Sunday, April 19, 2009

Syafaat Anak Yg Meninggal Semasa Kecil

Sebagaimana yang dijanjikan entry kali ini berkenaan dengan syafaat di akhirat. Rasulullah akan memberi syafaat kepada umatnya tetapi ada juga syafaat lain iaitu syafaat anak yang meninggal semasa kecil sebagaimana kisah di bawah ini;

Hadrat Malik bin Dinar r.a. merupakan seorang warak yg masyhur. Kehidupannya pada permulaan tidak berapa elok. Salah seorang telah bertanya kepadanya "Apakah yg telah berlaku yg membuat tuan bertaubat dr kehidupan yg terdahulu?" Beliau menjawab, "Ketika dahulu saya seorang askar. Terlalu ketagih dengan arak. Sentiasa sibuk dengan arak. Saya telah membeli seorang wanita hamba yg amat jelita. Daripadanya telah lahir seorang anak perempuan yang amat saya sayangi. Anak itu pun sgt syg kpd saya. Apb telah mula berjalan sedikit-sedikit, maka kasih sayang saya kepadanya telah bertambah. Sentiasa dia bersama saya.

Tetapi adalah menjadi suatu tabiatnya yg mana apb saya hendak minum arak, dia mengambil cawan di tgn saya dan membuangnya di atas pakaian saya. Oleh kerana saya terlalu sayang kepadanya saya tidak dapat membuat apa-apa. Ketika berusia 2 tahun, maka dia meninggal dunia. Kematiannya amat melukakan hati saya. Sekali peristiwa pada malam 15hb Syaaban saya telah byk minum arak. Solat isya' pun belum ditunaikan. Dalam keadaan mabuk terus tidur.

Saya bermimpi kiamat telah berlaku. Manusia mengibas2 tanah dr kepala mereka bangkit dari kubur masing-masing berjalan ke padang Mahsyar. Ketika berjalan ke padang mahsyar, saya mendengar sesuatu di belakang saya. Saya melihat seekor AZDAHA (ular yg terlalu besar) mengejar saya. Ular itu berwarna hitam, bermata kuning, mulutnya terbuka luas. Ular itu datang kepada saya dgn laju. Dikuasai oleh perasaan takut yg amat sgt saya pun berlari secepat mungkin. Sedang berlari saya berjumpa dgn seorang tua yg berpakaian putih bersih, berbau harum. Saya telah memberi salam kepadanya dan dia pun menjawab salam saya. Saya meminta , "tolonglah tuan, ular itu telah mengejar saya!" Dia menjawab "Aku sgt lemah. Dia terlalu kuat. Aku tidak mampu menolong kamu atau melawannya. Tetapi kamu mesti berlari laju lagi. Mungkin di hdpn nnt kamu boleh mendapat sesuatu untuk menyelamatkan diri kamu dr ular itu".

Di satu tempat saya melihat satu busut dan terus naik ke atasnya. Saya nampak api neraka yang amat merbahaya lagi. Walaupun api neraka itu sgt dahsyat, namun kerana dikuasai perasaan takut pd ular itu saya hampir terjatuh ke dalam parit api neraka itu. Ketika itu saya mendengar satu suara yg agak kuat. "Undur balik. Engkau bukanlah dari kalangan mereka (ahli neraka)". Maka saya pun patah balik ke belakang dengan serta merta. Saya telah menemui orang tua yang berpakaian putih itu sekali lagi. Saya berkata kepadanya, "Kasihanilah terhadap saya tuan! Sebelum ini pun saya telah meminta tolong. Tuan tidak membuat apa-apa. Tolonglah sedikit. Ular itu tetap mengejar saya!. Mendengar kata-kata saya itu, org tua itu menangis sambil berkata, "Apakah yg aku boleh buat. Kamu melihat aku ini sgt lemah dan ular itu terlalu kuat. Bagaimana aku boleh melawannya? Akan tetapi, hadapan sedikit ada lagi satu bukit dimana ada amanah orang2 islam. Barangkali kamu pun ada sesuatu amanah di situ yg akn menjadi asbab keselamatan kamu dr ular itu".

Saya pun berlari sehingga sampai di bukit itu. Ular pun mengejar saya ke sana. Di bukit yang bulat itu byk tingkap yang terbuka. Tirai dr sutera tergantung dengannya. Setiap tingkap ada dua daun tingkap dr emas, dihiasi dgn permata yaqut & mutiara. Apb saya cuba naik ke atas tingkap itu, saya dengar satu suara malaikat, "Bukalah tingkap dan angkatlah tirai. Keluarlah kamu sekalian! Mungkn di kalangan kamu ada sesiapa yg merupakan amanah orang bermusibah ini dan ia boleh menolongnya". Dgn serta merta tingkap itu dibuka dan ramai kanak-kanak spt bulan purnama keluar dr dlm bukit itu. Tetapi saya dlm keadaan gelisah krn ular itu semakin menghampiri saya. Ketika itu semua kanak-kanak pun menjerit dan berteriak, "Keluarlah semua cepat-cepat! Ular itu semakin hampir menangkap orang yang bernasib malang itu!". Kanak-kanak seperti tentera demi tentera keluar dari bukit itu. Kebetulan pandangan saya terjatuh pada anak perempuan saya yg telah meninggal dunia pada umur dua tahun. Melihat saya dia mula menangis sambil berkata, "Demi Allah! Itu adalah ayahku!" Dengan serta merta dia terjun pantas seperti anak panah dan naik ke atas satu kenderaan nur (cahaya) dan menghulur tangan kirinya kepada saya. Saya pun lekas-lekas memegang tangannya. Kemudian dia menghulurkan tangan kanannya kepada ular itu yg terlalu hampir kepada saya. Maka ular itu pun lari ke belakang. Selepas itu dia memberi saya tempat duduk dan dia sendiri duduk di atas pangkuan saya. Dia menggerakkan tangannya di atas janggut saya sambil berkata, "Ayah! Belum sampaikah lagi masanya bagi orang-orang beriman untuk khusyu' hati mereka mematuhi peringatan dan pengajaran Allah serta mematuhi kebenaran (AL-QURAN)yg diturunkan kepada mereka? Dan janganlah pula mereka menjadi seperti orang-orang yg telah diberikan kitab sebelum mereka, setelah orang-orang itu melalui masa yang lanjut maka hati mereka menjadi keras, dan banyak di antaranya orang-orang fasik--derhaka.[Hadeed: 16]'

Mendengar kata-katanya itu saya mula menangis. Saya bertanya kepadanya, "Wahai anakku! Kamu semua pandaikah membaca Al-Quran?" dia menjawab, "Kami lebih pandai membaca Al-Quran daripada kamu sekalian". Saya bertanya, "Anakku, apakah musibah ular itu?" dia menjawab, "Itulah amalan ayah yang berdosa. Ayah telah membekalkan kekuatan yg banyak kepadanya sehingga dia sedaya upaya membawa ayah ke dalam neraka!". Saya bertanya lagi, "Siapakah orang tua yang warak itu?" Dia menjawab, "Dia itu amalan baik yang dilakukan ayah. Tetapi ayah telah membiarkan dia lemah sehingga dia tidak dapat menghapuskan ular itu. Akan tetapi, dia telah menunjuk ayah akan jalan keselamatan." Saya bertanya, "Anakku, apakah yang kamu buat di dalam bukit itu?" Dia menjawab, "Kami semua anak-anak orang islam. Kami akan berada di situ sampai kiamat menanti-nanti kedatangan kamu. Apabila kamu datang, maka kami akan memberi syafaat untuk kamu".

Semoga dapat disampaikan. InsyaAllah.

Rujukan : Fadhilat Sedekah karangan Staikhul Hadith Hadrat Maulana Muhammad Zakariya R.A.

9 comments:

  1. Assalamu'alaikum...
    syukran ummu fatimah kerana datang berkunjung ke blog ana... kalau ada apa2 perkongsian.. tafaddhal... Salam ukhwah... :)

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum akak...
    saya de copy paste ni ke blog saya.time kasih sgt2.sy smmg sukeeee sgt dgn blog akak ni.moga2 ia akan trus menerus menyentuh jiwa saudara2 kite yg lain.

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum wbt.. akak, sy nak minta izin copy paste artikel yg sgt bagus n emailkan pd rkn2 ya..sy seronok sgt baca artikel2 akak yg mbawa msj islamik lagi menyentuh hati..semoga sukses slalu di dunia & akhirat!=)

    ReplyDelete
  4. sesungguhnya.......
    dugaan ini lah yg aku sdg lalui...iaitu,
    pu3 ku baru sahaja meninggalkan aku semalam....

    ReplyDelete
  5. Alhamdulillah, putera ke-2 kami baru meniggal dlm usia hampir 2 tahun..

    ReplyDelete
  6. ya ALLOH,janjimu adalah kebenaran dan kepastian,semoga anak kami jadi penolong orang tuanya nanti,

    ReplyDelete
  7. -:( terima kasih..ari ini genap 5 tahun anak perempuan saya pergi selepas 3 hari dilahirkan. The only zuriat yang allah berikan..rasa sangat rindu..sedih bila baca entry ini

    ReplyDelete
  8. niera copy paste cerita ni.terima ksh atas perkongsian :')

    ReplyDelete
  9. Setiap hari memang rindu.. sgt rindukan baby..tapi Allah lebih sayangkan arwah baby, yang meninggal seusia 106 hari..hati mcm direntap apabila baby disahkan meninggal dunia akibat tersedak susu di rumah pengasuh...Tapi bila difikirkan semula, itu semua janji Allah..Bersyukur walau hanya 106 hari Allah pinjamkan untuk mama...
    Allah janji kan yg lebih baik.sesungguhnya Allah lebih mengtahui apa yg terbaik buat hambaNya.. alfatihah buat anaknda tercinta yang pergi menyahut seruan illahi pada 2 Ogos 2012..syukur kepada Allah dan semg terus diberi kekuatan, ketabahan dan keimanan..amin...

    ReplyDelete

Assalammualaikum, sila tinggalkan komen anda jika ada. Atas sebab masa & tuntutan kerja kemungkinan komen anda tidak dapat dijawab oleh saya. Harap maklum. Jazakallah.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails