Monday, February 8, 2010

Kisah seekor semut

salam,
pernah tak anta semua tengok semut? mesti pernah kan? ok...pernah tak tengok seekor semut membawa nasi utk diaorang makan? pernah...x pernah...ok...apa saja jawapannya ni ana nak cerita sikit kisah seekor semut..

Seekor semut kelihatan berusaha bersungguh2 untuk membawa sebiji nasi ke sarangnya. Dia berjaya membawa nasi tersebut walaupun terpaksa bersusah payah, terhoyong hayang , semput dsb memanjat dinding rumah sambil membawa nasi tersebut untuk dibawa ke sarangnya..akhirnya dengan segala usahanya nasi tersebut berjaya juga dibawa sampai ke lubang sarang...tapi...opppsss...nasi lebih besar dari lubang sarang semut...so apa jadi? dah tentu la nasi tadi tak dapat dibawa masuk ke dalam sarang dia...huhuhu...

Begitulah kita manusia pada hari ini. Berusaha bersungguh2 untuk dunia. Kerja bermati-matian. Tinggal anak bini. Tak pun kerja sampai larut malam. Tujuannya untuk dapat hidup sempurna. senang. mewah. dapat beli kereta BESAR, rumah BESAR, isteri pun makin BESAR tapi akhirnya semua itu akan ditinggalkan. Lubang kubur tak muat beb nak masukkan rumah & kete besar tu. Begitulah kita pada hari ini. Bangun aje tidur fikirkan satu benda aje. Benda yg ada kepala tapi tak de kaki. Apa dia tu?? Teka-teki ni ....DUIT la ...apa lagi... Kita lupa bila kita mati yang kita bawa cuma amalan kita sahaja semasa di dunia. AMALAN. Bagaimanakah amalan kita semasa di dunia. Allah pandang tak amalan kita? Ikhlas tak amalan kita?

Fikir-fikirkanlah...

Ingatan untuk diri ana sendiri.

Sekian, wasalam.

1 comment:

Assalammualaikum, sila tinggalkan komen anda jika ada. Atas sebab masa & tuntutan kerja kemungkinan komen anda tidak dapat dijawab oleh saya. Harap maklum. Jazakallah.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails