Thursday, November 17, 2011

Korban 1432H

Assalamualaikum wbt...

Syukur kepada Allah pada hari raya aidiladha yg lalu, kami diberi rezeki yg lebih untuk melaksanakan ibadah korban seekor lembu. Inilah korban pertama yg kami buat untuk kami sekeluarga iaitu lima org anak2 & kami suami isteri. Rasa teruja sgt melaksanakan ibadah ini & rasa seronok bila melalui pengalaman menyembelih, melapah dan membungkus daging lembu. Ada 5 ekor lembu yang dikorbankan dan dalam byk2 lembu tu, lembu kami paling senang nk disembelih. Disuruh baring, dia baring, di pegang lehernya, dia menadah sahaja untuk dikorbankan. Allah mudahkan segalanya. Yg lucunya ada juga lembu yg lari masa nk disembelih. Dah la lembu tu lari, dikejarnya pulak makcik2 yg ada kat situ.

Lembu kami tidaklah besar sgt. Sebenarnya imam mintak dr pembekal lembu , lembu yg montel-montel tapi bila lembunya sampai tak berapa montel pulak. Jadi Imam mintak diskaun dapatlah kurang RM200... Kata imam lain kali kita kena pergi ladang sendiri pilih lembu mana yg kita nak. Ooooo... begitu rupanya... manalah kami tahu... So lepas ni kalau nk korban, sila pilih lembu mana yg berkenan di hati anda :).

Jumlah keseluruhan berat lembu lebih kurang 70kg. Kami ambil 1/3 bahagian untuk kami berikan pada ahli keluarga, jiran-jiran & pekerja kami manakala selebihnya kami serahkan pada pihak surau untuk diagihkan pada penduduk setempat.

Bagi mama pulak, raya korban kali ni seperti tak bermakna. Nk tau kenapa??? Sebab mama sakit gigi yg amat sgt. Mama x bole makan ketupat & rendang yg Atok masak. Mama cuma jamah sikit2 aje. Aduhai...hilang nikmat nk rasa makanan bila Allah bg sakit gigi. huhuhu....

Daging korban pun mama masak lewat sebab kalau mama masak nnt mama tak dpt makan :) hahaha.... okay la layan gambar2 dibawah .. got to go :)

Lembu kami paling mudah nk dikorbankan :)
Lembu sedang bersiap sedia untuk dikorbankan
Innalillah .... moga Allah terima korban kami
Daging korban dibungkus2 untuk diagih2kan..

Thursday, November 3, 2011

15.10.2010 - Ziarah Dalam (Madinah)

Perjalan yg jauh dari Malaysia – Jeddah – Madinah yg mengambil masa selama 18 jam menjadi asbab mak ngahku jatuh sakit. Sesampainya di Madinah, Mak ngah demam & batuk2. Sepanjang di sana aku banyak khidmat mak ngah. Jaga makan & minum mak ngah. Bawa dia ke klinik yg disediakan TH di setiap hotel kelolaan TH. Dugaan buat aku & mak ngah. Alhamdulillah aku sihat di sana.
Seawal jam 6.30pg kami semua telah berkumpul di lorong belakang hotel kami utk program ziarah dalam. KT 15 & KT 16 bergabung utk program ini menjadikan lebih kurang 700 jemaah kesemuanya. Kami berjalan menuju ke Babus Salam. Utk jemeaah wanita diketuai oleh ustazah yang disediakan TH. Kami berjalan menuju ke luar Masjid Nabawi, perkuburan Baqi’ & Makam Rasul serta Raudhah. Perkuburan Baqi’ mula dibuka selepas subuh. Memandangkan ketika itu aku uzur maka aku tidak dapat memasuki Masjid Nabawi. Hanya dapat melihat keindahan masjid nabi dr luar shj. Tentu jauh bezanya masjid nabawi skrg dgn pd zaman Rasulullah yg mana ketika itu Cuma bertiangkan batang pokok kurma shj.
Keadaan di Madinah sgt tenang. Aku lihat penduduknya begitu lemah lembut. Tidak sukar duduk di Al haram hotel. Perjalanan ke masjid hanya mengambil masa lebih kurang 5-10 minit shj. Setiap waktu aku berulang alik dr masjid ke hotel sbb aku mempunyai tugas utk ambilkan makanan utk mak ngah. Selalunya aku beriktikaf di masjid drpd waktu mghrib hingga ke isya’. Soal makanan tidak menjadi masalah di sini. Banyak makanan dijual di gerai2 makanan sekitar masjid nabawi. Kedai runcit pun ada utk membeli barangan kering seperti roti, tuna & yg pasti aku lihat banyak produk keluaran Indonesia di sini seperti indomie & indocafe. TH menyediakan makanan 2x sehari iaitu makan tengahari & mkn malam. Manakala utk sarapan pagi di cafĂ© hotel ada menjual makanan Malaysia spt ns lemak, mee goreng pd harga yg amat berpatutan. Cuma kalau lambat beli, dh habislah jawabnya.
Dalam perjalanan menuju ke masjid, terdapat ramai penjaja jalanan yg menjual bermacam2 brg dr kain baju hinggalah ke barangan cenderahati seperti keychain dsb. Sepanjang jalan menuju ke masjid bole juga mencuci mata beraneka kedai2 pakaian, kedai kurma dan mcm2 lagilah yg tak perlulah aku cerita kat sini. Lagi pun Jemaah Malaysia mmg suka bershopping sakan kata orang TH. Dan aku termasuk juga dlm statistic tersebut. Hahaha… Malu nk mengaku.
Di Madinah juga terdapat segelintir peminta sedekah yg suka menghampiri anda sambil meminta anda menderma. Peminta sedekah bukan shj terdiri dr kanak2 tp juga org dewasa. Hubby pernah dihampiri seorang lelaki sambil memperkenalkan dirinya sbg pelajar di Madinah. Dia kata dia perlukan duit utk menampung kos belajar di madinah. Melihat dari wajahnya, kelihatan spt berbangsa Pakistan. Jika anda dihampiri org spt ini, terpulanglah pd anda hendak menderma atau tidak. Yg penting, jika kita bersedekah wlp sedikit tp ikhlas pasti ada ganjarannya di sisi Allah. Apatah lg jika anda melakukan kebaikan di madinah ganjran 50 ribu kali ganda pahala menanti anda.
Di bawah kubah hijau itulah terletaknya makam Rasulullah saw
Di Bin Dawood, ala2 supermarket gitew..
Lip lap lip lap.... sehelai mencecah SR600... mau beli ka???
Makanan yg disediakan TH di bungkus begini.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails