Friday, December 11, 2009

I WANT FREEDOM..

Aku dalam dilema menghadapi permasalahan seorang sahabatku. Aku tak pasti apa yg dicarinya atau yang dinginkannya apb dia mengambil keputusan untuk memohon cerai dari suaminya. Alasan yg diberikan terlalu rapuh..
1. Dia akui suaminya seorang yg baik tetapi dia dah tak sanggup lagi tinggal bersama dengan suaminya
2. Anak-anaknya tak dengar kata maka dia merasakan rumah bukan tempat yg aman lagi baginya
3. Dia inginkan kebebasan. Setelah berkahwin pergerakannya terbatas & hidupnya seperti dikongkong suami. Suami tak benarkan dia keluar bersama kawan-kawan.
4. Dia merasakan anak-anak menyusahkan hidupnya. Aduhai..kasihan sungguh pada anaknya
5. Dia tidak dapat menerima kehadiran anak bongsunya dan merasa amat benci sekali

Ketika dia meluahkan perasaannya aku turut menangis. Bukan kerana aku simpati pada dia tapi kerana aku terkenangkan anak-anaknya yg tentunya masih perlukan kasih sayang seorang ibu. Aku tahu dia juga mempunyai hubungan dengan lelaki lain tapi aku tidak mampu membuat apa2 selain dari menasihati dia.

Inilah akibatnya apabila seorang wanita tidak di usahakan agama atas dirinya.
Apabila wanita tidak di didik suami seawal usia perkahwinan tentang tanggungjawab isteri & ibu. Maka wanita tersebut tidak faham akan hakikat sebuah perkahwinan & redha pada jodoh yg telah ditentukanNya walhal dia sendiri yg memilih pasangan hidupnya itu.

Ya Allah..selagi hayat dikandung badan aku akan cuba untuk taat pada suamiku kerana aku tahu syurga itu di bawah tapak kaki suami. Aku akan cuba menjadi ibu yg paling baik sekali agar anak2 aku menjadi anak yg soleh & solehah. Jadikanlah rumahtangga kami aman & damai sehingga akhir hayatku. Amin..

No comments:

Post a Comment

Assalammualaikum, sila tinggalkan komen anda jika ada. Atas sebab masa & tuntutan kerja kemungkinan komen anda tidak dapat dijawab oleh saya. Harap maklum. Jazakallah.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails