang berkat.


11. Menjalin silaturrahim
Nabi s.a.w. bersabda:
"Barang siapa ingin dilapangkan rezekinya dan dilambatkan ajalnya maka hendaklah dia menghubungi sanak-saudaranya." (Riwayat Bukhari)


12. Melazimi kekal berwuduk
Seorang Arab desa menemui Rasulullah s.a.w. dan meminta pedoman mengenai beberapa perkara termasuk mahu dimurahkan rezeki oleh Allah . Baginda s.a.w. bersabda:
"Sentiasalah berada dalam keadaan bersih (dari hadas) nescaya Allah akan memurahkan rezeki." (Diriwayatkan daripada Sayidina Khalid al-Walid)


13. Bersedekah
Sedekah mengundang rahmat Allah dan menjadi sebab Allah buka pintu rezeki. Nabi s.a.w. bersabda kepada Zubair bin al-Awwam:
"Hai Zubair, ketahuilah bahawa kunci rezeki hamba itu ditentang Arasy, yang dikirim oleh Allah azza wajalla kepada setiap hamba sekadar nafkahnya. Maka siapa yang membanyakkan pemberian kepada orang lain, nescaya Allah membanyakkan baginya. Dan siapa yang menyedikitkan, nescaya Allah menyedikitkan baginya." (Riwayat ad-Daruquthni dari Anas .a.)


14. Melazimi solat malam (tahajud)
Ada keterangan bahawa amalan solat tahajjud memudahkan memperoleh rezeki, menjadi sebab seseorang itu dipercayai dan dihormati orang dan doanya dimakbulkan Allah .

15. Melazimi solat Dhuha
Amalan solat Dhuha yang dibuat waktu orang sedang sibuk dengan urusan dunia (aktiviti harian), juga mempunyai rahsia tersendiri. Firman Allah dalam hadis qudsi:
"Wahai anak Adam, jangan sekali-kali engkau malas mengerjakan empat rakaat pada waktu permulaan siang (solat Dhuha), nanti pasti akan Aku cukupkan keperluanmu pada petang harinya." (Riwayat al-Hakim dan Thabrani)


16. Bersyukur kepada Allah
Syukur ertinya mengakui segala pemberian dan nikmat dari Allah . Lawannya adalah kufur nikmat. Allah berfirman:
"Demi sesungguhnya! Jika kamu bersyukur, nescaya Aku tambahi nikmat-Ku kepadamu, dan demi sesungguhnya jika kamu kufur, sesungguhnya azab-Ku amat keras." (Ibrahim: 7) Firman-Nya lagi: "… dan Kami akan memberi balasan kepada orang-orang yang bersyukur." (Ali Imran: 145)


17. Mengamalkan zikir dan bacaan ayat Quran tertentu
Zikir dari ayat-ayat al-Quran atau asma'ul husna selain menenangkan, menjenihkan dan melunakkan hati, ia mengandungi fadilat khusus untuk keluasan ilmu, terbukanya pintu hidayah, dimudahkan faham agama, diberi kemanisan iman dan dilapangkan rezeki.
Misalnya, dua ayat terakhir surah at-Taubah (ayat 128-129) jika dibaca secara konsisten tujuh kali setiap kali lepas solat, dikatakan boleh menjadi sebab Allah lapangkan kehidupan dan murahkan rezeki.

Salah satu nama Allah , al-Fattah (Maha Membukakan) dikatakan dapat menjadi sebab dibukakan pintu rezeki jika diwiridkan selalu; misalnya dibaca "Ya Allah ya Fattah" berulang-ulang, diiringi doa: "Ya Allah , bukalah hati kami untuk mengenali-Mu, bukalah pintu rahmat dan keampunan-Mu, ya Fattah ya 'Alim." Ada juga hadis menyebut, siapa amalkan baca surah al-Waqi'ah setiap malam, dia tidak akan ditimpa kepapaan. Wallahu a'lam.


18. Berdoa
Berdoa menjadikan seorang hamba dekat dengan Allah , penuh bergantung dan mengharap pada rahmat dan pemberian dari-Nya. Dalam al-Quran, Allah suruh kita meminta kepada-Nya, nescaya Dia akan perkenankan.


19. Berikhtiar sehabisnya
Siapa berusaha, dia akan dapat. Ini sunnatullah. Dalam satu hadis sahih dikatakan bahawa Allah berikan dunia kepada orang yang dicintai-Nya dan yang tidak dicintai-Nya, tapi agama hanya Allah beri kepada orang yang dicintai-Nya saja. (Riwayat Ahmad, Ibnu Abi Syaibah dan al-Hakim)
Bagi orang beriman, tentulah dia perlu mencari sebab-sebab yang boleh membawa kepada murah rezeki dalam skop yang luas. Misalnya, hendak tenang dibacanya Quran, hendak dapat anak yang baik dididiknya sejak anak dalam rahim lagi, hendak sihat dijaganya pemakanan dan makan yang baik dan halal, hendak dapat jiran yang baik dia sendiri berusaha jadi baik, hendak rezeki berkat dijauhinya yang haram, dan sebagainya.

20. Bertawakal
Dengan tawakal, seseorang itu akan direzekikan rasa kaya dengan Allah . Firman-Nya:
"Barang siapa bertawakal kepada Allah , nescaya Allah mencukupkan (keperluannya) ." (At-Thalaq: 3)
Nabi s.a.w. bersabda:
"Seandainya kamu bertawakal kepada Allah dengan sebenar-benar tawakal, nescaya kamu diberi rezeki seperti burung diberi rezeki, ia pagi hari lapar dan petang hari telah kenyang." (Riwayat Ahmad, at-Tirmizi, Ibnu Majah, Ibnu Hibban, al-Hakim dari Umar bin al-Khattab .a.)

Kesemua yang disebut di atas adalah amalan-amalan yang membawa kepada takwa. Dengan takwa, Allah akan beri "jalan keluar (dari segala perkara yang menyusahkan) , dan memberinya rezeki dari jalan yang tidak terlintas di hatinya." (At-Talaq: 2-3)

Pendek kata, bagi orang Islam, untuk murah rezeki dalam ertikata yang sebenarnya, kuncinya adalah buat amalan-amalan takwa. Amalan-amalan ini menjadi sebab jatuhnya kasih sayang Allah , lalu Allah limpahi hamba-Nya dengan keluasan rezeki dan rasa kaya dengan pemberian-Nya.

Thursday, August 27, 2009

Manfaat lapar untuk kesihatan hati


Luqman Al-Hakim menasihati anaknya, “Wahai anakku, apabila perut dipenuhi makanan, maka gelaplah fikiran, bisulah lidah dari menuturkan hikmah (kebijaksanaan) dan malaslah segala anggota badan untuk beribadah.”
Abdullah bin Mas’ud berkata, “Empat perkara yang mengelapkan hati atau melembapkan otak: perut yang terlalu kenyang, berkawan dengan orang yang suka membuat maksiat, tidak insaf terhadap dosa-dosa yang lalu dan panjang angan-angan.”

Berkata Dzunnun: “Saya tidak pernah kenyang kecuali saya berbuat maksiat atau berkeinginan untuk bermaksiat”.

Berkata ‘Aisyah r.aha:“Bid’ah pertama yang terjadi setelah Rasulullah Shalallahu ‘alaihi wassalam adalah kenyang sesungguhnya suatu kaum ketika kenyang perutnya keras nafsunya untuk mendapatkan dunia”

Berkata al Imam ash Shan’ani rahimahullah :“Sesungguhnya lapar itu adalah penjaga dari penjagaan Allah dan pertama yang terhindar dengan lapar adalah dorongan syahwat jima’ dan syahwat berbicara kerana bagi orang yang lapar tidak ada keinginan untuk berbicara kecuali sangat penting sehingga dia terhindar dari berbagai penyakit lisan, pada orang yang lapar juga tidak bangkit padanya syahwat jima’nya sehingga terhindar dari penyaluran syahwat yang diharamkan, orang lapar juga sedikit tidur kerana orang yang banyak makan dan minum akan banyak tidur yang dapat membawa kepada kerugian di dunia dan akhiratnya, terluput dari berbagai kemanfataan duniawi dan ukhrowi”.

Berkata Al-Imam Ibnu Rajab rahimahullah: “Lapar itu menyebabkan lembutnya hati, kuatnya pemahaman, lembutnya jiwa, lemahnya nafsu dan kemarahan. Sedangkan kenyang menyebabkan lawannya.”

Berkata Al-Hasan Al-Bashri rahimahullah: “Wahai Bani Adam, makanlah sepertiga perutmu, minumlah sepertiga perutmu dan biarkan sepertiga untuk bernafas dan berfikir.”

Ibnu Abi Dunya meriwayatkan bahawa Ibnu Umar berkata: “Aku tidak pernah kenyang sejak aku masuk Islam.”

Diriwayatkan dari Amir bin Qois, bahawa dia berkata: “Jauhilah oleh kalian kenyang, kerana kenyang itu mengeraskan hati.”

Telah berkata Malik bin Dinar rahimahullah: “Tidak semestinya, seorang mukmin menjadikan perutnya paling besar cita-citanya dan menjadikan syahwatnya menguasai dirinya.”

Berkata Al-Hasan Al-Bashri rahimahullah: “Adalah bapa kita Adam diuji dengan makan, dan terus kalian akan diuji dengan makan sampai hari kiamat.”Beliau juga berkata: “Barangsiapa mampu menguasai perutnya maka dia akan mampu menguasai amal solehnya.”Beliau berkata lagi: “Tidaklah hikmah itu berada di perut yang penuh.”

Diriwayatkan dari Abdul Aziz bin Abi Dawud bahawa telah dikatakan padanya: “Lapar itu banyak menolong seseorang bersegera melakukan kebaikan.”

Berkata Abu Imran Al-Juwaini: “Sesungguhnya nafsu, jika lapar dan haus maka bersih hati dan lembut dan jika perut kenyang dan lega maka hatinya buta.”

Beliau berkata: “Kunci dunia adalah kenyang dan kunci akhirat adalah lapar, dan pangkal segala kebaikan dunia dan akhirat adalah takut kepada Allah. Sesungguhnya Allah memberikan dunia ini kepada orang yang dicintai dan yang tidak, dan sesungguhnya lapar itu di sisi Allah ada simpanan yang ditunda dan tidak diberikan kecuali kepada orang yang dicintai-Nya.”

Berkata Al-Imam Asy-Syafi’i rahimahullah :“Saya tidak pernah kenyang selama 16 tahun, kerana kenyang itu memberatkan badan, menghilangkan kecerdasan, membuat banyak tidur dan melemahkan seseorang untuk melakukan ibadah.”

“Bukanlah puasa itu hanya sekadar menghentikan makan dan minum tetapi puasa itu ialah menghentikan omong-omong kosong dan kata-kata kotor.”
(H.R.Ibnu Khuzaimah)

Demikian kehidupan Rasulullah dan para shahabat. Beliau dan para shahabatnya lebih memilih banyak lapar dari pada kenyang kerana kefahamannya terhadap faedah lapar dan bahaya kenyang, lebih memilih mengekang syahwatnya daripada menurut syahwat, dan bukannya pada mereka tidak ada makanan tetapi beliau lebih memilih keadaan yang lebih baik dan lebih sempurna daripada lawannya. Mereka makan dan minum sekadar dapat melaksanakan ibadah, kerana hanya untuk itu (untuk beribadah) diciptakannya jin dan manusia.

source : http://adlizakaria.blogspot.com

Monday, August 24, 2009

SELAMAT MENYAMBUT RAMADHAN

Ketenangan ada dalam IMAN. Bahagia ada dalam REDHA. Sihat ada dalam SOLAT. Damai jiwa ada dalam ZIKRULLAH. Dan tabah & sabar ada dalam RAMADHAN. Selamat berpuasa semua. Semoga Ramadhan ini membawa berkah di dalam kehidupan kalian. Mohon ampun dan maaf atas kesilapan ana.

Thursday, August 20, 2009

Updates

Sedikit updates tentang perjalanan hidup ana sepanjang ketiadaan hubby. Alhamdulillah Allah kasi mudah segala urusan walaupun sibuk banget. Biasa la kan kalau urusan dunia ni memang tak habis2. Masuk kubur nanti baru habis. Itu pun tak habis juga sebab dalam kubur nanti kena soal pulak macam-macam. Jadi kalau nak senang & aman damai dalam kubur kena istiqamah amalan berikut:

1. Banyakkan bangun malam & solat. InsyaAllah kubur akan terang benderang.
2. Banyakkan membaca al-Quran kerana ia akan menjadi teman di dalam kubur.
3. Bacalah surah al-Mulk setiap malam agar lepas dari azab kubur.

Sepanjang ketiadaan hubby, ana sebenarnya tak sedia menerima tetamu utk ziarah during weekdays. Bukan apa, kekadang balik lewat (selalu). Tiap2 hari kena wat site visit bila hubby tak ada. Rutin harian, lepas magrib kena baca taklim. Lepas tu nak memasak, lepas tu nak tgk homework anak-anak, lepas tu nak buat kek pulak kalau ada tempahan. Alhamdulillah tahun ni dah ada pembantu aka my bibik. Jadi beban kerja rumah dah kurang sikit la. Macam tahun lepas masa hubby kuar 4B IPB bibik lama ana terus balik Indon pasal masalah kesihatan. Wah! mujahadah betul. Namun, alhamdulillah dapat juga melaluinya dengan penuh kesabaran walaupun tengah pregnant masa tu.

Citer pasal bibik ni alhamdulillah bibik ana ni ok orangnya. Muda lagi baru 24 thn tp tangkas juga la buat kerja tak payah suruh2. Yg ana suka dia ni jaga solat & selalu solat awal waktu mengalahkan ana sendiri (Oh! malunya). Dan dia akan ajak anak2 sekali solat bersama. Syukur!

==========================================================


Currently ana tengah bzzzz mengemas rumah nk pindah. Plan awal nk pindah b4 posa. Konon2nya bila hubby balik nanti dah pindah la umah baru. Tapi bila fikir balik takut pulak nak pindah sbb kawasan tu masih sunyi lagi & belum ramai yg pindah.
So kena la tunggu hubby balik & insyaAllah akan pindah sebelum raya sebab adik beradik & mak abah nak beraya kat rumah ana. Azam rumah baru ni nanti nak terima jemaah masturat. InsyaAllah akan sedia untuk terima jemaah sentiasa. Mulanya hubby tak setuju nak pindah ke sini sebab dia kata 5 amal masjid tak hidup. Susah! Tapi entah macam mana masa dia keluar ni dia kata ada dengar satu bayan. Si pembayan telah berkata "Karkun tak payah beli rumah. Bagus pindah randah. Biar buat usaha merata supaya hidayat tersebar seluruh alam". Since then, kami berazam untuk hidupkan marhalah baru ni dengan usaha dakwah ni sebagaimana tempat skrg yg akan kami tinggalkan selepas kami hidupkan usaha dakwah di sini. (sikit je korban kami ni, masih tak setanding usaha sahabat2). Rumah di dunia yg Allah bagi agak selesa juga. Risau untuk rumah di akhirat nanti. Entah macam mana la agaknya bahagian kami nanti. Tuan2, puan2 tolonglah doa untuk kami..

Wednesday, August 19, 2009

Al-Fatihah...

Salam,
A friend of mine passed away last Thursday diagnosed to H1N1. She was 8 months expecting. When her hubby called me I was really shocked because last three days before I met her and we have a good chat about our kids. She left two son age 4 & 6 yrs old. A very condolence from me to her family. Semoga Allahyarhamah ditempatkan di kalangan orang-orang yang beriman.

Al-fatihah untuk beliau.

* Atas sbb2 tertentu ana tak dpt menyatakan nama beliau disini.

Wednesday, August 12, 2009

JAWATAN KOSONG

1. Guru Tadika
2. Pembantu Taska

- Kelulusan minima SPM & berumur 18thn ke atas
- Beragama Islam & wajib menutup aurat
- Suka & sayang pada kanak-kanak
- Sabar & prihatin
- Mempunyai pengalaman digalakkan memohon
- Lokasi: Pasir Gudang, Johor & Skudai, Johor
- Tempat tinggal disediakan
- Makan percuma pada waktu bekerja
- Ada potongan EPF & SOCSO


Sila hubungi 019-2866637

** Iklan ini adalah percuma.

Tuesday, August 11, 2009

H1N1


Salam..
Sana-sini orang dok sibuk kata tentang H satu N satu. Semalam ana pergi belanja ada la sorang lelaki berkopiah ni tegur ana. Kebetulan waktu tu ana "lady in black" iaitu pakai serba hitam. Lelaki tu kata "Awak tgk tu, sana sini orang tutup mulut hidung. Takut dengan H1N1. Tu la dulu orang pakai purdah kata tak bole. Sampai ada yang kena buang kerja sebab pakai purdah. Haaaa.. skrg baru padan muka".

Ana cuma tersenyum aje. Malas nak kata apa2 sebab ana pun tak berpurdah. Hehehe. Kemudian, dia dtg lagi kat ana. "Betul tak apa saya cakap?" tanyanya lagi. Ana senyum lagi dan menjawab "ya, benar...". Lepas tu ana terus buat2 sibuk pilih bawang. Bukan apa dan terbiasa dengan yg bukan mahram tak berapa suka nk cakap lebih-lebih.

Sebenarnya kelmarin, anak ana ada bagitau cikgu suruh beli mask. Memang ana ada kata pada dia tak payah la pakai mask, pakai purdah aje. Dia kata malulah mama...kawan2 tak pakai purdah pun. Ana pulak tengah berkira-kira nk pergi opis pakai purdah esok. Sure terkejut gila budak2 opis ni. Azam dah lama nak pakai tapi tuntutan kerja yg kena turun site & turun naik kapal rasa macam tak sesuai pulak. kekadang kena entertain client pergi lunch lagi...hmmm...camana nak makan nanti ek? bukak purdah? kalau ditolak pergi lunch sama rasa mcm tak patut pulak. byk perkara yg nk kena difikirkan. lately pulak dah rasa bosan dgn kerja2 opis ni. bertimbun memanjang...bosan...bosan...hati sekarang tgh berbelah bagi sama ada nak terus kerja atau resign aje. Nampaknya kena tunggu hubby balik & masyuarat dulu dgn dia..

Wednesday, August 5, 2009

Apabila kita berpisah kerana ALLAH



Suamiku,
hari ini genaplah 2 bulan kita tidak bertemu
tahukah kau betapa aku amat merinduimu
setiap masa & ketika aku akan terkenangkanmu
dan setiap moment-moment indah yang kita pernah lalui bersama
tapi kini kita terpaksa berpisah sementara
dan kau pergi meninggalkan aku ...


Suamiku,
seringkali aku mengungkapkan kata rindu & syahdu
dan seringkali juga aku kata aku cinta padamu
kau tersenyum dan mengucup dahiku
sabarlah wahai ahliahku..
jika engkau redha, Allah janjikan syurga untukmu
dan engkau akan masuk syurgamu 500 tahun lebih awal dariku
engkau akan menjadi ketua bidadari
dimana engkaulah yg paling cantik di kalangan mereka
tidakkah engkau menginginkan apa yang telah Allah janjikan?
jagalah amalanmu, dirimu & anak-anak kita sepanjang ketiadaanku
Biarlah kita berpisah sementara di dunia
asalkan kita bisa bergembira selamanya di syurga
ketika itu pastinya kebahagiaan hakiki
adalah milik kita ..

Suamiku,
aku akan sabar menantimu
saban malam kau akan hadir dalam mimpiku
kudrat Allah menyatukan hati dan fikir kita menjadi satu
walau aku terpaksa menahan rindu dan sendu..

Friday, July 31, 2009

Hadis Pilihan

Rasulullah saw bersabda "Di antara mereka yang sangat mencintai aku ialah orang-orang yang datang selepasku mereka menyesal alangkah baiknya dapat melihatku walaupun terpaksa belanjakan rumah, segala harta & ahli keluarganya (dikorbankan supaya dapat melihatku). HR Muslim.

Tuesday, July 21, 2009

Di sebalik Ijtimak Malaysia 2009

Tengahari itu usai sahaja tugas-tugas di dapur aku duduk bersandar di sofa rumahku sementara menanti Aqil pulang dari sekolah agama. Tiba-tiba aku mendengar suara perempuan memberi salam. Aku bingkas bangun dan membuka pintu kerana aku kenal benar dengan suara itu.

"Waalaikumsalam" jawabku sambil membuka pintu.
"Eh, Lia, jemput la masuk" aku mempersilakan adik iparku masuk sambil berfikir tentu dia mempunyai hajat hingga mendesak dia ke rumahku. Kami sebenarnya jarang bertemu walaupun tinggal di taman yang sama. Sesekali apabila aku membuat kenduri atau rumah terbuka barulah dia akan menjejakkan kakinya ke rumahku.
"Angah ada tak?" jerkahnya sambil membesarkan matanya. Nampak api kemarahan dari matanya itu.
"Angah tak ada.Kerja. Kenapa?" tanyaku ingin tahu sedang dia masih lagi tercegat di depan pintu rumahku. Tak sudi masuk barangkali.
"Akak tolong cakap pada Angah jangan runtuhkan rumahtangga kitaorang" dia berkata dengan suara yg tinggi dan aku pasti jiran-jiran dapat mendengarnya.
"Kenapa Lia cakap macam tu. Apa yang telah Angah buat sampai Lia kata Angah nk runtuhkan rumahtangga korang" aku masih cuba berlembut walaupun aku lihat muka Lia semakin merah menahan marah.
"Kenapa Angah ajak Lan pergi ikut tabligh ni? Kenapa? Kenapa mesti ajak Lan pergi perhimpunan kat Sepang tu? Itu nk runtuhkan rumahtangga kitaorang la tu...." tuturnya seperti peluru berpandu.
"Astaghfirullah...kenapa Lia cakap macam tu. Kerja tabligh ni usaha dakwah Rasulullah. Takkanlah Lia tak suka pada Rasulullah. Kalau kita tak ikut cara Rasulullah kita nak ikut cara siapa lagi??"
"Itu Lia tak tahu. Yg Lia tahu, Lia memang tak suka tabligh ni semenjak Lia belum kawen lagi dengan Lan. Jangan sesekali ajak Lan join tabligh ni" dia bercakap dengan mata yang masih nampak api kemarahannya itu.
"Lia, cuba tengok semenjak kami buat usaha dakwah ni hidup kami macam mana? Kami lebih tenang dan hidup kami lebih berkat. Allah mudahkan semua urusan kami. Allah bantu kami"
"Arrrrgh. Sudahlah. Lia tak suka. Tlg cakap pada Angah Lan tak akan ikut dia perhimpunan tu. Lan tak boleh tinggalkan Lia dan anak-anak!" dia terus berlalu. Jalan kaki hampir 1km untuk pulang ke rumahnya.
Dan aku pun menjerit (hampir histeria gamaknya) "Angah tak nak masuk syurga sorang-sorang. Angah akan bawa adik beradik dia masuk syurga sama-sama..." oh! emosionalnya aku ketika itu.

Aku terus terjelepuk ke lantai. Menangis. Menangis. (biasa la orang pompuan). Dan tetiba aku terkenang. Di suatu tengahari juga ketika aku sedang berehat-rehat sementara nak meneruskan tugas untuk memasak sedang hubby dah keluar entah ke mana.
Tiba-tiba datang tetamu memberi salam. Aku terkejut beruk. Alamak! Siapa ni datang umah aku ni dengan berpurdah?? Selepas dia memperkenalkan diri sebagai ahliah karkun aku pun mempersilakan dia masuk. Kemudiannya dia tasykil aku keluar 3 hari. Sedang aku ketika itu tidak faham. Terkulat-kulat dan benci dengan kehadiran dia. Benci yang amat. Tak tahu kenapa. Dan aku telah berlagak sombong konon-konon aku tak setaraf dengan dia. Aku hanya mendengar apa yg dia cakap sedang satu apa pun aku tak endahkan. Sehingga akhirnya dia mohon izin untuk pulang. Ya Allah. Ampunilah aku. Betapa ketika itu Engkau tidak memberikan hidayahMu. Dan aku rasa Lia juga seperti aku. Benci akan usaha dakwah ini sedang usaha ini begitu mulia sekali.
"Ya Allah. Kau tunjukkanlah jalanMu yang benar ya Allah. Moga Lia berubah dan masuk dalam usaha dakwah ini ya Allah. Dan Engkau kekalkanlah aku dan keturunanku di dalam usaha ini ya Allah sehingga aku tiada lagi...".

Dan ketika ijtimak berlangsung, hubby kata Lan ada turut serta. Bersama-sama jemaah dari taman kami menaiki bas menuju ke Sepang. Alhamdulillah.

** Cerita ini tidak ada kena mengena pada yg hidup atau yg telah mati. Jika ada persamaan ianya hanya kebetulan sahaja. Wallahualam.

Friday, July 17, 2009

Kisah sebilah kapak

Assalamualaikum wbr..

Utk renungan minggu ini:

Al-kisahnya seorang jutawan telah menulis satu wasiat -barang siapa yang dapat menjaganya di dalam kubur setelah beliau mati nanti akan diwarisi separuh dari harta peninggalannya. Lalu ditanya pada anak-anak semua adakah mereka sanggup menjaganya di dalam kubur nanti.

Lantas menjawab anak, mana mungkin kami sanggup menjagamu wahai ayah kerana pada masa itu ayah sudah pun menjadi mayat.

Selang keesokan dipanggil semua adik-beradiknya dan beliau berkata, "Wahai adik-adikku sekalian sanggupkah kamu menjaga akan daku setelah aku mati nanti bersama selama 40 hari di dalam kubur yang kuhias indah seperti banglo mewah ini dan aku juga akan memberi setengah daripada harta ku kepada di antara kamu yang sanggup bersamaku."

Adik-adiknya pun menjawab, "Wahai abangku, adakah engkau sudah gila mana mungkin manusia sanggup bersama mayat selama itu di atas bumi inikan pula di dalam tanah."

Lalu dengan sedih jutawan tersebut membawa diri ke kamarnya. Beliau masih bertegas dengan hajatnya yang ingin ditemani di dalam kubur nanti apabila beliau sudah mati nanti. Dipanggil setiausahanya supaya diwar-warkan di dalam akhbar dan media akan wasiatnya itu.

Akhirnya sampai jugalah hari di mana jutawan tersebut kembali ke rahmatullah. Kuburnya dihias indah dan digali seperti sebuah banglo di dalam tanah yang mempunyai kemudahan harian selama 40 hari.

Pada waktu yang sama seorang Tukang Kapak yang sangat miskin telah mendengar akan wasiat tersebut lalu diberitahu kepada isterinya apakah dia perlu mengambil kesempatan ini untuk menjadi kaya.

Isterinya berkata, “Wahai suamiku, apalah sangat menjaga mayat tersebut selama 40 hari dibandingkan kerja-kerjamu di dalam hutan bertemu harimau dan hantu bajang ketika menebang kayu. Lagi pun makanan disediakan.

Tukang kayu tersebut dengan tergesa-gesalah ke rumah jutawan tersebut untuk memaklumkan kepada waris jutawan tersebut akan niatnya.

Keesokan harinya dikebumikanlah jenazah jutawan tersebut walaupun mendapat bantahan dari orang-orang yang tahu akan agama. Si Tukang Kapak tu pun ikut sekali turun ke dalam tanah bersama kapaknya.

Setelah tujuh langkah para hadirin meninggalkan tanah perkuburan maka datanglah Mungkar dan Nakir ke dalam kubur tersebut.

Si Tukang Kapak yang tahu sedikit pasal agama menyedari akan siapa yang hadir itu pun menjauhkan diri dari mayat jutawan tersebut. Terdetik di fikirannya bahawa sudah tiba masanya jutawan tersebut akan disoal oleh Mungkar dan Nakir..

Tetapi sebaliknya yang berlaku, Mungkar dan Nakir telah menuju ke arahnya dan lalu berkata.

Apa yang kau buat di sini?

Aku menjaga mayat tersebut selama 40 hari untuk mendapat setengah harta wasiatnya.

Apa harta yang kau ada sekarang?

Aku cuma ada sebatang kapak ini sahaja untuk mencari rezeki.

Dari mana kau dapat kapak ni?

Aku membelinya.

Lalu hilanglah Mungkar dan Nakir di hari pertama di dalam kubur tersebut.

Hari kedua di tanya pula, apa yang kau buat dengan kapak ni?

Aku menebang pokok untuk dijadikan kayu api untuk dijual.

Hari ketiga di tanya lagi pasal kapak tersebut pokok siapa yang kau tebang dengan kapak ni?
Kat hutan mana ada orang punya pokok.

Adakah kau pasti?

Lalu hilang lagi Mungkar dan Nakir hari ke empat.

Adakah kau potong pokok tersebut dengan kapak ini ukurannya dan beratnya sama untuk dijual?

Aku potong cincai-cincai je, mana boleh ukur sama rata lalu hilang dan muncul Mungkar dan Nakir tersebut selama 39 hari dan soalannya tetap
sama berkisarkan kapak tersebut.

Di hari terakhir yang ke 40, datanglah Mungkar dan Nakir sekali lagi bertemu dengan Tukang Kapak tersebut.

Berkata Mungkar dan Nakir hari ini hari terakhir aku bersamamu buat seketika tapi aku akan bertanya pasal kapak ini. Belum sempat Mungkar
dan Nakir menyoal beliau, si Tukang Kapak tersebut telah melarikan diri ke atas dan membuka pintu kubur tersebut.lalu di perhatikannya begitu
ramai orang sudah menantikan kehadirannya untuk keluar dari kubur tersebut.

Si Tukang Kapak tersebut dengan tergesa-gesa keluar dan meninggalkan mereka semua dan sambil berkata ambillah korang semua harta tersebut dan
aku tidak menginginkannya lagi.

Sesampai di rumahnya lalu si isteri berkata wahai suami ku, di manakah setengah harta peninggalan jutawan tersebut.

Maka jawab si Tukang Kapak. Aku tidak mahukannya lagi. Sedangkan harta aku yang ada kat dunia ini hanya kapak. Tapi apa yang di soal Mungkar
dan Nakir selama 40 hari semuanya hanya pasal kapak ini…..

Apa akan jadi sekiranya harta aku begitu banyak. Bagaimana dapat aku menjawabnya ....

** Sahabat Rasulullah saw yg paling kaya ialah Abdul Rahman bin Auf. Dikatakan beliau adalah sahabat yang terakhir akan masuk syurga kerana lamanya masa yg digunakan untuk menghisab beliau. Cubalah kita hitung brp byk harta kita yang ada dan apa yg telah kita gunakan dengan harta tersebut. Masya Allah...takutnya ana! Kena banyak korban lagi ni.

Wednesday, July 8, 2009

IJTIMAK DUNIA akan diadakan di Tanah Lapang Belakang Masjid Kuaters KLIA (info traffic KL Seremban highway)

Assalamualaikum

IJTIMAK DUNIA akan di ada kan di Tanah Lapang Belakang Masjid Kuaters KLIA pada 9,10,11,12 Julai ini- datang2 lah semoga Allah Memberkati.


Dijemput semua muslimin menghadiri ijtimak Tabligh Dunia yang akan diadakan pada 9 hingga 12 Julai ini di : Tanah lapang belakang Masjid kuarters KLIA , Bandar ENSTEK dekat trek F1, Sepang.

Ijtimak (perhimpunan) ni jarang-jarang diadakan di Malaysia dan kali terakhir yang Saya ingat diadakan di Meru, Klang lebih kurang 15 tahun yang lalu.

Ijtimak Tabligh adalah perhimpunan orang Islam terbesar kedua terbesar selepas ibadah Haji di Mekah iaitu di Tongi, Bangladesh. Sesiapa yang berkelapangan , dijemput ke sana untuk merasakan suasana iman dan amal yang berbeza iaitu bersolat berjemaah secara besar-besaran memohon hidayat dan rahmat dari ALLAH swt. Selain
dari itu, beribu-ribu para pendakwah akan dikeluarkan di Jalan ALLAH untuk mendakwahkan kebesaran ALLAH SWT serta mengajak semua muslimin-muslimat kembali mengamalkan ajaran Islam dengan mentaati perintah ALLAH dan mengamalkan sunnah baginda Rasullulah swt.

Sekarang ini- Papan Tanda untuk ke “IJTIMAK” telah banyak di pasangkan dari hala Kuala Lumpur, Seremban, Banting.

Difahamkan ada disebahagian setesen bas menyediakan perkhidmatan bas terus ke tapak ijtimak tersebut.

Oleh itu, marilah sama-sama kita mengimarahkan majlis tersebut semoga ALLAH SWT MEMBERKATI kita semua muslimin muslimat dengan rahmahnya.AMIN !!!!!

Program Ijtimak Malaysia

( 9 Julai 2009 – 12 Julai 2009 )
Asar : Jemaah mula masuk ke tapak perhimpunan

9 Julai 2009 – KHAMIS
- Selepas Solat Asar : Ceramah Umum
- Selepas Solat Maghrib : Ceramah Umum
- Selepas Ceramah : Solat Isyak

10 Julai 2009 – JUMAAT
- Selepas Solat : Subuh Ceramah Umum
- 10.00 pg – 12.00 tgh : Bacaan Kitab Hadith (Taklim)
- Solat Jumaat
- Selepas Solat Asar
1. Ceramah Umum
2. Program untuk Pelajar Madrasah
- Selepas Solat Maghrib : Ceramah Umum
- Selepas Ceramah : Solat Isyak
- Selepas Solat Subuh : Ceramah Umum

11 Julai 2009 – SABTU
- 10.00 pg – 12.30 tgh : Bacaan Kitab Hadith (Taklim)
1. Program Untuk Ulama
2. Program untuk Khawas
3. Program untuk Pelajar
- Selepas Solat Asar : Ceramah Umum
- Selepas Solat Maghrib : Ceramah Umum
- Selepas Ceramah : Solat Isyak
- Selepas Solat Subuh : Ceramah Pendek

12 Julai 2009 - AHAD
- 9.30 pg – 12.30 (Sebelum Zuhur)

1. Nasihat Untuk Jemaah Yng Keluar Dan Musafahah
2. Doa Penutup Ijtimak

- Selepas Asar : Nasihat khas untuk Jemaah Khidmat semasa ijtimak.

Wednesday, June 17, 2009

Empayar Nestle & Kejahilan Umat Islam

Izinkan saya membawa anda semua kembali ke sekitar 100 tahun yang lalu.

Nestle memulakan dinastinya di Malaysia seawal tahun 1912 di Pulau Pinang yang dikenali sebagai Anglo-Swiss Condensed Milk Company.

Ini bermakna 97 tahun, iaitu hampir 100 tahun Nestle berada di Malaysia.

Saya yakin anda yang sedang membaca artikel ini belum dilahirkan lagi ketika itu, dan kemungkinan juga tidak ada upaya untuk hidup sehingga 100 tahun.

Nestle telah meletakkan batu asas empayarnya di sini jauh sebelum perkataan Malaysia itu dapat dieja.

Ini juga bermakna produk Nestle telah pun disuapkan ke mulut rakyat Islam Malaysia sejak zaman nenek moyang kita lagi. Ia masih lagi disuapkan ke mulut kita yang masih hidup pada hari ini, mungkin juga ke mulut anak-anak kita yang akan menjadi generasi baru pada masa hadapan.

Malangnya setiap suapan itu akhirnya diterjemahkan oleh Nestle sebagai peluru yang digunakan untuk menembak dada saudara kita di Palestin. Dan ini berlaku hampir setiap hari di Palestin, sedang kita begitu enak dan santai sekali menikmati Nescafe untuk minuman pagi dan Milo pada malamnya.
Ada pula yang menikmati minuman Neslo, iaitu gabungan Nescafe dan Milo dalam satu gelas dimana kedua-duanya juga adalah produk Nestle. Gandingan dua produk ini barangkali memberi kepuasan berganda-ganda kepada peminumnya, dimana setiap tegukan itu serentak dengan bedilan berganda-ganda juga ke atas bumi Palestin oleh Yahudi Laknatullah.

Milo dan Nescafe Menjadi Darah Daging Umat Islam Malaysia ?

Bukan satu rahsia bahawa rakyat Malaysia adalah pengguna terbesar minuman Milo di dunia. Fakta ini dijelaskan apabila Nestle menerima anugerah Pingat Emas untuk Malaysia-Canada Business Excellence Award (atau klik untuk gambar) pada 2006. Dinyatakan pada laman web itu:

Malaysia consumes 90% of worldwide consumption of Milo. It is so popular that almost all households have a tin of Milo and it would be almost impossible to find a restaurant that doesn't sell Milo beverages.

Saya terjemahkan di sini:

Malaysia menggunakan 90% daripada penggunaan Milo di seluruh dunia. Ianya amat popular sehingga hampir setiap rumah mempunyai satu tin Milo dan hampir mustahil untuk mencari restoran yang tidak menghidangkan minuman Milo.

Bukankah gila atau lahapnya umat Islam di Malaysia ini sehinggakan sebesar-besar dunia ini, 90% penggunaan Milo itu datang dari rakyat Malaysia semata-mata?

Fakta ini juga pernah dimasukkan dalam Wikipedia berkenaan Milo, tetapi jika anda pergi ke pautan itu kelihatannya fakta tersebut telah dihapuskan.

Pautan rujukan ke Anugerah MCBC juga telah dihapuskan dari Wikipedia itu. Saya tidak tahu mengapa dan bila ia dihapuskan dari Wikipedia, tetapi mujurlah saya sempat untuk mengambil screenshot semasa ianya masih ada.

Jika anda bandingkan dengan Wikipedia yang terkini, ayat yang menyatakan Malaysia menggunakan 90% Milo itu sudah dihapuskan, atas sebab-sebab yang saya sendiri pun tidak tahu.

Saya tidak fikir jika ada pihak Wikipedia yang menganggap fakta itu salah, memandangkan ianya diakui oleh Pengarah Urusan Nestle Malaysia, Sullivan O'Carrol dalam akhbar TheStar Online (atau klik untuk gambar)baru-baru ini:

O'Carrol said Milo has been available in the country for almost 60 years and Malaysians were the world's largest consumers of Milo.

Saya terjemahkan di sini:

O'Carrol berkata Milo telah berada di negara ini hampir 60 tahun dan rakyat Malaysia merupakan pengguna Milo terbesar di dunia.

Adakah kita berbangga dengan kenyataan ini? Kita, rakyat Malaysia, yang beragama Islam terutamanya, begitu berjasa kepada Nestle melalui penggunaan Nescafe dan Milo selama ini.

Produk Nescafe dan Milo ini menyumbangkan keuntungan kepada Nestle sebanyak 63% di Malaysia berbanding produk Nestle yang lain. Dan keuntungan ini digunakan oleh Nestle untuk membantu Israel melenyapkan bumi Palestin.

Hasil jasa baik kita semua ini telah membawa Nestle ke tahap yang tinggi sehingga kini. Sudah tiba masanya untuk kita menjatuhkannya.

Nestle Ketawa Melihat Jahilnya Umat Islam

Sumber rujukan : InMinds >> Semasa kita umat Islam Malaysia masih setia menggunakan produk Nestle menjadi sebahagian darah daging kita, syarikat itu telah bekerjasama dengan syarikat pengeluar makanan dari Israel iaitu Osem Investment pada tahun 2000 untuk membina sebuah fasiliti R&D di Sderot, Israel.

R&D itu digunakan sebagai pusat pembangunan bagi makanan snek (ya, makanan yang kita semua jamah setiap hari itu) dan jutaan dollar dilaburkan untuk operasi R&D tersebut. Pusat R&D itu dibina di atas tanah haram di bawah kerajaan haram Israel. Dan jutaan dollar dilaburkan ke atas pusat R&D haram itu tiap-tiap tahun. Tanah yang dirampas dari tangisan dan darah umat Palestin itu senang-senang sahaja digunakan oleh Nestle untuk kemudahan dirinya, malah memberi manfaat pula kepada kerajaan haram Israel.

Sebangsat mana lagi kelakuan Nestle yang diperlukan sebelum kita mahu memboikotnya?

Setiap produk Nestle yang kita jamah itu mengandungi satu lagi kandungan ramuan yang terlindung, iaitu darah umat Palestin!

Pada 1998, Peter Brabeck-Letmathe (salah seorang Lembaga Pengarah Nestle, kini sebagai Pengerusi), mewakili syarikat Nestle telah menerima Jubilee Award disampaikan oleh Perdana Menteri Israel sendiri iaitu Benjamin Netanyahu.

Anugerah Jubli ini adalah yang tertinggi pernah diberikan oleh kerajaan haram Israel sebagai tanda penghargaan kepada individu atau organisasi yang berjasa kepada kerajaan haram tersebut, samada melalui perdagangan atau pelaburan.

Berjasa di sini bermakna individu atau organisasi itu telah membantu ekonomi Israel, meningkatkan kewangannya untuk membeli lebih banyak senjata api untuk membunuh rakyat Palestin, menghalau mereka dari tanahair sendiri dan membina binaan haram di atas tanah yang dirampas.

Membeli produk Nestle bermakna membantu dan mengiktiraf kerajaan haram Israel. Setiap sen yang dibelanjakan untuk membeli produk mereka akan sampai kepada kerajaan haram Israel. Dan Israel akan menyampaikan setiap sen yang kita berikan dalam bentuk peluru yang dibedil ke atas umat Islam Palestin.

Apa Pendirian Kita?

Ramai di antara kita yang hanya pandai merungut.

Macam mana nak boikot kalau dah kedai makan cuma jual Milo je, mana ada produk lain?
Macam mana nak boikot kalau dah kedai runcit cuma ada produk Nestle je, mana ada produk lain?
Pernahkah kita bersuara kepada tauke kedai meminta mereka menukar menu minuman dari Milo kepada jenama lain? Pernahkah kita berkata kepada mereka yang kita tidak mahu jenama Milo, Nescafe, Nesquik, Maggi dan sebagainya? Pernahkah kita mendesak mereka menyediakan jenama lain?

Kebanyakannya akan menjawab TIDAK. Bermakna kita TIDAK melakukan apa-apa tindakan tetapi hanya pandai merungut. Kita tidak bertindak, apatah lagi menyuarakannya.

Lebih malang lagi jika kita langsung tidak peduli untuk memboikot. Mungkin juga menjadi lebih bangsat apabila kita memperlekehkan pula usaha memboikot.

Berapa lama lagi perlu kita tunggu sebelum kita mahu mula memboikot produk Nestle?

Jika kita masih mahu menunggu sehingga Palestin hancur, maka ketahuilah bahawa Palestin telah lama hancur!!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails