Thursday, November 3, 2011

15.10.2010 - Ziarah Dalam (Madinah)

Perjalan yg jauh dari Malaysia – Jeddah – Madinah yg mengambil masa selama 18 jam menjadi asbab mak ngahku jatuh sakit. Sesampainya di Madinah, Mak ngah demam & batuk2. Sepanjang di sana aku banyak khidmat mak ngah. Jaga makan & minum mak ngah. Bawa dia ke klinik yg disediakan TH di setiap hotel kelolaan TH. Dugaan buat aku & mak ngah. Alhamdulillah aku sihat di sana.
Seawal jam 6.30pg kami semua telah berkumpul di lorong belakang hotel kami utk program ziarah dalam. KT 15 & KT 16 bergabung utk program ini menjadikan lebih kurang 700 jemaah kesemuanya. Kami berjalan menuju ke Babus Salam. Utk jemeaah wanita diketuai oleh ustazah yang disediakan TH. Kami berjalan menuju ke luar Masjid Nabawi, perkuburan Baqi’ & Makam Rasul serta Raudhah. Perkuburan Baqi’ mula dibuka selepas subuh. Memandangkan ketika itu aku uzur maka aku tidak dapat memasuki Masjid Nabawi. Hanya dapat melihat keindahan masjid nabi dr luar shj. Tentu jauh bezanya masjid nabawi skrg dgn pd zaman Rasulullah yg mana ketika itu Cuma bertiangkan batang pokok kurma shj.
Keadaan di Madinah sgt tenang. Aku lihat penduduknya begitu lemah lembut. Tidak sukar duduk di Al haram hotel. Perjalanan ke masjid hanya mengambil masa lebih kurang 5-10 minit shj. Setiap waktu aku berulang alik dr masjid ke hotel sbb aku mempunyai tugas utk ambilkan makanan utk mak ngah. Selalunya aku beriktikaf di masjid drpd waktu mghrib hingga ke isya’. Soal makanan tidak menjadi masalah di sini. Banyak makanan dijual di gerai2 makanan sekitar masjid nabawi. Kedai runcit pun ada utk membeli barangan kering seperti roti, tuna & yg pasti aku lihat banyak produk keluaran Indonesia di sini seperti indomie & indocafe. TH menyediakan makanan 2x sehari iaitu makan tengahari & mkn malam. Manakala utk sarapan pagi di café hotel ada menjual makanan Malaysia spt ns lemak, mee goreng pd harga yg amat berpatutan. Cuma kalau lambat beli, dh habislah jawabnya.
Dalam perjalanan menuju ke masjid, terdapat ramai penjaja jalanan yg menjual bermacam2 brg dr kain baju hinggalah ke barangan cenderahati seperti keychain dsb. Sepanjang jalan menuju ke masjid bole juga mencuci mata beraneka kedai2 pakaian, kedai kurma dan mcm2 lagilah yg tak perlulah aku cerita kat sini. Lagi pun Jemaah Malaysia mmg suka bershopping sakan kata orang TH. Dan aku termasuk juga dlm statistic tersebut. Hahaha… Malu nk mengaku.
Di Madinah juga terdapat segelintir peminta sedekah yg suka menghampiri anda sambil meminta anda menderma. Peminta sedekah bukan shj terdiri dr kanak2 tp juga org dewasa. Hubby pernah dihampiri seorang lelaki sambil memperkenalkan dirinya sbg pelajar di Madinah. Dia kata dia perlukan duit utk menampung kos belajar di madinah. Melihat dari wajahnya, kelihatan spt berbangsa Pakistan. Jika anda dihampiri org spt ini, terpulanglah pd anda hendak menderma atau tidak. Yg penting, jika kita bersedekah wlp sedikit tp ikhlas pasti ada ganjarannya di sisi Allah. Apatah lg jika anda melakukan kebaikan di madinah ganjran 50 ribu kali ganda pahala menanti anda.
Di bawah kubah hijau itulah terletaknya makam Rasulullah saw
Di Bin Dawood, ala2 supermarket gitew..
Lip lap lip lap.... sehelai mencecah SR600... mau beli ka???
Makanan yg disediakan TH di bungkus begini.

3 comments:

  1. sronoknye tgk orang pi mekah madindah..bile la dpt pergi nh

    ReplyDelete
  2. MashaAllah kak,semakin membaca nota perjalanan akak ke Makkah nie,semakin meluap2 jazsbah ina...terus2kan lagi nota perjalanan itu sebab boleh bagi manfaat pada orang yang membacanya.

    ReplyDelete
  3. walopon me baru balik, tapi tetap rindu pd masjid nabawi.. uhuhu

    ReplyDelete

Assalammualaikum, sila tinggalkan komen anda jika ada. Atas sebab masa & tuntutan kerja kemungkinan komen anda tidak dapat dijawab oleh saya. Harap maklum. Jazakallah.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails