Wednesday, April 6, 2011

Sudahkah anda menulis wasiat?

Gambar hiasan shj. Bukan milik penulis blog ini.
assalam semua,
terkejut juga apb membaca dalam suratkhabar tentang 42billion aset terpaksa dibekukan kerana aset tersebut adalah milik si mati yg tidak dapat diagihkan kepada pewaris. Selepas mendengar IKIM.FM yg membincangkan isu itu juga mama & abah telah berbincang tentang harta2 mama dan abah yg akan ditinggalkan kalau mama & abah dh meninggal nanti.


Abah : berapa jumlah rumah yg awak ada?

Mama : X biji aje...

Abah : Brp nilai semua rumah tu?

Mama : (mencongak2 jumlah aset semasa mama) ada la dalam RMxxx,000 (hehehe)

Abah : Duit dalam bank?

Mama : Ish abang ni, semua nak tahu.. tak nak la bgtau. kalau sya mati awak confirm jadi duda kaya (sambil masamkan muka)

Abah : kena la bgtau.. nanti kalau awak mati dulu sya juga yg susah nk uruskan harta awak (ayat yg mama tak bole tahan..)

Mama : eleh, ye ke? kalau sya mati dulu mesti awak kawen lain kan?

Abah : tak la....

Mama : Kawen la bang... sya dah tak de awak nk kawen brp pun sya x kisah (ikhlas cakap ni ;)

errr.. EPF kita dah buat penama kan?

Abah : Dah. kan 100% abg letak nama Anna..

Mama : (Senyum.. suka la tu..hehehe.. seingat mama penama EPF mama, mama letak nama addin, abah, atuk & nenek)


Perbualan mama & abah terhenti sampai disitu sebab masa tu dah pun sampai kat Taska nk hantar Sumayyah & Fatimah. Kemudian, mama teringat pada Saadah kawan baik mama. Sebelum mama pergi haji Saadah ada suruh mama tulis wasiat. Tapi disebabkan kesuntukan masa ketika itu mama tak dapat meneliti lanjut tentang cara wasiat itu ditulis. Tapi mama rasa perlu menulis wasiat sebab dalam Islam juga dianjurkan untuk menulis wasiat. Tetiba mama teringat apakah harta yang ditinggalkan oleh Rasulullah saw ketika baginda wafat? Begitu juga para sahabat baginda saw? Apakah pula harta yg akan mama tinggalkan kalau mama meninggal nanti? kalau ada, brp banyak pula nilainya? Tetiba mama rasa takut & risau. Semakin banyak harta kita, semakin lama kita akan dihisab di akhirat nanti. Apa yg telah kita gunakan pada harta tersebut? Bagaimana cara kita mendapatkan harta itu pula? Oh! mama pening ... mama pening.. mama risau...

1 comment:

  1. wasiat hanyalah 1/3 harta kpd orang yang xlayak jd waris kita mengikut hukum faraid spt anak angkat,etc. kalu untuk waris.. diaorang mesti ikut hukum faraid.

    ReplyDelete

Assalammualaikum, sila tinggalkan komen anda jika ada. Atas sebab masa & tuntutan kerja kemungkinan komen anda tidak dapat dijawab oleh saya. Harap maklum. Jazakallah.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails