Friday, December 9, 2011

Jumpa lagi InsyaAllah...

Assalam...
Lama rasanya sya tak update blog sya ini. Sya ingin update tp sya kesuntukan masa. Sya malu nk bg alasan sya sibuk wlp hakikatnya sya mmg sentiasa sibuk.
InsyaAllah sya akan ke TAWAU dari 12/12 - 26/12. Sya akan keluar masturat ke sana selama 15H. Itu shj pengorbanan yg mampu sya lakukan. Nampaknya sya belum lagi dijemput Allah utk berkelana di jalan Allah ke IPB. Sya skrg hamil 18 minggu. Alhamdulillah rezeki sya nk dapat anak lagi. Okay.. doakan yg baik2 utk sya ye. Doakan baby sya bakal jadi da'ie / da'ieah. Doakan juga Allah mudahkan segalanya untuk saya. Amin...

Thursday, November 17, 2011

Korban 1432H

Assalamualaikum wbt...

Syukur kepada Allah pada hari raya aidiladha yg lalu, kami diberi rezeki yg lebih untuk melaksanakan ibadah korban seekor lembu. Inilah korban pertama yg kami buat untuk kami sekeluarga iaitu lima org anak2 & kami suami isteri. Rasa teruja sgt melaksanakan ibadah ini & rasa seronok bila melalui pengalaman menyembelih, melapah dan membungkus daging lembu. Ada 5 ekor lembu yang dikorbankan dan dalam byk2 lembu tu, lembu kami paling senang nk disembelih. Disuruh baring, dia baring, di pegang lehernya, dia menadah sahaja untuk dikorbankan. Allah mudahkan segalanya. Yg lucunya ada juga lembu yg lari masa nk disembelih. Dah la lembu tu lari, dikejarnya pulak makcik2 yg ada kat situ.

Lembu kami tidaklah besar sgt. Sebenarnya imam mintak dr pembekal lembu , lembu yg montel-montel tapi bila lembunya sampai tak berapa montel pulak. Jadi Imam mintak diskaun dapatlah kurang RM200... Kata imam lain kali kita kena pergi ladang sendiri pilih lembu mana yg kita nak. Ooooo... begitu rupanya... manalah kami tahu... So lepas ni kalau nk korban, sila pilih lembu mana yg berkenan di hati anda :).

Jumlah keseluruhan berat lembu lebih kurang 70kg. Kami ambil 1/3 bahagian untuk kami berikan pada ahli keluarga, jiran-jiran & pekerja kami manakala selebihnya kami serahkan pada pihak surau untuk diagihkan pada penduduk setempat.

Bagi mama pulak, raya korban kali ni seperti tak bermakna. Nk tau kenapa??? Sebab mama sakit gigi yg amat sgt. Mama x bole makan ketupat & rendang yg Atok masak. Mama cuma jamah sikit2 aje. Aduhai...hilang nikmat nk rasa makanan bila Allah bg sakit gigi. huhuhu....

Daging korban pun mama masak lewat sebab kalau mama masak nnt mama tak dpt makan :) hahaha.... okay la layan gambar2 dibawah .. got to go :)

Lembu kami paling mudah nk dikorbankan :)
Lembu sedang bersiap sedia untuk dikorbankan
Innalillah .... moga Allah terima korban kami
Daging korban dibungkus2 untuk diagih2kan..

Thursday, November 3, 2011

15.10.2010 - Ziarah Dalam (Madinah)

Perjalan yg jauh dari Malaysia – Jeddah – Madinah yg mengambil masa selama 18 jam menjadi asbab mak ngahku jatuh sakit. Sesampainya di Madinah, Mak ngah demam & batuk2. Sepanjang di sana aku banyak khidmat mak ngah. Jaga makan & minum mak ngah. Bawa dia ke klinik yg disediakan TH di setiap hotel kelolaan TH. Dugaan buat aku & mak ngah. Alhamdulillah aku sihat di sana.
Seawal jam 6.30pg kami semua telah berkumpul di lorong belakang hotel kami utk program ziarah dalam. KT 15 & KT 16 bergabung utk program ini menjadikan lebih kurang 700 jemaah kesemuanya. Kami berjalan menuju ke Babus Salam. Utk jemeaah wanita diketuai oleh ustazah yang disediakan TH. Kami berjalan menuju ke luar Masjid Nabawi, perkuburan Baqi’ & Makam Rasul serta Raudhah. Perkuburan Baqi’ mula dibuka selepas subuh. Memandangkan ketika itu aku uzur maka aku tidak dapat memasuki Masjid Nabawi. Hanya dapat melihat keindahan masjid nabi dr luar shj. Tentu jauh bezanya masjid nabawi skrg dgn pd zaman Rasulullah yg mana ketika itu Cuma bertiangkan batang pokok kurma shj.
Keadaan di Madinah sgt tenang. Aku lihat penduduknya begitu lemah lembut. Tidak sukar duduk di Al haram hotel. Perjalanan ke masjid hanya mengambil masa lebih kurang 5-10 minit shj. Setiap waktu aku berulang alik dr masjid ke hotel sbb aku mempunyai tugas utk ambilkan makanan utk mak ngah. Selalunya aku beriktikaf di masjid drpd waktu mghrib hingga ke isya’. Soal makanan tidak menjadi masalah di sini. Banyak makanan dijual di gerai2 makanan sekitar masjid nabawi. Kedai runcit pun ada utk membeli barangan kering seperti roti, tuna & yg pasti aku lihat banyak produk keluaran Indonesia di sini seperti indomie & indocafe. TH menyediakan makanan 2x sehari iaitu makan tengahari & mkn malam. Manakala utk sarapan pagi di cafĂ© hotel ada menjual makanan Malaysia spt ns lemak, mee goreng pd harga yg amat berpatutan. Cuma kalau lambat beli, dh habislah jawabnya.
Dalam perjalanan menuju ke masjid, terdapat ramai penjaja jalanan yg menjual bermacam2 brg dr kain baju hinggalah ke barangan cenderahati seperti keychain dsb. Sepanjang jalan menuju ke masjid bole juga mencuci mata beraneka kedai2 pakaian, kedai kurma dan mcm2 lagilah yg tak perlulah aku cerita kat sini. Lagi pun Jemaah Malaysia mmg suka bershopping sakan kata orang TH. Dan aku termasuk juga dlm statistic tersebut. Hahaha… Malu nk mengaku.
Di Madinah juga terdapat segelintir peminta sedekah yg suka menghampiri anda sambil meminta anda menderma. Peminta sedekah bukan shj terdiri dr kanak2 tp juga org dewasa. Hubby pernah dihampiri seorang lelaki sambil memperkenalkan dirinya sbg pelajar di Madinah. Dia kata dia perlukan duit utk menampung kos belajar di madinah. Melihat dari wajahnya, kelihatan spt berbangsa Pakistan. Jika anda dihampiri org spt ini, terpulanglah pd anda hendak menderma atau tidak. Yg penting, jika kita bersedekah wlp sedikit tp ikhlas pasti ada ganjarannya di sisi Allah. Apatah lg jika anda melakukan kebaikan di madinah ganjran 50 ribu kali ganda pahala menanti anda.
Di bawah kubah hijau itulah terletaknya makam Rasulullah saw
Di Bin Dawood, ala2 supermarket gitew..
Lip lap lip lap.... sehelai mencecah SR600... mau beli ka???
Makanan yg disediakan TH di bungkus begini.

Monday, October 17, 2011

13.10.2010 - Johor Bahru - Jeddah - Madinah

Assalammualaikum...

Tibanya musim haji tahun ni, aku rasa rindu sekali saat2 aku menunaikan haji pada tahun 2010. Selepas setahun, baru rasa terpanggil nk menulis catatan perjalanan haji aku. Dah basi ceritanya tp tetap segar dlm ingatan aku. Aku telah terpilih menaiki KT13 pada 13/10/2010 iaitu penerbangan pertama dr Johor Bahru. Aku dijadualkan bertolak pada 12.20pmi. Setelah tidak tidur semalaman membuat persiapan terakhir, aku keluar rumah lbh kurang jam 7.00am menuju ke Airport Senai dengan iringan laungan takbir. Terasa hiba & sayu di hati saat melangkah keluar rumah. Semua keluarga aku hantar aku ke airport kecuali kak long manakala tiada seorang pun ahli keluarga suami aku yg hantar kami mungkin masing2 sibuk & tiada kesempatan. Anak2 mak ngah sibuk call aku tanya aku kat mana. Mereka seawal jam 4 pagi dah sampai ke airport tp aku selamba je pukul 7 pg baru nk bertolak.

Sampai di airport, kami terus mendaftar. Aku lihat hanya kurang dari 10 jemaah yg belum sampai termasuk aku. Setelah peluk cium semua ahli keluarga & anak2 dgn juraian airmata kami pun masuk ke balai berlepas. Entah kami kembali semula atau tidak itulah yg aku fikirkan. Panjang umur kita bertemu lagi. Kalau tak panjang umur selamat la aku bersemadi di bumi anbiya'..... Di airport kami menerima bermacam tajaan spt sling beg, tikar, uncang batu & kasut, brgn colgate, vitamin dan byk lagi lah.. Sebelum bertolak kami diberi taklimat oleh TH spt adab perjalanan, doa musafir, solat sunat musafir, tertib mengerjakan , doa2 dsb. Memandangkan aku bertolak awal, maka aku mengerjakan haji tamattuk. Tak perlu berpakaian ihram.

Jam 12.20 tengahari kami pun bertolak ke Jeddah Airport. Sampai di Jeddah airport jam 4.20pm waktu Saudi. Kami terus mengerjakan solat Jamak Zuhur & Asar.

Ketika itu susah juga la nk mengambil wudu' sbb KT13 shj berjumlah 300++ jemaah. Ni baru kat airport belum lagi kat Mekah. Bagaimanalah keadaan di Mekah nanti fikir aku. Jam 5pm kami mula check imigresen. Kami terpaksa beratur panjang dan siap pada jam 8.20pm. Aku lihat warga tua ada yg mula keletihan. Ketika ini, aku terfikir alangkah bagusnya kalau dpt menunaikan haji pada usia muda ketika kita masih sihat, ada kekuatan & tenaga. Namun, kuasa Allah siapa yg dpt menghalang? Kalau Allah bg kesihatan, wlp dah tua InsyaAllah kita mampu juga menunaikan haji.

Selepas selesai pemeriksaan imigresen, kami menunggu lagi bas menuju ke Madinah. Aku antara bas yg terakhir iaitu bas no 10. Kami semua dibahagikan mengikut bas. Duduk menunggu smpai naik letih dibuatnya. Setelah penat menunggu, bas kami tiba jam 10.45 mlm utk bertolak ke Madinah. Beg2 kami semua TH yg uruskan. Kami cuma bw beg sling & beg bimbit.

Jemaah haji KT13 -2010 sedang menunggu bas di Airport Jeddah


Perjalanan menuju ke Madinah sepatutnya cuma mengambil masa 8 jam shj tapi bas aku telah mengambil masa selama 12 jam. Kami smpai di Madinah jam 10.15pg. Ketika itu kaki aku dh mula bengkak akibat terlalu lama duduk di dalam bas. Dah smpai Madinah, driver bas mencari2 pula hotel Al-Haram. Pusing punye pusing akhirnya sampai juga di hotel tersebut. Alhamdulillah.

Room mate aku, dr kiri : kak mila, along, kak ruby, aku & mak ngah
Pemandangan kota madinah dr bilik aku ( Room 1103) - Al-Haram Hotel

Sampai di hotel aku terus bersiap2 nk pergi Masjid nabawi. Excited sgt aku nk pergi ke masjid. Buat pertama kalinya menjejakkan kaki ke masjid nabawi utk solat zuhur.

Jemaah berbondong2 menuju ke masjid nabawi.

Monday, October 10, 2011

Musim Haji tiba lagi

** 26,000 jemaah haji Malaysia berkumpul di sini (Muzdalifah - 2010). Ketika ini aku dah 48 jam tidak tidur. Ajaibnya tidak pula terasa penat sambil muhasabah diri sendiri.



Assalammualaikum wbt...

Lama benar rasanya aku x update blog ni. Spt tiada mood sebenarnya sebab aku tgh 'malas' skrg (bukan ke ko mmg malas setiap hari? woha!). okay... aku memang pemalas..hehehe

Bulan ni.. musim haji tiba lagi. seronok rasanya bila lihat jemaah haji bertolak ke tanah suci. untungnya mereka yg menjadi tetamu Allah. Aku juga pasang niat untuk menjejakkan kaki lg ke sana menunaikan haji bersama anak2. InsyaAllah. Amin. Kalau dulu setiap kali org pergi haji aku akan berpesan untuk turut mendoakan aku & suami agar dapat pergi haji juga. Seingat aku, tak pernah la pulak aku kirim doa yang bukan2. Tapi kini, aku tetap minta kirim doa yg sama. Doakan moga aku terpilih lagi untuk menjejakkan kaki ke Tanah Suci. Walaupun mengerjakan haji itu jihad untuk wanita & amat mujahadah tapi itu semua semakin menguatkan keinginan untuk ke sana lagi. Alhamdulillah Allah memakbulkan doaku & suami untuk mengerjakan haji sebelum berumur 40 tahun.

Secara peribadinya, aku melihat ramai orang sekelililingku lebih drpd mampu untuk mengerjakan haji. Seringkali juga aku tasykil kawan2 untuk cepat2 menunaikan haji dikala usia masih muda, ada kesihatan, kekuatan dan ingatan utk mengerjakan rukun islam ke 5 ini. Tapi yg sering aku lihat ramai dikalangan kita lebih mementingkan keperluan duniawi mereka berbanding berazam untuk menyempurnakan rukun islam mereka.

Ramai di kalangan kita yg mampu untuk membayar deposit membeli kereta mewah melebihi 10 ribu, bahkan mampu pula untuk beli 2-3 biji kereta, atau pun mengubahsuai rumah mereka yg menelan belanja hingga ribuan ringgit tapi tidak ada sedikit niat pun untuk mendahulukan duit tersebut untuk menunaikan haji. Alasan yg sering diberikan 'belum sampai seru' , 'aku banyak dosa, kena bertaubat dulu'. Bagaimanalah hendak sampai seru jika niat pun tidak ada? buka akaun tabung haji pun belum lagi apatah lagi mendaftar haji? Bagaimana Allah nak bantu kalau kita sendiri pun tidak berusaha??

Aku sekadar ingin berkongsi pengalamanku. Aku mula menabung untuk pergi haji semenjak tahun 2000 iaitu ketika mula bekerja di tempat aku bekerja sekarang ini. Awalnya aku hanya menabung RM50 sebulan secara potongan gaji. Kemudian, bila gaji aku naik , kenaikan gaji itu tidak aku gunakan bahkan aku tambah lagi potongan gaji aku. Kata orang, pejam mata aje duit tu diketepikan. Kalau tak buat mcm tu sampai bila nak menabung? tapi adatlah.. bila terdesak, duit tu juga aku korek utk keperluan aku. dalam masa sama aku berniat & sering cakap pada kawan2 aku nk pergi haji sebelum umur aku 40 tahun. Pada tahun 2006, duit aku dah cukup untuk aku pergi haji bersama2 mak & abah aku. Tapi tak lepas pulak untuk hubby aku. Aku ada minta izin hubby untuk pergi haji dulu dgn mak & abah tapi hubby aku tak izinkan makanya aku batalkan niat aku & taat pada suami. Seringkali kami berdua doa moga Allah pilih kami pada tahun 2010 & alhamdulillah Allah makbulkan.

Aku sebenarnya mendaftar utk pergi haji pd tahun 2009 iaitu ketika selesai musim haji pada tahun itu. Aku & suami membuat surat rayuan pada bulan Februari 2010 & kemudian mendapat jawapan terpilih utk mengerjakan haji pada April 2010 ketika hubby sedang khuruj. Menitis airmata ketika membaca surat tawaran tersebut. Tak sangka Allah mudahkan segalanya. Alhamdulillah. Kini, mengikut laporan tabung haji, lebih 5 juta menjadi pendeposit tabung haji dan 775,000 pendeposit yg telah mendaftar utk menunaikan haji sedangkan kuota untuk Malaysia kebiasaannya ialah utk 26,000 jemaah shj. Dikatakan utk tahun 2011 kerajaan Arab Saudi menambah kuota untuk Malaysia menjadikan 30,000. Menurut tabung haji, jika daftar pada tahun ini giliran anda pada tahun 2030. Kawan aku yg mendaftar pada tahun 2005, gilirannya pada 2010 tapi atas sebab tertentu beliau menunda pemergian beliau pada tahun ini. Manakala aku mendaftar pada tahun 2009, giliran sebenar aku pada tahun 2023. Semakin lewat mendaftar bermakna semakin lamalah giliran anda. Oleh, itu segeralah mendaftar di Tabung Haji dgn simpanan minimum RM1,300. Belanjawan terkini pun dah bole guna duit KWSP. Apa tunggu lagii??? Tepuk dada tanya iman!

Wednesday, September 21, 2011

Anak mama & Puasa 6 .......

Alhamdulillah lagi sehari mama dapat habiskan puasa 6. Abah start puasa dulu jadi abah dh beraya dulu. Mama start lambat so lambat la mama beraya nampaknya....


Ecah & addin sama2 temankan mama puasa 6. Ecah kata dia nk ganti puasa 2 hari yg dia tinggalkan Ramadhan lalu sebab Ecah sakit gigi. Menangis2 Ecah masa sakit gigi. Mama pun terus suruh Ecah buka puasa. Lepas buka Ecah makan ubat tahan sakit.

"ngada-ngada sakit gigi sikit dah buka puasa" marah yaya pada ecah sambil menjeling tatkala lihat ecah berbuka puasa. Alhamdulillah ecah dah selamat ganti puasa dia walaupun ecah baru 7 tahun. Terharu rasa hati mama bila ecah kata waktu lunch ecah sembunyi bawah meja sebab tak makan. Ecah takut ustazah marah tak makan waktu lunch. Di sekolah ecah lunch mmg disediakan & pelajar diwajibkan makan. Mama dah kata cakap aje la dgn ustazah ecah puasa..takkan ustazah nk marah tapi ecah tak nak..


Addin pulak puasa penuh tapi addin ikut mama puasa sebab nk puasa 6 katanya. Mama dah 3 hari puasa 6 baru addin nak ikut puasa. mama janji dgn addin nanti mama dh habis puasa 6 mama akan temankan addin puasa pulak. mama ganti puasa mama yg dulu2 kalau ada yg tertinggal.


Yayah pulak ponteng puasa 1 hari. dia curi2 makan dalam bilik tapi mama tau yaya tak puasa sebab mama jumpa quaker oat bawah katil. yaya kata nk ganti puasa tapi bila mama kejut liat sungguh nk bangun. bila time orang buka, yaya buka macam dia pulak yg puasa. hmmm...yaya... yaya.... hidayat sikit anak mama yg sorang ni..


Sebenarnya mama terharu tgk anak2 mama. mama tak suruh pun ganti puasa atau puasa 6 tapi addin & ecah sendiri yg nak puasa. pd usia 7 thn & 10 thn mama rasa itu satu pencapaian yg baik. sedari kecil anak mama faham kewajipan berpuasa dan wajib ganti puasa apb meninggalkannya. mama & abah tak ingat bila mama mula puasa penuh di bulan Ramadhan. kalau tak silap mungkin masa mama darjah 4. puasa 6 pulak rasanya dah tua2 ni la baru tau kelebihan puasa 6. selepas masuk usaha dakwah ni. mama & abah dulu jahil. tak tau kelebihan sunnah Rasulullah saw.


Untuk anak2 mama, mama sentiasa doakan kebaikan & kejayaan semua di dunia & akhirat. moga jadi anak yg soleh & solehah. amin...

Monday, September 19, 2011

10 Sahabat yg dijamin Syurga

Di bawah ini diceritakan tentang sepuluh sahabat Rasullullah SAW yang telah dijamin masuk surga disertai penjelasan tentang nasab dan keluarga mereka. Sumber artikel diambil dari www.islamhouse.com

1. Abu Bakar as Siddiq ra

Nama aslinya adalah Abdullah bin abi Quhafah.

Ayahnya, Abu Quhafah yang nama aslinya adalah Usman bin Amir bin Amr bin Ka’b bin Sa’d bin Taim bin Murrah bin Ka’b bin Lu’ai bin Ghalib atTaimiy al Qurosy, bertemu silisilah/keturunan dengan Rasulullah saw di Murrah bin Ka’b.

Ibu Abu Bakar adalah Ummul Khair Salma binti Shokhr bin Amir bin Ka’b bin Sa’d bin Taim bin Murrah.

Usia beliau 63 tahun, sama seperti Rasulullah saw. Dia termasuk orang yang pertama masuk islam. Manusia terbaik setelah Rasulullah saw. Mengemban kekhilafahan selama 2,5 tahun. Riwayat-riwayat lain menyebutkan 2 tahun 4 bulan kurang 1 hari; 2 tahun;20 bulan

Putera-puterinya

1. Abdullah, awal masuk islam sehingga termasuk sahabat. Di saat Rasulullah saw dan Abu Bakar bersembunyi di dalam goa menghindari kejaran kafir Quraisy, ia pernah masuk goa itu juga. Dia terkena anak panah di Thaif, meninggal di saat ayahnya mengemban khilafah.

2. Asma’, pemilik dua ikat pinggang. Istri Zubeir bin Awwam. Hijrah ke Madinah di saat mengandung Abdulllah bin Zubeir. Sehingga Abdullah merupakan orang islam pertama yang lahir setelah hijrah. Ibu Asma’ adalah Qutailah binti Abdul Uzza berasal dari Bani Luay meninggal dalam keadaan kafir.

3. dan 4. Aisyah binti as-Siddiq, istri Nabi. Ia memiliki saudara seayah dan seibu yaitu Abdurrahman bin Abu Bakar, yang berada di barisan kaum musyrikin pada perang Badar, namun setelah itu ia masuk islam. Ibu Aisyah adalah Ummu Ruman binti Amir bin Uaimir bin Abdu Syams bin Attab bin Udzinah bin Subai’ bin Duhman bin al Harits. Masuk islam, dan ikut hijrah ke madinah dan wafat di zaman Rasulullah saw.

Cucu Abu Bakar: Abu Atik Muhammad bin Abdurrahman lahir di zaman Rasulullah saw, termasuk sahabat. Sehingga kami tidak tahu keluarga lain (selain Abu Bakar) yang dengan empat keturunan, semuanya tergolong sahabat (ayah Abu Bakar-Abu Bakar- Abdurrahman-Abu Atik)


5. Muhammad bin Abu Bakar. Lahir pada zaman haji wada’. Meninggal di Mesir dan dikuburkan di sana. Ibunya adalah Asma’ binti Umais al Khots’amiyyah.

6. Ummu Kultsum binti Abu Bakar. Lahir setelah Abu Bakar wafat. Ibunya adalah Habibah, riwayat lain menyebutkan Fakhitah binti Kharijah bin Zaid bin Abu Zuhair al Anshari. Ia dinikahi Thalhah bin Ubaidillah.

Keenam putera-puteri Abu Bakar adalah sahabat Nabi, kecuali Ummu Kultsum. Sementara Muhammad lahir masih zaman Nabi. Abu Bakar wafat pada tanggal 27 Jumadil Akhir 13H.

2. Abu Hafs Umar bin Khatab ra

Umar bin Khattab bin Nufail bin Abdil Uzza bin Riyah bin Abdullah bin Qurth bin Razakh bin Adiyy bin Ka’b bin Lu’ai bin Ghalib. Bertemu silisilah/keturunan dengan Rasulullah saw di Murrah bin Ka’b.

Ibunya adalah Khantamah binti Hasyim. Riwayat lain menyebutkan binti Hisyam bin al Mughirah bin Abdullah bin Umar bin Makhzum.

Umar masuk Islam di Mekah, dan mengikuti seluruh peperangan bersama Rasulullah saw

Putera-puterinya

1. Abu Abdurrahman Abdullah. Masuk Islam pada awal datangnya Islam. Berhijrah bersama ayahnya. Dan dia termasuk sahabat pilihan.

2. Hafshah, istri Nabi saw. Ibu Hafshah adalah Zaenab binti Math’un.

3. Ashim bin Umar. Lahir pada zaman Rasulullah saw. Ibunya adalah Ummu Ashim Jamilah binti Tsabit bin Abi al Aqlah.

4 dan 5. Zaid al Akbar bin Umar, dan Ruqayyah putri Ummu Kultsum binti Ali bin Abi Thalib.

6. Zaid al Ashghar dan Abdullah, keduanya putera Ummu Kultsum binti Jarwal al Khuzza’i.

7 dan 8. Abdurrahman al Akbar bin Umar dan Abdurrahman al Ausath, Abu Syahmah yang didera akibat minum khomr. Ibunya adalah Ummu Walad yang juga disebut Lahyah.

9. Abdurrahman al Ashghar bin Umar. Ibunya adalah Ummu Walad yang juga disebut Fakihah.

10. Iyadh bin Umar. Ibunya adalah Atikah binti Zaid bin Amr bin Nufail.

11. Abdullah al Ashghar bin Umar. Ibunya adalah Saidah binti Rafi’ al Anshariyyah. Dari Bani Amr bin Auf.

12. Fathimah binti Umar. Ibunya adalah Ummul Hakim binti Harits bin Hisyam.

13. Ummul Walid binti Umar. Tetapi kebenaran masih perlu diteliti lagi.

14. Zaenab binti Umar. Saudara Abdurrahman al Ashghar bin Umar.

Umar mengemban kekhalifahan selama 10 tahun 6,5 bulan. Terbunuh pada akhir DzulHijjah 23 Hijriyah, pada usia 63 tahun sesuai dengan usia Rasulullah saw. Akan tetapi ada perselisihan pendapat tentang usia beliau ini.

3. Abu Abdullah Ustman bin Affan ra

Ia adalah cucu dari Abu al Ash bin Umayyah bin Abdu Syams bin Abdu Manaf. Nasab keturunannya bertemu dengan Rasulullah saw di Abdu Manaf, yang merupakan kakek ke lima.

Nama ibunya adalah Arwa binti Kuraiz bin Rabiah bin Habib bin Abdi Syams bin Abdu Manaf. Sementara ibunya adalah putri Ummul Hakim al Baidha’ binti Abdul Muthalib.

Utsman masuk Islam pada awal datangnya Islam di Mekah. Melakukan hijrah 2 kali (Habasayah dan Medinah). Menikahi 2 puteri Rasulullah saw. Mengemban kekhilafahan selama 12 tahun kurang 10 hari. Ada riwayat menyebutkan kurang12 hari. Terbunuh pada 18 Dzul Hijjah tahun ke-35 Hijriah ba’da Ashar. Saat itu ia sedang puasa. Ia meninggal pada usia 82 tahun.

Putera-puterinya:

1. Abdullah al Akbar, dilahirkan oleh Ruqayyah, puteri Rasulullah saw. Meninggal dunia pada usia 6 tahun. Rasulullah saw ikut masuk liang lahat saat penguburannya.

2. Abdullah al Ashghar, dilahirkan oleh Fakhitah binti ‘Azwan, saudari Utbah.

3, 4, 5 dan 6. Umar, Khalid, Aban dan Maryam. Mereka dilahirkan oleh Ummu Amr binti Jundab bin Amr bin Humamah dari kabilah Azd daerah Daus.

7, 8 dan 9. Al Walid, Said dan Ummu Amr. Mereka dilahirkan oleh Fatimah binti Walid bin Abdu Syams bin Mughirah bin Abdullah bin Umar bin Makhzum.

10. Abdul Malik. Dia tidak mempunyai keturunan. Meninggal dunia tatkala telah dewasa. Dia dilahirkan oleh Ummul Banin binti Uyainah bin Hisn bin Hudzaifah bin Zaid.

11, 12, 13. Aisyah, Ummu Aban dan Ummu Amr. Mereka dilahirkan oleh Ramlah binti Syaibah bin Rabiah.

14,15,16. Ummu Khalid, Arwa dan Ummu Aban as Sughra. Mereka dilahirkan oleh Nailah binti Farafishah bin Ahwas bin Amr bin Tsa’labah bin Harits bin Hisn bin Dhamdham bin Adyy bin Janab bin Kalb bin Wabrah.

4. Abu al Hasan Ali bin Abi Thalib ra

Dia adalah cucu Abdul Mutthalib, sepupu Rasulullah saw. Dia dilahirkan oleh Fatimah binti Asad bin Hasyim bin Abdi Manaf. Fatimah adalah wanita Bani Hasyim pertama yang melahirkan keturunan dari Bani Hasyim. Masuk Islam di Mekah lalu hijrah ke Madinah dan wafat pada zaman Rasulullah saw.

Ali bin Abi Thalib menikah dengan Fatimah puteri Rasulullah saw. Kemudian lahirlah Hasan, Husein dan Muhassin dari pernikahan ini. Tetapi Muhassin wafat tatkala masih kecil.

Putera-puterinya yang lain

1. Muhammad bin Hanafiah. Ia dilahirkan oleh Khaulah binti Ja’far, dari Bani Hanifah.

2 dan 3. Umar bin Ali dan saudarinya Ruqayyah al Kubro.

4. Al Abbas al Akbar bin Ali, disebut juga as-Saqa. Ia terbunuh bersama Husein.

5, 6, 7, 8. Usman, Ja’far, Abdullah dan Banu Ali. Mereka saudara seayah dan seibu al Abbas al Akbar. Adapun ibu mereka adalah Ummul Banin al Kilabiyah.

9 dan 10. Ubaidullah dan Abu Bakar. Mereka tidak punya keturunan. Mereka dilahirkan oleh Laila binti Mas’ud anNahsyaliyyah.

11. Yahya bin Ali. Meninggal saat masih kecil. Lahir dari Asma’ binti Umais.

12. Muhammad bin Ali alAshghar. Ibunya adalah seorang budak yang bernama Daraj.

13 dan 14. Ummul Hasan dan Ramlah. Mereka dilahirkan Ummu Sa’d binti Urwah bin Mas’ud ats Tsaqofi.

15,16,17,18,19,20,21,22,23,24,25. Zaenab as Sughra, Ummu Kultsum as Sughra, Ruqayyah as Sughra, Ummu Hani’, Ummul Kiram, Umu Ja’far (nama aslinya Jumanah), Ummu Salamah, Maimunah, Khadijah, Fatimah, dan Umamah. Mereka ini dilahirkan dari para ibu yang berbeda-beda.

Ali mengemban kekhilafahan selama 4 tahun 7 bulan lebih beberapa hari. Ada beberapa pendapat berbeda mengenai hari. Ia mati terbunuh saat usianya 63 tahun. Ada beberapa riwayat lain menyebutkan 53 tahun, 58 tahun, 57 tahun. Pada saat itu disebut tahun Jama’ah, tahun 40 H.

5. Abu Muhammad Thalhah bin Ubaidillah ra

Ia cucu Usman bin Amr bin Ka’b bin Sa’d bin Taim bin Murrah bin Ka’b bin Luayy bin Ghalib. Bertemu silisilah/keturunan dengan Rasulullah saw di Murrah bin Ka’b.

Ibu Thalhah adalah Sha’bah binti Khadrami, saudari al Ala’ bin Khadrami. Nama aslinya al Khadrami adalah Abdullah bin Abbad bin Akbar bin Auf bin Malik bin Uwaif bin Khazraj bin Iyadh bin Sidq. Ibunya masuk Islam dan wafat dalam Islam.

Thalhah masuk islam pada awal datangnya islam di Mekah. Turut serta dalam Perang Uhud dan peperangan setelahnya. Dia tidak turut dalam Perang Badar karena saat itu ia di Syam untuk berdagang. Tetapi Rasulullah saw memberikannya harta rampasan perang Badar dan menetapkannya sebagai ahli Badar.

Putera-puterinya:

1 dan 2. Muhammad asSajjad dan Imran. Muhammad asSajjad terbunuh bersama ayahnya. Kedua putera tersebut dilahirkan Hamnah binti Jahsy.

3. Musa bin Thalhah. Dilahirkan Khaulah binti Qo’qo’ bin Ma’bad bin Zurarah.

4,5,6. Ya’kub, Ismail, Ishaq. Mereka dilahirkan Ummu Aban binti Utbah bin Rabiah.

7 dan 8. Zakaria dan Aisyah. Dilahirkan Ummu Kultsum binti Abu Bakar as Shiddik ra.

9. Ummu Ishaq binti Thalhah. Dilahirkan Ummul Haris binti Qasamah bin Handzalah at Thaiyyah.

Seluruh putera puteri Thalhah 11 orang. 2 anak yang lain ada riwayat yang menyebutkan Usman dan Shalih, namun riwayat ini kurang kuat.

Thalhah terbunuh pada Perang Jamal pada tahun 36 H. Saat itu ia berusia 62 tahun.

6. Abu Ubaidillah Zubair bin Awwam ra

Ia cucu Khuwailid bin Asad bin Abdul Uzza bin Qushayy bin Kilab. Nasab keturunannya bertemu dengan Rasulullah saw di Qushayy bin Kilab, yang merupakan kakek ke lima.

Ibunya: Shafiyyah binti Abdul Mutthalib, bibi Rasulullah saw. Masuk Islam dan Hijrah ke Madinah.

Zubair berhijrah dua kali (Habasayah dan Medinah).dan ia shalat dua kiblat (sebelum dirubah menghadap ka’bah, dahulu kaum muslimin shalat menghadap masjidil Aqsa). Ia adalah orang yang pertama kali menghunus pedangnya di perang fi sabilillah. Ia disebut Hawaryy Rasulullah saw.

Putera-Ppterinya:

1. Abdulllah, ia merupakan orang islam pertama yang lahir setelah hijrah.

2,3,4,5,6,7,8. Al Mundzir,Urwah,Ashim, al Muhajir, Khadijah al Kubro, Ummul Hasan, Aisyah. Kedelapan anak tersebut dilahirkan Asma’ binti Abu Bakar ra.

8,10,11,12,13. Khalid, Amr, Habibah, Saudah, Hindun. Mereka dilahirkan Ummu Khalid binti Khalid bin Said bin al Ash.

14,15,16. Mush’ab, Hamzah, Ramlah. Mereka dilahirkan Rabbab binti Unaif al Kalbiyyah.

17,18,19. Ubaidah, Ja’far, Hafshah, mereka dilahirkan Zaenab binti Bisyr dari Bani Qais bin Tsa’labah.

20. Zaenab binti Zubair. Ia dilahirkan Ummu Kultsum binti Uqbah bin Abi Mu’aith.

21. Khadijah asShughra. Ia dilahirkan alJalal binti Qais dari Bani Asad bin Khuzaimah.

Seluruh putera puteri Zubeir 21 orang. Ia terbunuh pada Perang Jamal pada tahun 36 H. Saat itu ia berusia 67 tahun. Riwayat lain 66 tahun.

7. Sa’ad bin Abi Waqas ra

Nama Abi Waqas adalah Malik bin Uhaib bin Abdi Manaf bin Zuhrah bin Kilab. Bertemu silisilah/keturunan dengan Rasulullah saw di Kilab bin Murrah. Ibunya: Hamnah binti Sufyan bin Umayyah bin Abdu Syams bin Abdi Manaf.

Sa’ad masuk Islam pada awal datangnya Islam di Mekah. Ia berkata: “Saya adalah orang ketiga yang masuk Islam“

Turut serta dalam Perang Badar dan seluruh peperangan setelahnya bersama Rasulullah saw. Ia adalah orang yang pertama kali melontarkan anak panahnya di perang fi sabilillah. Adapun lontaran anak panahnya diarahkan pada sebuah pasukan yang di dalamnya terdapat Abu Sofyan. Pertemuan 2 pasukan itu terjadi dekat Rabigh di awal tahun pertama Rasulullah saw datang di Madinah.

Putera-puterinya:

1. Muhammad, ia dibunuh al Hajjaj.

2. Umar, dibunuh al Muhtar bin Abi Ubaid.

3 dan 4. Amir dan Mus’ab. Mereka berdua meriwayatkan hadist.

5,6,7. Umair, Shalih, Aisyah, mereka Bani Sa’d.

Wafat di istananya di Aqiq, yang jaraknya 10 mil dari Madinah. Lalu jenazahnya dipikul ke Madinah. Itu terjadi tahun 55 H. saat itu ia berusia 70 tahun lebih. Ia merupakan orang yang terakhir meninggal diantara 10 orang yang mendapat kabar gembira masuk surga.

8. Abu al ‘Awar Said bin Zaid bin Amr ra

Ia cucu Nufail bin Abdul Uzza bin Riyah bin Abdullah bin Qurt bin Razah bin Adyy bin Ka’b bin Luayy bin Ghalib. Bertemu silisilah/keturunan dengan Rasulullah saw di Ka’b bin Luayy. Ibunya: Fatimah binti Ba’jah bin Umayyah bin Khuwailid, dari Bani Mulaih dari Khuzaah.

Said bin Zaid adalah sepupu Umar bin Khatthab ra, dan menikah dengan saudara Umar, Ummu Jamil binti Khattab.

Ia masuk Islam pada awal datangnya islam di Mekah. Namun ia tidak turut dalam Perang Badar. Di antara puteranya adalah Abdullah, seorang penyair.

Zubeir bin Bakkar berkata: Said anaknya sedikit, dan di antara mereka tinggal di luar Madinah. Said meninggal tahun 51 H. Saat itu ia tengah berusia lebih dari 70 tahun.

9. Abu Muhammad Abdurrahman bin Auf bin Abdi Auf ra

Ia cucu Ibnu Abd bin al Haris bin Zuhrah bin Kilab. Bertemu silisilahnya dengan Rasulullah saw di Kilab bin Murrah.

Ibunya bernama as Syifa’. Riwayat lain menyebutkan al’Anqa’binti Auf bin Abdul Harits bin Zuhrah. Ia masuk Islam dan hijrah.

Abdurrahman bin Auf masuk Islam pada awal datangnya Islam di Mekah. Turut serta dalam Perang Badar dan seluruh peperangan setelahnya bersama Rasulullah saw. Dalam riwayat sahih disebutkan bahwa Rasulullah saw pernah menjadi makmum shalat padanya saat Perang Tabuk.

Putera-puterinya:

1. Salim al Akbar, meninggal sebelum datangnya Islam.

2. Ummul Qasim, lahir pada zaman Jahiliyah.

3. Muhammad, lahir setelah datangnya Islam. Dengan nama ini Abdurrahman dijuluki Abu Muhammad

4,5,6. Ibrahim, Humaid dan Ismail. Mereka dilahirkan Ummu Kultsum binti Uqbah bin Abi Mua’ith bin Abi Amr bin Umayyah bin Abdu Syams bin Abdi Manaf.

Ummu Kultsum termasuk wanita yang hijrah dan salah seorang yang telah baiat pada Rasulullah saw. Dan seluruh putera Abdurrahman yang lahir darinya, menjadi perawi hadist.

Urwah bin Abdurrahman, terbunuh di Afrika. Ia dilahirkan Nuhairah binti Hani’ bin Qabishah bin Mas’ud bin Sya’ban.

Halim al Asghar, terbunuh di Afrika. Ia dilahirkan Sahlah binti Suhail bin Amr. Ia saudara seibu Muhammad bin Abu Hudhaifah bin Utbah.

Abdullah al Akbar, terbunuh di Afrika. Ibunya dari bani Abdil Ashal. Abu Bakar bin Abdurrahman dan Abu Salamah al Fakih, ia Abdullah al Ashghar. Ibunya adalah Tumadhir binti al Ashbagh alKalbiyyah. Ia wanita dari Bani Kalbiy pertama yang dinikahi lelaki Quraisy.

Abdurrahman bin Abdurrahman dan Mus’ab bin Abdurrahman. Mush’ab pernah menjadi tawanan polisi Marwan bin Hakam di Madinah.

Abdurrahman meninggal di Madinah, dan dimakamkan di Baqi’ tahun 32 H saat kekhalifahan Usman bin Affan. Usman ikut menyolati jenazahnya. Ia wafat pada usia 72 tahun.

10. Abu Ubaidah Amir bin Abdullah bin al Jarrah ra

Ia cucu Hilal bin Uhaib bin Dhabbah bin al Harrits bin Fihr bin Malik. Dilahirkan Ummu Ghanm binti Jabir bin Abdul Uzza bin Amir bin Umairah bin Wadi’ah bin Al Harits bin Fihr. Dalam riwayat lain: Umaimah binti Ghanm bin Jabir bin Abdul Uzza. Bertemu silisilah/keturunan dengan Rasulullah saw di Fihr bin Malik.

Abu Ubaidah masuk Islam pada awal datangnya Islam di Mekah, sebelum Rasulullah saw masuk Darul Arqam. Turut serta dalam Perang Badar dan beberapa peperangan setelahnya bersama Rasulullah SAW. Pada saat Perang Uhud, ia mencabut dua gelang (dari rajutan baju besi) yang menancap di wajah Rasulullah saw dengan gigi depannya. Akibatnya, tanggallah 2 giginya.

Keturunan Abu Ubaidah ra, hanya 2 putera, yaitu Yazid dan Umar. Namun mereka meninggal, dan tak terdapat lagi penerus generasi Abu Ubaidah.

Abu Ubaidah ra. wafat karena wabah penyakit tha’un amwas pada tahun 18 H. Ia dimakamkan di Ghour Baisan di Desa Amta’. Saat itu usianya 58 tahun. Muadz bin Jabal ra. ikut menshalati jenazahnya. Ada riwayat lain menyebutkan Amr bin A’sh pun ikut.

Pada saat Perang Badar Abu Ubaidah membunuh ayahnya yang saat itu masih kafir. Karena peristiwa ini Allah menurunkan ayat:

“Kamu tak akan mendapati kaum yang beriman pada Allah dan hari akhirat, saling berkasih-sayang dengan orang-orang yang menentang Allah dan Rasul-Nya, Sekalipun orang-orang itu bapak-bapak, atau anak-anak atau saudara-saudara ataupun keluarga mereka. meraka Itulah orang-orang yang telah menanamkan keimanan dalam hati mereka dan menguatkan mereka dengan pertolongan yang datang daripada-Nya. dan dimasukan-Nya mereka ke dalam surga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, mereka kekal di dalamnya. Allah ridha terhadap mereka, dan merekapun merasa puas terhadap (limpahan rahmat)-Nya. mereka Itulah golongan Allah. Ketahuilah, bahwa Sesungguhnya hizbullah itu adalah golongan yang beruntung.”

Thursday, September 15, 2011

Alhamdulillah ... mama dah tak rabun :)

Alhamdulillah... pada 2/9/2011 yg lalu mama telah selamat menjalani pembedahan kosmetik (ahaks). Errr... bukan la pembedahan kosmetik nk mancungkan hidung atau pun sedut lemak utk kuruskan badan hahaha... Mama telah selamat menjalani LASIK di Laser Fokus yg terletak di Menara Pelangi Johor Bahru.

Mama mengambil keputusan utk menjalani LASIK untuk membetulkan masalah rabun jauh mama. Mama mula memakai cermin mata ketika mama berada di Tingkatan 3. Awalnya power mama cuma 150 shj tp setiap tahun semakin meningkat sehingga ke 600++ termasuk astig (silau). Memandangkan mama dah bosan pakai cermin mata maka mama ambil keputusan utk mencuba kaedah Lasik yg dikatakan berjaya mengatasi masalah rabun ini. Apa yg membuatkan mama tertarik dengan Lasik apb mama sering dengar segmen DR MUHAYA di Radio IKIM.FM. Selepas mama membuat survey berkaitan Lasik serta kosnya maka hati mama telah nekad utk mencuba kaedah ini. Awalnya abah tak setuju mama ambil kaedah ini. Abah kata kawan abah cakap untuk jangka masa panjang ada kesan sampingan. Tapi mama yg degil ni tanya balik dekat abah "Kawan abang tu pakar mata ke? Dr pakar sendiri yg buat lasik ni kata apa2 shj pembedahan pasti ada risikonya. Utk lasik risikonya cuma 1% shj" tegas mama pada abah :) Di atas kedegilan mama abah pun 'terpaksa' setuju dengan kehendak mama.. hehehe.. tapi semestinya mama pun dah istikharah dulu :)

Tidak semua orang boleh menjalani Lasik. Anda harus menjalani pemeriksaan mata oleh pakar mata terlebih dahulu. Macam kes mama, 1st chck up Dr akan cek berapa power mama, astig & ketebalan kornea mata. Kornea yg cukup tebal shj boleh menjalani Lasik. Minima ketebalan ialah 250 mikron. Ketebalan kornea mata mama 540 mikron. Kos utk 1st chck up RM80.

2nd chck up Dr akan cek keadaan mata kita sama ada baik atau tidak. Ada infection atau tidak. Setelah pasti keadaan mata baik barulah Dr akan bgtau kita layak utk menjalani Lasik. Kos utk 2nd chck up RM120. Selepas 2nd chck up barulah Dr akan bgtau berapa kos utk membuat Lasik. Di Laser Fokus, semakin nipin kornea mata anda semakin mahal kosnya. Kos Lasik di sini bermula pada RM2,988 - 5,288 tidak lebih dari itu. Tapi, ada sesetengah tempat yg mengenakan harga tetap tidak kira berapa ketebalan kornea mata anda. Ada kos yg mencecah sehingga 7 ribu utk sepasang mata. Awalnya memang mama bercadang nk buat Lasik dgn Dr Muhaya tapi kerana jauh maka mama buat Lasik di JB shj. Mama tanya di Puteri Specialist tapi Dr referkan mama ke Laser Fokus. Lasik utk mama telah dilakukan oleh Dr Sahimi dgn lafaz Bismillah...

Sebelum lasik dijalankan anda tidak dibenarkan memakai contact lens selama 2 minggu. Tidak dibenarkan memakai 'eye make up'. Ubat titis di letakkan ke dalam mata berfungsi sbg 'bius'. Kemudian satu alat akan dipasang utk membuka mata kita. Hmmm... susah mama nk jelaskan tapi boleh tgk di sini mcm mana kaedah Lasik dijalankan.
Mama nampak tak ni berapa ? kata yaya sambil tunjuk 1 jari
Mama : nampak… satu..
Ala…mama diri belakang sikit. Skrg berapa? Tanya yaya sambil tunjuk 10 jari
Sepuluh ! jawabku
Hei mama dah tak rabun la.. yaya jerit gembira

On the way pergi beraya di kampong..

Mama nampak tak lembu tu?
Nampak..
Ada berapa ekor?
Sekor je..
Mama dah tak rabun.. kata yaya lagi. Hahaha :))

Nak tau apa Sumayyah cakap dengan cikgu dia ? “Mama pergi tembak mata mama masa raya. Lepas tu mama letak ubat” hahaha… ketawa besar mama dengar cikgu Mayah bgtau mama. Kepoh betul la Sumayyah ni. Tak boleh simpan rahsia. Terpaksa la mama mengaku kat cikgu maya mama dah ‘tembak’ mata mama.

Okay… apa rasa selepas lasik ye? Mata mama rasa pedih sikit. Utk seminggu pertama kena pastikan air pair tidak memasuki mata. Anda berisiko utk buta jika air paip masuk mata anda kerana kandungan klorin dlm air paip. Jadi utk mengambil wuduk mama pejam mata rapat2 sebelum buka mata mama akan lap dulu sekitar mata mama. Dr ada bg antibiotic berupa eye drop. Kena titiskan 4 jam sekali selama seminggu. Mata anda akan berasa kering seperti anda memakai contacts lens tapi anda boleh titiskan “tears natural free” setiap 15 minit.

AIR MATA PALSU
ANTIBIOTIK

Follow up akan dibuat sehari selepas surgery, seminggu, sebulan, 3 bulan, 6 bulan & setahun kemudian. Di Laser Fokus follow up adalah FOC. Selepas Lasik adakah kemungkinan kita akan rabun semula? Okay .. mama pun tanya soklan ni pd Dr. Menurut Dr InsyaAllah tidak. Tp utk rabun dekat memang tidak dapat dielakkan apb menjangkau usia 40 thn cuma dgn lasik masalah rabun dekat dapat di’delaykan’ . Well … tiada benda yg kekal di dunia ini kan? Hanya Allah swt shj yg kekal. Wallahualam.

Wednesday, September 7, 2011

Tolong... Sumayyah terperangkap !!

Raya ke 5 kita pergi Plaza Pelangi sbb mama ada appointment dgn optometrist. Pasal hari Sabtu, mama bawa suma anak mama. Nnt abah bole tlg jaga. Selesai chck-up kita pun beredar. Masa nk keluar dr centre tu mama hati-hati supaya Fatimah tak tersepit pintu. Yg lain-lain semua dah menuju ke lift. Tiba-tiba …..

“Mama! Sumaiyah dah masuk lift!”


Ah sudah…. Maya masuk lift dulu pastu pntu lift tertutup.Aduhai… mama & abah dah panic. Sbb kita skrg kt tngkat 15. Maya pulak turun tngkat berapa ni??? Satu hal pulak nak cari dia kat tiap tingkat. Mama suruh abah turun dulu kalau2 maya dah turun kat basement. Tapi maya tak ada juga. Mama tekan2 lg butang lift kt tingkat 15 tu. Hati dah risau ni… Dulu Addin masa umur dia 2 tahun pernah juga kena mcm ni. Masa tu pergi A Famosa Resort. Duduk kat apartment tingkat 9. Sedang mama & abah sibuk masukkan beg dlm lift tiba2 pintu lift tertutup sedangkan Addin ada dalam lift dgn beg2 tu suma. Beberapa kali juga la mama & abah turun naik lift cari Addin tapi tak jumpa. Cuma dgr suara addin nangis tapi tak tau Addin kat tingkat berapa. Rupa-rupanya Addin cuma turun tingkat 8 aje cuma Addin dah berlari-lari keluar kat tingkat 8 tu…
Mama & yg lain2 masih tunggu depan lift dekat tingkat 15 tu. Mama tak gerak mana2 sebab tunggu abah kol kalau2 dah jumpa Sumayyah. Tiba-tiba pintu lift terbuka. Mama nampak budak comel ni dalam lift ….

Terus mama kata “Nape maya masuk lift dulu? Kan yg lain tgh tunggu mama….” Dlm hati rasa syukur dah jumpa Mayah semula.
“Maya turun bawah tak tadi?” tanyaku
“Tak….” Jawab Mayah
“Habis tu lift ni naik atas ke? “ tanyaku lagi
“Tak…. Dia tutup pintu aje tapi dia tak turun dia tak naik mama…”
“ooooo… habis tu Mayah tak takut?”
“ tak, Mayah takut ALLAH!”
Allahuakbar! Terkesima mama mendengar jawapan dari mulut Sumayyah.


Takut hanya pada Allah. Allah yg bg makan, Allah yg bagi rezeki, Allah Rabb, Allah segalanya. Makhluk tiada kuasa, Allah maha kuasa. Allahuakbar !

Monday, September 5, 2011

Raya 2011

PERSIAPAN RAYA


“yang, kita nk kuar 15 Syaaban ni baju raya, langsir & cat rumah kena buat awal2 ni. Nanti kita balik lg 2-3 hr nk raya tak sempat nak buat semua”
Okay… mama tgk muka abah. Mama senyum kambing. Abah tgk balik muka mama dgn kehairanan.
“nape senyum2?” tanya abah.
“Sahabat bila keluar jalan Allah, mengharap tidak akan kembali lagi. Kita nk keluar jalan Allah dah siap2 prepare macam2 bila balik nanti konon senang semua dh settle”
Ala.. kita pun tak pasti entah balik entah tak…” kata abah perlahan…


*******************************

TAK DE MOOD


Syawal 2011 mama rasa mcm x de mood langsung nk beraya. Mayb sebab hati dh niat nk beraya di India tp tak kesampaian. Seminggu Ramadhan baru pergi tempeh baju raya. Mujur kawan mama nk amik tempahan lagi. Tahun ni mama pun rasa malas nk jual kuih raya. Tempahan kek raya pun mama tak ambil. Tak sempat dah nk buat semua tu. Bagus juga bila tak biznes nk raya ni. Mama bole tumpukan pada ibadat puasa aje terutama pd 10 Ramadhan terakhir. Mama cuma order kuih raya utk rumah kita aje. Mana2 kawan rapat yg nk ode, mama odekan sekali. Berangan nk buat kuih raya sendiri tp tak sempat. Nk tukar langsir sebab dh 2 kali raya pakai langsir yg sama tp bila tanya kedai nk tempah mak oiiii… punye la mahal. So mama jahit sendiri la. Nk jimat. Dah lama tak menjahit, bila pegang mesin rasa syok pulak.


**********************************


CAT RUMAH


Lg sehari nk raya abah balik dr keluar 10 hari akhir Ramadhan. Mama dah kata tak payah la nk cat2 rumah. Biar je cat original tu. Tapi abah sibuk nk mengecat. Malu katanya org tgk rumah kita berconteng sana sini. Ala… ada aku kisah? Dah tentu anak kecik2 standad la tu dinding rumah ada lukisan.. hehehe. Sudahnya, raya ke 3 baru siap mengecat rumah.

***********************************


GILIRAN RAYA


Tak mcm org lain.. tak perlu nk berebut2 atau gaduh tahun ni giliran raya kt mana. Selalunya kalau thn ni pagi raya kat umah atok Majidi, thn depan pagi raya kt rumah atok Flora pulak. Jadi tak la tiap pagi raya asyik2 kt rumah atok flora. Ingatkan kita dh terlambat pergi rumah atok Majidi tp bila sampai sana rupanya sorang pun lum smpai lg. kesian atok & nenek…. Mujur pak uda dh hntar lauk pauk raya dulu utk atok & nenek. Tahun ni nenek tak masak sbb atok sakit. Hmmm..suma dah uzur. Dh tua… begitu la…

**********************************

SOTO RAYA


Eeee…. Malas betul nak masak utk raya. Selalu atok yg masak mama tinggal angkut je bawa umah atok majidi kita. Tapi sbb atok dh uzur x sihat maka kena la mama masak. Bukan apa, mama kurang gemar masak time raya ni sbb suma org masak benda yg sama. Lepas tu tak larat nk makan. Sudahnya makanan tu tak habis. Buang aje jawabnya. Membazirkan? Fikir punye fikir masak simple aje la. Mama masak SOTO for the 1st time & ever di hari raya! Hahaha… no ketupat, rendang, lodeh whatever… as simple as that but licin juga kena bedal dgn anak2 buah …. Ok la tu mama … sesekali tukar menu. Ini tak… tiap2 tahun menu yg sama aje smpai x yah tanya org pun tau apa menu raya kita hehehe..... mcm tak reti masak menu lain. Hahaha…

***********************************


DEMAM RAYA


Maybe sbb mama asyik kata x de mood nk raya, Allah betul2 bg mama tak beraya. Raya ke 2 & ke 3 mama demam teruk. Tak bole bangun & tidur aje. Bangun utk makan & solat. Raya ke 4 walaupun masih tak berapa sihat mama dh start keje. tp half day aje. Tak pernah mama demam time raya. Mayb sbb penat sgt. Kemas rumah, sapu, mop, lap kipas, gantung langsir, masak lagi… betul2 penat la bila x de bibik ni. Lesson learnt > jgn buat semua benda last minit. Kena buat sikit2 baru la tak penat ngeh..ngeh.. Ray ke 5 baru g beraya umah tok mak, uncle & aunty. Azam thn n ink g umah yg x pernah kita pergi.

**************************************

KERJA…KERJA…KERJA


Raya ke 4 dh mula kerja… sunyi sepi opis ni. Yg jauh2 dah balik kg. Org johor je la yg standby kt opis. Dh biasa dah mcm tu. Mama cuti lama nk wat apa kan? Kita nk pergi rumah atok pun x smpai stgh jam dh sampai dah. Tak habis dgr lagu raya dah pun smpai umah atok. Lg pun mama dah biasa musim raya ni kena uruskan crew & captain balik kg. mcm thn lepas, malam2 raya mama masuk port nk uruskan transport diaorg balik kg. abah juga la yg temankan mama kerja. Alhamdulillah abah faham. Staff operations lg kesian. Hampir tiap tahun depa kena kerja time raya. Cik man & cik jam kita pun kena kerja. Raya mcm dh tak de apa makna dah bg kita org tua. Anak2 aje yg happy sambut raya.

******************************************

SURGERY


Raya ke 4 juga mama menjalani surgery @ 2pm. Just minor surgery & took only 20 mins. Surgery apa mama? Cosmetic surgery… hehehe. K .. nnt mama citer lain kali ye… panjang la nk taip…
Apa2 pun Alhamdulillah surgery was successful & now time for recovery!

************************************


YR LIFE UPGRADED!


Thn ni juga kita menyaksikan ramai kawan2 & saudara mara kita yg hidup mereka lebih baik dr sebelumnya? Ramai sedara mara & kawan2 yg dh pindah rumah baru. Kalau dulu duduk rumah kecik, skrg rumah dh besar. Ish….ish… dahsyat betul diaorg ni. Byk betul duit dia beli rumah ratusan ribu…
Addin : kawan mama & pakcik abah ni org kaya ea? Besar betul rumah dia….
Mama : aah…dia org kaya Addin…. Tapi kita nk kaya kat dunia ke kat akhirat???
Serentak semua anak mama jawab “AKHIRAT…………….”
Target kita bukan nk kaya di dunia tp papa di akhirat. Kita nk kaya di akhirat. Namun kalau Allah bg kita kaya di dunia & akhirat itu BONUS utk kita! Bila dg tgk rumah org lain besar2, hebat2 … balik rumah kita rasa mcm rumah kita kecik pulak … hahaha…
Abah kata, itu belum lg kita tgk syurga. Kalau kita dpt tgk syurga, bg kita dunia ni langsung tak ada apa2. Kita akan menginginkan kehidupan di syurga. Allahuakbar!!

Monday, August 29, 2011

Salam Aidil Fitri

Wishing everyone a blessed Ramadhan and a very joyous Eid Mubarak with your family and friends.

Salam Aidil Fitri, Maaf Zahir dan Batin.

Abdul Najib Abdul Kahar
Ahliah Najib
Muhammad Izzuddin
Nur Maisarah Suaidah
Nur Aisyah Humaira
Nur Sumaiyah Syuhadah
Nur Fatimah Azzahra

Friday, August 26, 2011

Kepulangan yg dicemburui

Epin dah balik dah... Upin Epin dh balik kg??? bukan... Hj Ariffin & ahlia dia dah balik dah. Semalam mereka dh sampai Pasir Gudang. hohoho... sungguh aku cemburu mendengar kepulangan mereka. Hj Ariffin dah selamat balik khuruj masturat 40H. Kenapa aku cemburu??? Mana taknya cemburu, aku yg tasykil dia kuar India sama2 dgn aku tapi akhirnya aku tak kuar dia yg dapat kuar. Hebatnya perancangan Allah....

Tak apa la.. belum rezeki aku nk menjejakkan kaki ke bumi India. Dengarnya Hj Ariffin keluar 20H ke India & 10H ke Sri Lanka. Bukan lama pun 40H tu. Sekejap aje dah balik... Rezeki dia... Allah mudahkan dia... Aku ni yg lemah... huhu

Thursday, August 25, 2011

Aku menangis...

Ya Allah.. sungguh aku tak mampu untuk menahan air mataku bila membaca blog R Leen. Sekali pun aku baru mengenali Alyn melalui komen yg ditinggalkan di blog ini aku rasa amat simpati sekali atas apa yg menimpa Alyn. Moga Alyn tabah & sabar hadapi ujian dariNya.


*****************************


Kelmarin, FIL aku masuk hospital. MIL kata abah muntah2, x boleh bercakap & lemah selepas berbuka kelmarin. FIL suspek minor stroke. Hingga hari ini result MRI masih lg belum dapat. Hubby yg tgh kuar 10H pun pergi hospital semalam. Mujur la tgh kuar dekat2 aje kat "Pineapple town" :). Teringat masa abah aku sakit dulu. Kalau giliran aku yg jaga abah, walau dalam keadaan apa sekali pun, aku akan 'paksa' abah solat. bg yg x faham, mayb mereka kata aku zalim tp solat itu kan wajib. kalau x mampu jalan, kita boleh ambilkan wuduk dgn kaedah spray pada anggota wuduk. Kalau pakai pampers, kena pastikan dah beristinjak dulu dan dalam keadaan suci. Semalam aku tanya bapa mertuaku "Abah ingat tak nk solat macam mana?" dia angguk2 kepala. "Skrg dh masuk zuhur. Abah solat ye..." dia angguk2 lg... "Walaupun kita sakit, kita tetap kena solat. Kena ingat Allah. Kita doa supaya kita cepat sembuh..." Abah angguk2 kepala lagi tanda faham. Alhamdulillah. Hubby terus pergi beli spray . Lepas hubby tunjukkan pada adik iparku cara ambil wuduk guna spray dia sambung semula keluar 10H. Hubby sedia jaga FIL waktu siang memandangkan adik beradik yg lain bekerja. Kalau nk harap mak jaga siang malam, kesian mak. Tentu penat nanti. Lagi pun tak nak la mak pulak jatuh sakit nanti. Harap2 abah sembuh sebelum Hari Raya. Amin.


Semalam aku penat sgt bila kena drive sorang2 ke hospital. Lps tu aku parking jauh pulak terpaksa jalan kaki menuju ke wad. Dah la panas sgt, tekak pun rasa kering & dahaga. Aku rasa mcm nk minum air je time tu. Sampai kat rumah, lutut dh menggeletar. Tekak perit semacam. Ujian sungguh berpuasa dalam keadaan mcm ni. Hmmm.... tak ada org kat rumah... aku rasa macam nk minum air sejuk je time tu buat hilang dahaga. Mujur la aku waras lagi. Kalau la otak aku ni tiba2 jadi tak waras, dah tentu la aku akan teguk air sejuk sekali dua. Siapa yg tahu aku tak puasa kan? Tapi ALLAH tahu..... Sempat la aku berdoa dalam hati "Ya Allah, aku rasa mcm dah tak tahan nk teruskan puasa tapi aku cuba bertahan ya Allah. Aku berpuasa semata-mata utk mendapat redhaMu ya Allah. Bukan untuk mendapat lapar & dahaga Ya Allah..." Lepas tu terus aku baring & tidur....


Anak2 pulak setakat ini Addin, Yaya & Ecah dpt berpuasa penuh. Belum ada buang lg. Cuma aku teramat kesian pada Yaya. Dia selalu sakit perut tapi aku paksa jugak dia puasa. Aku suruh dia sabar. Tahan sakit. Kalau dah tak tahan sgt baru bole buka. Tiap kali dia sakit perut, diambilnya minyak yuyi sapu kt perut dia. bulan posa ni je dh 2 botol minyak yuyi dia pakai. kesian yaya... thn lepas bila dia kata sakit perut aku bagi dia buka tp thn ni aku terpaksa tegas sikit. bukan mendera tp utk melatih dia. sering aku kata pada dia "cuba taat perintah Allah, nnt Allah sembuhkan sakit yaya. InsyaAllah..." . Kalau aku tak sedar utk bgn sahur yaya pasti akan membebel kat aku. tp dia tetap juga teruskan berpuasa. Ecah pulak pandai nasihat Yaya "Sabar la yaya. Cuba engkau sabar sikit. Mama tak sedar nk buat mcm mana?" Aku tersenyum dgr Ecah ckp macam tu sbb ecah mmg terkenal dgn sifatnya "Sabar dan tahamul" kata hubby aku. Mungkin kesan pembawaan aku semasa mengandungkan dia 1st time hubby keluar 40H. Dalam keadaan sarat 7 bulan mengandung, aku sabar aje hadapi semuanya sendirian.


Aku merasakan Ramadhan ini adalah Ramadhan terbaik yg pernah aku lalui sepanjang 35 thn aku hidup. Kenapa ???? Biar la ianya menjadi rahsia antara aku & Allah.... :)

Monday, August 22, 2011

Kuliah Bulan Ogos 2011

Tajuk kuliah : Fadhilat Ramadhan & Malam Lailatul Qadar
Sedikit perkongsian tentang kuliah bulan Ogos 2011 yg sempat ana catat;


  • Malam lailatulqaadar adalah malam ganjil pada 10 Ramadhan terakhir

  • Niat dlm hati ingin dapatkan MLQ, mohon pada Allah moga ada rezeki utk jumpa MLQ

  • Solat hajat mohon mendapat taufiq dan hidayah Allah

  • Elakkan 10 malam terakhir itu dgn perkara-perkara lain spt buat kuih, jahit langsir / baju, shopping , tengok TV dsb..

  • MLQ lbh baik dr seribu bulan. para malaikat turun ke bumi.

  • Malaikat tak akan masuk ke rumah yg ada anjing, ada khinzir, ruma org yg dlm keadaan hadas besar kerana berzina, rumah yg ada patung / gambar bernyawa

  • Jika malaikat tidak masuk rumah kita maka 1 keluarga akan hilang rahmat Allah

  • Doa pada MLQ ;

  • “Allah humma innaka ‘afuu ’un karimun tuhib bul ‘af wa fa’ fu ‘anni” (maknanya Ya Allah, Engkaulah Tuhan yang sangat suka mengampun, ampunkanlah dosa-dosa ku).
  • Digalakkan iktikaf di masjid (alhamdulillah hubby tgh kuar 10 hari skrg)

  • Bg wanita yg uzur bole amalkan zikir & doa di atas

  • Selebihnya ustaz sambung kuliah yg lepas tentang "Solat yg khusyuk & khuduk" ;


  • Imam Abu Hanifah telah solat isya' dan subuh dgn wuduk yg sama selama 40 tahun

  • Pupuk dlm hati kebesaran Allah swt

  • Saidina Ali ra saat mengambil wuduk mukanya akan menjadi pucat. Apb ditanya jawab beliau "Tahukan kamu dgn siapa aku akan mengadap sebentar lagi?" (Wujud sifat takut pada Allah swt)

  • Jaga tertib solat. Apb rukuk tgk kaki, sujud tgk batang hidung, tahiyat tgk jari

  • Fahami ayat yg kita baca terutama surah Fateha

  • Setiap ayat Al-Fateha yg kita baca , Allah akan menjawab "Hambaku telah memuji aku", "Benar, Hambaku telah memuji2 aku", "Hambaku telah mengagungkan aku"

  • Jika kita bantu agama Allah, Allah pasti akan bantu kita..

  • Hari ini kita yakin tidak pada Allah. Cth : org islam yakin akan menang dlm peperangan jika ada senjata yg canggih. Sedangkan Rasulullah berperang tanpa senjata & tentera yg mencukupi tp mereka yakin Allah akan bantu maka Allah beri kemenangan pd org islam.

  • Kisah penaklukan Baitul Maqdis akhirnya tentera yahudi menyerah kalah & menyerahkan kunci Baitul Maqdis pada Saidina Umar. Mereka rasa terhina sekali. Tapi kata ketua mereka "Jgn bersedih..hari ini kita menentang manusia yg dalam hatinya ada kebesaran Allah. Jika kita bergabung dgn seisi alam sekali pun kita tak akan menang. Kita tunggu apb org Islam menjadi rosak maka kota ini akan dpt kita tawan semula"

  • Benarlah kata mereka, Baitul Maqdis akhirnya jatuh ke tangan Yahudi semula apb org islam menjadi rosak & dikhayalkan oleh dunia ciptaan mereka. Wallahualam.

Tuesday, August 16, 2011

Tak dapat kuar India, terima jemaah India pun ok juga..

Assalammualaikum..

Diam tak diam dekat sebulan aku x hapdet blog aku ni ye. Nampak sgt la tahap kebizian aku pd tahap gaban. Mesti pembaca tegar blog aku (hehehe) ingat aku dah selamat berada di bumi India khuruj fisabilillah huhu. Sebenarnya amat la tragis kisah aku nk kuar IPB ni. Awalnya aku plan nk kuar 15 Syaaban. Hubby kata tak ada masturat yg sedia nk keluar bulan puasa ni tp aku syor agar dibentangkan dlm masyuarat. Setelah takaza dibentangkan, maka 4 pasang telah bersetuju utk keluar pd 15 Syaaban. 1 pasang dr Felda Tenggaroh telah di'reject' tafakutnya atas masalah kesihatan. Sedih juga la aku dgr sbb makcik ni pernah keluar 3h dgn aku. Baik sgt makcik ni. Katanya nk mati di jalan Allah. Dah 4x dia & suaminya tafakut nk ke IPB tapi masih juga Allah tak pilih. Aku pulak setelah menulis surat memohon cuti, berbalas2 email dgn bosses aku, akhirnya boss aku kata dia izinkan aku cuti bermula 1 Ogos 2011. Aku kata pada hubby aku sedia 'beraya' di IPB. Pada aku raya ke, tak raya ke... sama aje. Lagi pun bukan anak2 tak pernah beraya tanpa aku & hubby. Pengalaman mengerjakan haji & beraya aidiladha di Mekah tidaklah seteruk yg aku bayangkan malahan lebih seronok lagi rasannya. Tapi bagaimana pulak masturat yg lain? Sediakah mereka?



Setelah berbincang dgn 2 lagi pasangan masturat, 1 pasang telah berstuju utk beraya bersama2 aku di IPB tapi 1 pasang lagi tidak bersedia. Oleh itu, aku pun mengalah. Aku kata 'tak apalah, tak payah tunggu aku. Anta semua keluarlah dulu...' walaupun dalam hati aku rasa amat sedih. Maka aku ambil keputusan untuk tunda keluar IPB. Dengarnya 2 pasang tadi selamat keluar ke India... dah nak balik pun mereka... Alhamdulillah...Tak apa... Allah tahu niat aku.. Pasti ada hikmahNya ...



Hubby ajak aku keluar 10 hari akhir Ramadhan tapi aku menolaknya. Aku 'terpaksa' bekukan cuti tahun aku utk cuti 40H november nanti. InsyaAllah. Minggu lepas, rumah aku telah Allah pilih utk terima masturat dr India. Alhamdulillah. Malam Sabtu lepas, aku kemas rumah aku macam esok nk raya. Aku kena pastikan rumah aku selesa untuk jemaah. Ini 2nd time aku terima masturat. Hari pertama mereka sampai aku rasa amat gembira sekali walaupun mengalami masalah komunikasi. mereka tidak pandai sangat berbahasa inggeris. lagi pun tertib mereka jauh beza dgn tertib masturat Malaysia. Apa2 pun aku rasa seronok walaupun 'lepak' yg amat sangat. hari pertama mereka di rumah aku tak ada org dtg nusrah sampai jemaah tanya aku sorang je ke karkunah kat sini?? huhuhu...semua ini asbab kelemahan aku. aku tak rajin nusrah org, ziarah org.. so org pun tak nak nusrah aku agaknya. tak pun depa tak tahu rumah aku?? ntah la... rupa2nya perkara ini telah menjadi kecoh di kalangan JT lelaki di sini. setelah di tasykil selepas taklim masturat , ramai la karkunah yg dtg 'memeriahkan' lagi progran taklim, muzakarah & bayan hinggakan ada yg iktikaf di rumah aku. alhamdulillah... Allah punye kuasa...


Jemaah berada di rumah aku selama 2 hari shj. Pagi Isnin mereka semua tangguh dalam keadaan hujan renyai-renyai.... Satu pengalaman baru utk aku yg hina ini... Bagaimana la keadaannya bila aku keluar IPB nanti? Hanya Allah yg tahu...



Jemaah mula bergerak ke route seterusnya. Moga Allah pelihara mereka..Amin..

Wednesday, July 13, 2011

Panjang umurnya....

4 July yg lalu birthday abah. Jarang kita dapat celebrate birthday abah sebab selalunya abah tengah keluar 4B pada bulan July. Tapi berbeza pada tahun ini bila abah ada pada hari lahir abah. Pagi tu, kita semua buat bodoh aje. Tak ada sesape pun yg ucapkan happy bday pada abah. Tengahari abah ajak mama pergi lunch pun mama tak nak. Sebenarnya bukan apa, lunch hour tu la baru mama sibuk nak cari hadiah untuk abah. Balik keje Addin terus cakap dgn abah malam n ink makan kt luar. Abah orait aje. Mama pun malas nk masak. Bila abah dah pergi ghast, apa lagi … cepat2 kita bungkus hadiah utk abah. Lepas Isya’ kita semua standby tunggu abah balik. Kita tutup suma lampu. Abah ada call beberapa kali tapi mama tak angkat sebab mama tau mesti abah dh nak sampai ni. Bila abah sampai, abah pelik kenapa rumah kita gelap. Bila abah masuk rumah, mama terus buka lampu. Anak-anak terus lompat dari belakang sofa & cakap “Happy Birthday ABAH!!!!!” Wow..abah betul-betul surprise. Lepas tu semua bagi abah hadiah sorang satu. Last sekali mama pulak yg bagi. Abah Tanya ‘Apa ni?” belum sempat mama nak jawab RAHSIA sumayyah dah tolong jawab “Telepon”. Ceh! Tak surprise la macam ni… hampeh betulll … hehe …

Abah kata tadi masa balik abah berdebar-debar tgk rumah kita gelap. Gate terbukak pulak tu. Kereta pun tak kunci. Rumah org lain suma terang. Abah call tak angkat. Hati abah tak sedap. Kena rompak ke?? Ye la..skrg ni kan mcm2 hal berlaku…rasa Malaysia mcm dah tak berapa selamat dah.. bimbang juga perkara buruk berlaku. Yeah… kita berjaya suprisekan abah…hahaha…


Hadiah untuk abah. bantai aje sampul kartun2. dah itu aje yg ada kat umah :P Addin bg kopiah, yaya & mayah bg kayu sugi & minyak atar, ecah bg buku La Tahzan, Fatimah bg CD Quran



Hadiah dr mama untuk abah. henpon murah2 aje....



Ni henpon lama abah yg berusia 4 tahun. Dulu mama juga yg bg. Disebabkan henpon ni dh bengong, tu yg mama belikan henpon lain. Ini pun mama dah bukak getah yg abah ikat kat henpon tu. zuhud kan ??? hehehe

hmmmm ... bila org bg hadiah ada ke patut kita tanya berapa ringgit hadiah tu??? abah ni asyik tanya mama je berapa harga henpon tu. mama jawab murah aje abah tanya lagi ... huhuhu ....

Friday, July 8, 2011

S.P.E.E.C.H.L.E.S.S.

on this friday morning ... nothing to say ... just crying ...

and ... speechless ...

Wednesday, July 6, 2011

Dear BOSS..

Bak kata ummi ali ; Yg bagi cuti ialah Allah.. hati manusia dalam genggamannya..


Aku cuma berusaha sahaja..
Yg pilih kita ialah Allah, bukan cuti, duit, visa ... anak-anak Allah yg akan uruskan...
Tingkatkan tawajuh, doa moga Allah pilih aku.. Aminnnnn ........

Friday, July 1, 2011

Good bye Miri...

Rasa kejap aje kuar ke Miri selama 5 hari hehehe... Esok mama akan balik ke JB dah... kalau ikutkan hati mama nk balik hari ni juga tapi disebabkan last flight pukul 4.25 ptg tak sempat la mama nk kejar sbb training habis pukul 4 ptg. So mama pilih flight yg terawal sekali iaitu pukul 6.25pg esok. InsyaAllah pukul 11.30pg sampai la mama ke JB. Rindu sangat dengan anak2 mama... : ) Rindu juga pada Abah :)


Di Miri mama stay di Imperial Hotel. Masuk je bilik lepas check-in tu alamak! Katil queen ada dua la... Hai.. ni yg mama seram ni. Sape pulak nk tido katil lg satu tu. Jujurnya, mama memang takut tidur sorang2 kat hotel ni. Malam tu mama tak boleh tidur langsung. Nk dekat subuh baru mama terlelap. Risaunya mama sape la nk temankan mama tidur kat sini. Rasa mcm nk terbangkan aje abah dtg sini tapi sape pulak nk jaga anak2. Rasa mcm nk terbangkan Yaya ke sini tapi bila mama pergi training sape pulak nk jaga Yaya. Tiba2 dtg nusrah Allah .. cewah! Kt tempat training mama nampak sorang perempuan pakai tudung duduk sorang2. Mama duduk sebelah dia & tegur dia. Borak punye borak oh, rupanya dia dr mother company yg sama dengan company mama tapi dia engineer, nama dia Faizah. Pastu mama Tanya dia dah kawen belum. Dia kata belum. Mama Tanya lagi dia duduk hotel mana .. dia kata dia mmg keje kt Miri. Pastu dgn selambanya mama Tanya dia “Awak nk tak temankan saya tidur kat hotel? Saya tak de kawan la..” (ini kes desperate sgt ni). Dia kata nnt ptg dia cnfmkan. Petang tu dia SMS mama kata dia boleh temankan mama. Syukur Alhamdulillah... Selamat mama... so kami pergi training sama2. Selama kat sini dia la yg bawa mama pergi makan2, jalan2, shopping sakan ... hehe...

Beg mama masa pergi suku je penuh.... tapi bila balik ??? Fatimah nk ikut ke? Bole masuk dlm beg ikut kargo Gambar sekitar kursus Yg pakai tudung tu la Faizah.. Bandar Miri dari jendela bilik mama ole-ole dari Sarawak, kek lapis, kain batik sarawak, magnetic fridge ... ni belum masuk lagi ikan terubuk masin...hmmm..suma untuk my staff yg pesan nk ole2 dari Sarawak & my family too. Sorry Yaya, mama tak ada beli anting2 yg Yaya pesan sebab Yaya kan alergic pakai anting2 biasa. Mama cuma beli pencil box & gelang manik aje. Hope Yaya suka ...

Sunday, June 26, 2011

Warkah Untuk MAMA

Pagi tadi sebelum subuh mama telah pun bertolak ke airport. Penerbangan mama pada jam 7.00pg. Sampai di airport mama terus check-in & menuju ke balai berlepas. Mama terus cari surau untuk solat subuh. Ketika mama tarik telekung mama dari dalam beg mama lihat ada kertas di dalam lipatan telekung mama ... Warkah dari Yaya...

Hati mama terus sebak membaca surat ini. Dah pandai tulis surat untuk mama rupanya anak mama. Sekali pun kata-katanya amat ringkas tapi cukup untuk membuat mama menangis. Ya Allah ... betapa aku sayangkan anak-anakku ya Allah. Engkau peliharalah mereka sepanjang ketiadaanku. Lepas maghrib, ketika mama baca taklim sorang2 dlm bilik hotel ini, tiba-tiba hati mama sayu lagi. Kali terakhir mama outstation pada tahun 2002 selama seminggu. Tika itu yaya baru 6 bulan. Masih lagi menyusu badan, Selepas itu, seringkali mama mengelak untuk outstation atas alasan anak2 tak ada orang jaga.. tapi kali ini mama tak mampu untuk mengelaknya.

Yaya, maafkan mama sebab terpaksa tinggalkan Yaya, Addin, Ecah, Maya & Mimah. Walaupun mama tak ada, jadilah anak yg solehah ye sayang. Sekian, wassalam.
( Pastinya mama juga rindukan Yaya & yg lain-lain. Semestinya bila mama tak ada tak akan sama dengan bila Abah tak ada kan? ~ Mama nangis ni... huhuhu )

Thursday, June 23, 2011

Mama will be away..

Busy mama will be away for 6 days to MIRI. Yup ... mama akan keluar 6 hari ke Miri pada 26/6-2/7/2011. Bukan keluar jalan Allah da... keluar pergi training. Training apa mama? Ala... training first aider. Mamakan, sebenarnyakan malas tau nk pergi. Selalu kalau kena outstation g kursus ke , apa ke mama soh staff mama je pergi tapi disebabkan staff mama tgh mabuk2 maka terpaksa la mama pergi. Tak mampu mama nk menolaknya. Sebab course ini penting dihadiri oleh seorang wanita in case ada emergency pada staff wanita ada la first aider di kalangan wanita juga. Almaklum kat opis mama ni cuma kami berempat aje pompuan jadi kena la mama pergi juga.


Apa akan berlaku bila mama tak ada 6 hari?? ok la jgn kata 6 hari. 1 hari aje dah cukup masa minggu lepas mama kena pergi meeting kat KL ....


Mama : Assalamualaikum. Abang kat mana ni?

Abah : Waalaikumusaalam. Kt rumah.

Mama : Budak2 dh pergi sekolah?

Abah : Dah. tapi tadi terbangun lambat.

Mama : Mimah & Mayah dh pergi taska?

Abah : Belum..

Mama : Kenapa tak hantar taska?

Abah : Mimah terkencing dalam kereta. Mayah tak bawa baju sekolah. Baju sekolah mayah dekat mana?

Mama : Rasanya dalam bakul. Sya dh basuh cuma x sempat sidai je semalam.

Abah : okay...


Malamnya, mama call lagi. Tanya anak2 mama dah makan belum? yayah kata dah... Sape masak? Abah... Masak apa? Abah goreng mee....


Okay...mama senyum sorang2.


Sekembalinya mama dari KL, dah pun pukul 11 malam. Abah tgh siap2 nk keluar 3 hari pulak. Kerana mama, abah terpaksa skip bayan hidayat. Tiba2 mama terpandang bakul baju yg masih lagi elok terletak macam masa mama tinggalkan rumah ni. Ya Allah... baju yg mama basuh masih tak sidai2 lagi. Mama terus rasa nk pitam & pengsan....

Tuesday, May 31, 2011

Layannzzz...




Buku2 yg menemaniku di waktu terluang.

Friday, May 27, 2011

Tengah buat apa tu??

Tengah buat apa tu?? Haaa... begini la suasana setiap pagi Jumaat di opis ana. Setiap hari sebelum mula kerja akan diadakan "tool box" pada jam 8.00pg. Pd setiap Jumaat pula akan dibacakan Taalim Kitab Fadhail Amal utk didengar bersama-sama serta sedikit tazkirah Jumaat. Usaha ini telah dilakukan oleh seorang karkun di tempat ana. Dia juga la yg telah mencadangkan setiap bulan diadakan kuliah bulanan sbg pengisian rohani. Karkun ni ahlia dia seorang mualaf yg dulunya menganut agama kristian. Bukan shj penganut kristian tp juga pendakwah kristian. Benarlah bahawa Allah swt boleh memberikan hidayahNya kepada mana2 hamba yg disukaiNya. Nanti kalau ana ada kelapangan ana akan ceritakan tentang bagaimana ahlia dia ni yg dulunya pendakwah kristian bole mendapat hidayah. InsyaAllah.

Wednesday, May 25, 2011

Matahari di atas Kaabah pd 28/5 InsyaAllah

Arah Qiblat boleh disemak dengan tepat ketika Istiwa A'zam. Penentuan arah qiblat yang tepat sangat penting kerana ia merupakan antara syarat sah solat samada solat fardhu atau sunnat. Jadi ummat ISLAM mesti memastikan kedudukan arah qiblatnya tepat mengadap Ka’bah.

Alhamdulillah, setiap tahun ada 2 waktu yang telah ALLAH subhanahu wata’ala tentukan kedudukan matahari betul-betul tepat di atas Ka’bah. Fenomena ini dipanggil Istiwa A’zam (Istiwa Utama).

Dengan ketentuan ALLAH ‘Azza wa Jalla ini, membolehkan ummat ISLAM di seluruh muka bumi sejak dahulu hingga hari kiamat memeriksa dan menyemak arah qiblat dengan mudah dan tepat. SubhanALLAH…

_______________________________

Bilakah Istiwa A’zam berlaku?
Di Malaysia, waktu berlakunya fenomena ini ialah pada:

28 MEI setiap tahun, tepat pukul 5.16 petang, dan
16 JULAI setiap tahun, tepat pukul 5.28 petang.

Apa yang perlu dilakukan untuk menyemak qiblat dengan tepat?

Sebelum

Pastikan jam yang selalu dibuat rujukan oleh tuan/puan mengikuti waktu piawai yang tepat. Untuk menentukan ketepatan waktu, tuan/puan boleh memeriksanya dengan SIRIM atau boleh juga merujuk kepada waktu yang terpapar di televisyen atau radio. Ketepatan waktu yang mengikut piawai adalah penting untuk mendapat hasil yang betul. Justeru, betulkan jam tuan/puan mengikut waktu piawai yang betul.

Cari objek lurus yang keras seperti batang kayu, tiang atau pen.

Pacakkan objek tersebut secara menegak (bersudut 90°) di atas permukaan yang rata.

Pastikan bayang-bayang yang terhasil dari objek tersebut jelas boleh dilihat dengan terang dan jelas.
Dan pastikan juga tuan/puan boleh melihat matahari dari kedudukan tempat tuan/puan pacakkan objek lurus tersebut dan tidak terlindung.

Tunggu dengan sabar waktu yang disebutkan di atas.
Ketika peristiwa ini berlaku:

Perhatikan bayang-bayang yang terhasil dari objek lurus yang dipacakkan tersebut.

Arah qiblat adalah arah yang bertentangan dengan jatuhnya bayang-bayang itu. (Rujuk gambar di atas)

Tandakan arah qiblat.

Selepas.

Yakinlah bahawa itu merupakan arah qiblat yang tepat.
Bersyukurlah kepada ALLAH subhanahu wata’ala yang telah memberikan peluang untuk tuan/puan memeriksa arah qiblat melalui kaedah ini.

Hadapkanlah tubuh tuan/puan ke arah qiblat tersebut dengan penuh khusyuk ketika solat fardhu dan sunnat.

Mudah-mudahan perkongsian ini boleh memberikan manfaat buat tuan/puan yang mahu mengambil manfaat. Sebarkan, insyaALLAH…

Tuan/puan juga boleh mengambil manfaat dari website Falak Online berkenaan hal di atas.

Monday, May 23, 2011

Oh My GOD!

Jumaat lepas tiba-tiba staff aku berdiri depan pintu bilik aku...
"Puan sibuk tak?"
"Tak la..kenapa?"
"Saya ada perkara nak cakap sikit dengan puan" kata Faz sambil duduk dihadapan aku
"Hal apa? Cakap la..."
"Sya nk bgtau puan saya dah termengandung"
Mujur aku tak tersedak minum air nescafe yg baru aku hirup. Cepat2 aku telan air nescafe tuh.
"Skrg dh brp bulan? Bila you due?" tanyaku pantas
"Baru 5 minggu. Saya due 22/12"
"tak pe la. tahniah. anak you pun dh 2 tahun kan"
"Aah...Itu je yg saya nk bgtau puan"
"Orait.. Ingatkan nk bgtau apa tadi" cepat2 aku tulis due date Faz n tampal kt tepi skrin komp aku supaya aku tak lupa. Maklum la aku ni boleh tahan jugak pelupanya..
OMG...OMG...Ya Allah..... Ya Allah... baru aku sedar Faz due pada 22/12. Habis la plan aku... Ya Allah...macam mana ni??? termenung aku dibuatnya...


Hubby baru je balik khuruj 40H hari Sabtu lepas & dengan tak sabarnya aku berkata,


"Boleh tak kita kuar masturat awal?"


terkejut beruk hubby aku sambil tgk muka aku (tapi muka dia maintain hensem daripada beruk. hahaha). Baru je balik dh kena tasykil keluar masturat pulak? mimpi ke apa bini aku ni (dlm hati hubby aku berkata agaknya)


"Semalam Faz baru je ckp dgn saya dia pregnant & due 22/12. Macam mana kita nak keluar IPB kalau dia cuti bersalin. Boss mesti tak kasi saya cuti juga" walaupun aku yakin bukan cuti yg keluarkan kita tapi Allah yg keluarkan kita. tapi aku tak nak la menyusahkan boss aku. aku kena buat plan B cz plan A nk keluar cuti sek bulan Nov nanti.


"abg x kisah" jawabnya ringkas


"so nk kuar bila?" tanyaku lagi


"Kita keluar 12/11. tangguh 21/12" kata hubby lepas dia tgk kalendar


"hmmm.. kalau Faz terberanak awal camana?" aku seperti tak bersetuju.


susah juga aku fikirkan hal ini. mcm2 nk kena fikir ni. bila aku kuar sape pulak nk hntr ank aku g sekolah. adik perempuan aku skrg duduk rumah kakak aku sbb jaga bapak aku yg sakit. dia ok aje bila aku mntak tolong. dia suka layan anak2 aku tp for time being dia jaga abah. rumah mak dekat dgn rumah aku tapi bila abah sakit semua duduk rumah kak teh. nk minta mak jaga anak2 aku pun mak dah tak berapa sihat. tapi aku juga tak bole kuar time cuti sekolah. hubby pulak plan akan keluar lagi 40H, 15 syaaban ni InsyaAllah. perbincangan kami tergantung tanpa ada keputusan. kena masyuarat balik sape yg sedia nk tolong khidmat jaga anak2 aku. kemungkinan besar kami akan keluar 15 Syaaban. apa2 pun aku kena discuss dulu dgn boss aku & buat perancangan awal. kena tawajuh & doa pada Allah moga permudahkan segala urusan.


InsyaAllah.

Wednesday, May 18, 2011

Happy Birthday To Me :)

Nur Fatimah Azzahra memotong kek mewakili aku..

dalam sedar tak sedar, dah pun 35 tahun aku hidup di dunia ini. alhamdulillah atas segala nikmat yg Allah berikan. kronologi hidup aku amat cantik sekali Allah tentukan. sepanjang 35 tahun aku hidup dalam keadaan susah, senang, pahit & manis yg aku rasai. .....


18/5/1976 ~ Lahir ke dunia ini pada jam 5.50 pagi di kg aku di Batu Pahat. Bersamaan juga 19 Jamadilawal 1396h. aku anak yg ke 5 dr 8 beradik.


1983 ~ Bersekolah darjah 1 di Sek Keb Pengkalan Rinting, Tampoi


1988 ~ Batch pertama menduduki UPSR


1989 - 1991 ~ Bersekolah di Sek Men Dato'Abdul Rahman Yassin hingga tngktn 3


1992 - 1993 ~ Bersekolah di SMV Perdagangan JB


1994 - 1996 ~ Melanjutkan pelajaran ke Politeknik Sultan Haji Ahmad Shah, Kuantan


1997 ~ Mendaftar diri di UKM ( tapi tidak pernah hadir kuliah huhuhu.... )



1997 ~ Mula bekerja di Digi telecom sbg Customer Service Officer


( mak aku sedih time ni sbb dia nak aku ambil degree tp aku tak nak. aku kata aku nk kerja, InsyaAllah lg 3 tahun aku akan dpt gaji besar mcm org ada degree hehehe ). Bertemu jodoh dgn hubby di sini. klik utk citer selanjutnya...


1999 ~ Tahun yg penuh tragis dlm hidup aku. Mendirikan rumahtangga pada tahun ini. Aku juga dibuang kerja pada thn ini kerana kesalahan 'menggodem sistem'. dapat anak pertama tahun ini tapi anak sulungku meninggal dunia kerana tak cukup bulan.


2000 ~ Mendapat kerja di sebuah sykt oil & gas & masih berkhidmat hingga kini


2001 ~ Mendapat cahayamata kedua Muhammad Izzuddin


2002 ~ Mendapat cahayamata ketiga Nur Maisarah Suaidah pada 20/5/2002. Hadiah paling istimewa sempena birthday aku yg ke 26. Hubby kali pertama keluar 3h pada thn ini & aku ketika itu amat benci dgn usaha dakwah ini sbb bila hubby tak ada aku susah nk pergi kerja & uruskan 2 org anak. aku tak pandai bawak kete....


2004 ~ Mendapat cahayamata keempat Nur Aisyah Humaira. Hubby 1st time keluar 40H tapi aku redha atas apa yg dia pilih. Aku juga mendapat hidayah pada tahun ini. Aku kena transfer ke KL tapi aku tak nak. Aku ckp kat Boss aku "Saya redha kalau rezeki saya disini cuma setakat ini. Sya tak akan pindah ke KL walaupun kontrak sya tak akn disambung" Mula setup business tahun ini sbg persediaan if I am jobless, tapi dlm masa yg sama boss tak jadi trsf aku ke KL. So aku kerja sambil uruskan business aku hingga kini .


2005 ~ first time keluar masturat 3H. Rasa kesal yg amat sgt kerana lambat dpt hidayat. Bila keluar ni baru aku sedar bahawa belajar tinggi2 tp tak tahu sunah rasulullah saw. apa yg aku belajar semasa keluar ni tidak pernah aku belajar semasa di sekolah mahu pun di politeknik dulu. azam utk bertudung labuh. aku kena berubah....Its now...or never...



2007 ~ Mendapat cahayamata kelima Nur Sumayyah Syuhadah pada anniversary aku yg ke 8 iaitu 4/4/2007.


2009 ~ Mendapat cahayamata ke enam Nur Fatimah Azzahra. Mula create blog ini sewaktu dlm pantang sekadar mengisi masa terluang.


2010 ~ Dinaikkan pangkat pada tahun ini tp aku tolak tawaran tersebut sbb takut tak terpikul tanggungjawab. Aku tak sign pun offer letter tu tapi mendapat gaji dgn tangga gaji yg baru. Alhamdulillah. Aku & hubby juga dapat menunaikan haji pada thn ini. Impian kami berdua sekian lama dan sejarah dalam hidup aku yg paling indah menjadi tetamu Allah swt.


18/5/2011 ~ Allah panjangkan umur aku utk membuat catatan di blog ini...


Sesungguhnya perancangan Allah itu lebih baik. Kalau la aku tidak dibuang kerja pada tahun 1999, tak tahu la skrg ni aku jadi apa. Kemungkinan aku masih lagi bekerja di situ dgn memakai skirt pendek & tak bertudung. Asbab aku dibuang kerja maka hubby pun cr kerja di tempat lain. Hubby dpt kerja 1 opis dgn senior dia masa kat UITM. Senior dia ni la yg tasykil hubby kuar. Aku pulak dapat kerja yg lebih baik. Allah mudahkan rezeki aku. Dan aku merasakan kehidupan aku kini lebih baik berbanding dahulu.


Sesungguhnya Allah maha mengetahui. Jika kita tak dapat apa yg kita inginkan hari ini yakinlah Allah akan memberikan yg lebih baik dari apa yg kita inginkan pada esok hari. InsyaAllah.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails